اشاره: هر از چند گاه شاهد رخ دادن زلزله‌هایی در کشورمان و در سراسر جهان هستیم و باعث کشته شدن هزاران نفر و تخریب منازل مسکونی و بی خانمان شدن ده‌ها هزار نفر می‌گردد. در مورد ماهیت و حکمت‌های زلزله گفت‌وگویی با مولانا عبدالحکیم سیدزاده، معاون آموزشی و استاد حدیث مدرسه دینی عین العلوم گشت […]

ماهیت و حکمت‌های زلزلهاشاره: هر از چند گاه شاهد رخ دادن زلزله‌هایی در کشورمان و در سراسر جهان هستیم و باعث کشته شدن هزاران نفر و تخریب منازل مسکونی و بی خانمان شدن ده‌ها هزار نفر می‌گردد.

در مورد ماهیت و حکمت‌های زلزله گفت‌وگویی با مولانا عبدالحکیم سیدزاده، معاون آموزشی و استاد حدیث مدرسه دینی عین العلوم گشت صورت گرفت که متن این مصاحبه را با هم می خوانیم:

پیشینه‌ی زلزله از دیدگاه اسلام چیست؟

مولانا سیدزاده: زلزله مخلوق و پدیده‌ی الهی است، هم‌چون سایر حوادث زمینی و آسمانی، مانند: كسوف و خسوف. به دستور خداوند زمین شروع به لرزش می‌كند و ناآرامی به وجود می‌آید.

برخی از كارشناسان می‌گویند: زلزله، حادثه‌ای طبیعی است و هیچ گونه ارتباطی با اعمال بندگان ندارد، نظر شما چیست؟

مولانا سیدزاده: زلزله، كسوف و سایر مخلوقات اسبابی ظاهری دارند كه دانشمندان ژئوفیزیك بیان می‌كنند، اما پیش آمدن چنین حوادثی حكمت‌هایی هم دارند.

دنیا دارالاسباب است و ما اسباب را انكار نمی‌كنیم، بلکه اسباب را به ذات خود موثر نمی‌دانیم و پشت این اسباب، تقدیر و قدرت سبب و اراده‌ی خداوند را موثر اصلی می‌دانیم.

داشتن اسباب ظاهری هیچ تضادی با داشتن اسباب باطنی و حكمت‌های حاصل از یك پدیده ندارد، اشكال ما بر كارشناسان این است كه همین زلزله را در یك حادثه طبیعی خلاصه می‌كنند و اسباب باطنی زلزله را كه معاصی باشد، انكار می‌كنند و از حكمت‌ها اغماض می‌كنند. فقط مؤثر دانستن طبیعت كفر و دروغ است.

فرمودید در زلزله حکمت‌هایی نهفته است، آن‌ها چه مواردی هستند؟

مولانا سیدزاده: در زلزله، عمل بر مصالح و حكمت‌هایی است كه زلزله در پی آن تحقق می‌یابد. زلزله حکمت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد، كه برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

۱- تخویف كه خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَا نُرْسِلُ بِالْآَیَاتِ إِلَّا تَخْوِیفًا﴾ [الإسراء: ۵۹]؛

۲- رحمت دانستن آن، پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «أُمَّتِی هَذِهِ أُمَّةٌ مَرْحُومَةٌ لَیْسَ عَلَیْهَا عَذَابٌ فِی الْآخِرَةِ عَذَابُهَا فِی الدُّنْیَا الْفِتَنُ وَالزَّلَازِلُ وَالْقَتْلُ» (مسند احمد؛ ابوداود: ۴۲۷۸)، حدیث صحیح است؛

۳- به سبب زلزله حرص دنیا و چسبیدن به دنیا از دل زدوده می‌شود؛

۴- بازگشت به الله. منقول است: «ان ربكم یستعینكم»، خداوند براثر زلزله می خواهد شما را به سوی خشنودی خود بكشاند؛

۵- از این زلزله‌های کوچک باید به یاد زلزله‌ی بزرگ قیامت افتاد: ﴿إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ﴾ [الحج: ۱]؛

۶- باید به قدر نعمت ثبات و استقرار زمین پی برد؛

۷- كثرت زلزله یكی از علائم قیامت است كه در احادیث صحیح به آن پیش‌گویی شده است.