شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دیروز (23 تیرماه 1402) در مراسم نماز جمعه زاهدان، ضمن اعلام مخالفت شدید و صریح با هرگونه جنگ و کشتار و خشونت، «گفتمان» و «انتقاد سازنده» را مسیر و دیدگاه خودشان عنوان کردند.

 

آن روز نزدیک است که نظریه «گفتمان» جواب بدهد
به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: در هفته‌ای که گذشت حادثۀ تلخ و ناگوار حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان پیش آمد. این حمله بر همۀ ما سخت گذشت، چراکه خشونت جواب نداده و قتل و کشتار در هر قالبی که باشد ضایعات است و آثار سوء و بدی دارد. لذا ما حمله به کلانتری ۱۶ را با شدت تمام محکوم می‌کنیم.
ایشان تاکید کردند: کسانی که با ما زندگی می‌کنند یا نسبت به ما شناخت دارند می‌دانند که روحیۀ ما و مردم ما با کشتار و قتل و راهبندانی و راهزنی نیست و با این اقدامات مخالفیم. ما اهل گفت‌وگو و گفتمان هستیم. شیوۀ ملت‌های توسعه‌یافته و بافرهنگ همین است که مسیر حل مشکلات را در گفت‌وگو و انتقاد سازنده و نشست و مذاکره می‌دانند. به همین دلیل در اتفاقی که در جمعه خونین پیش آمد و اتفاق بسیار سنگینی هم بود، تمام تلاش ما بر این بود که خونریزی بیشتر نشود و کسی از این حادثه در راستای ناامن‌کردن زاهدان و استان سوءاستفاده نکند، لذا از همان لحظات اول که صدای تیراندازی به گوش می‌رسید مصاحبه دادیم و به مردم توصیه کردیم که آرامش خودشان را حفظ کنند و این روش را همه ستودند و از آن اظهار رضایت کردند و امیدواریم که این اقدام مورد رضایت پروردگار هم قرار گرفته است. ما گفتیم که این موضوع از طریق قانونی شکایت و پیگیری بشود تا بدانیم که اصل جریان چیست.
ایشان ادامه دادند: ما همانطور که در جریان حادثۀ جمعه خونین مبهوت شدیم، در حادثۀ حمله به کلانتری ۱۶ هم مبهوت شدیم و با خود گفتیم که اینها چه کسانی هستند که این کارها را می‌کنند و کدام عقل پشت چنین اقداماتی قرار دارد؟! اینکه مقابل مسجد و جایی که نماز برگزار می‌شود چنین کارهایی انجام شود با کدام عقل و منطق همخوانی دارد؟! لذا ما در حادثۀ حمله به کلانتری ۱۶ هم که هنوز صدای تیراندازی بلند بود بیانیه صادر کرده و از این مسائل اعلام برائت کردیم و آن را محکوم کردیم.
امام‌جمعه زاهدان تصریح کردند: همۀ مسئولان رده‌بالا و پایین می‌دانند که راه ما راه جنگ و کشتار و درگیری نیست و این تهمت به‌هیچ‌صورتی با مجموعۀ ما همخوانی ندارد که ما کوچکترین رضایتی از این اقدامات داشته باشیم. البته ما مسئول همۀ مردم نیستیم؛ بسیاری در خودِ منطقه هستند که نظر ما را قبول ندارند و می‌گویند شما در طول این مدت از گفتمان و گفت‌وگو جواب نگرفته‌اید. ما نمی‌توانیم نظر خودمان را بر کسی تحمیل کنیم اما معتقدیم بهترین نظر همین است و اگر همه آن را بپذیرند به نفع همه است و معتقدیم این نظریه یک روزی جواب می‌دهد و بر این باوریم که آن روز نزدیک است که نظریه گفتمان جواب بدهد.

ما به اصل اسلام و حقوق تمام انسان‌ها می‌اندیشیم
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: بعضی از عزیزان در بدنۀ نظام و دولت که با هم رفاقت و ارتباط داشتیم از انتقادهایی که داریم رنجیده‌اند، اما اعتقاد ما این است که اگر کسی شفا می‌خواهد باید دوای تلخ را بنوشد. این حرف‌ها حرف دشمن نیستند، بلکه حرف‌های دلسوزانۀ هم‌وطن و خیرخواه شماست. اگرچه در گذشته بیشتر در رابطه با تبعیض و مشکلاتی که اهل‌سنت داشته‌اند صحبت شده است، اما مدتی است که بیان مسائل اهل‌سنت را کم کرده‌ایم و روی مسائل ملی و منافع ملی صحبت می‌شود، زیرا منافع ملی متعلق به همه است.
ایشان تاکید کردند: صحبت‌هایی که اینجا می‌شوند در جهت خیرخواهی هستند. مسیر ما مسیر اعتدال است. ما مخالف سرسخت افراط و تفریط هستیم و معتقدیم سیرۀ آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و سیرۀ صحابه و اهل‌بیت بر اعتدال و میانه‌روی است. ما به اصل اسلام و به همۀ مسلمانان و به اصل انسانیت و حقوق تمام انسان‌ها می‌اندیشیم و دعای خیر ما برای بشریت و برای همۀ مسلمانان است. بارها گفته‌ایم که برای ما شیعه و سنی و مسلمان و غیرمسلمان مطرح نیست، برای ما انسانیت و حق و عدالت مطرح است. برای ما آزادی‎های قانونی و بین‌المللی و آزادی‌های مشروع مطرح است. ما گناه را آزاد نمی‌دانیم. اکثر آزادی‌هایی که در دنیا وجود دارند ازقبیل آزادی بیان و قلم و اندیشه مشروع هستند و ما از همین آزادی‌ها صحبت می‌کنیم و از قانون و حقوق دفاع می‌کنیم.
راه‌حل مشکلات کشور واگذاری کارها به اهلش است
مولانا عبدالحمید افزودند: مشکلات کشور و مردمِ ما زمانی حل می‌شوند که مسئولان بزرگوار ما به تغییرات تن بدهند. معتقدیم تا زمانی که کار به اهلش سپرده نشود مشکلات مردم ایران حل نمی‌شوند. ما می‌گوییم برای هر کاری اهل آن کار را پیدا کنید. در دانشگاه‌های دنیا برای هر رشته‌ای تعلیم جداگانه است. نظامی‌ها دانشگاه مخصوص دارند و آموزش نظامی می‌بینند. ذهن نظامیان برای کار دیگری ساخته می‌شود و می‌توانند برای همان کار و میدانی که آموزش دیده‌اند موفق باشند و سیاستمداران برای میدان سیاست و پست‌‌های سیاسی آموزش دیده‌اند و در این میدان می‌توانند موفق باشند.
ایشان تاکید کردند: باید برای هر کار و فنی اهل آن کار و فن را پیدا کنید و به نماز و دیانت فرد نگاه نکنید، بلکه به شایستگی‌اش نگاه کنید. اگر در کنار دلسوزی و شایستگی و لیاقت، دیانت هم داشت خوب است، اما اگر دیانت نداشت داشتن وجدان کاری مهمتر است. به اینکه این فرد ما را قبول دارد یا ندارد هم نگاه نکنید بلکه به این نگاه کنید که چه اندازه برای ملت مفید است و کارها پیش می‌روند. ممکن است بعضی از این کلمۀ بنده برنجند، اما معتقدم که نظامی‌ها باید به کارهای نظامی مشغول باشند. علما باید به کارهای خودشان که درس و تدریس و فتوا است مشغول باشند. اگر غیرپزشک را به‌عنوان رئیس علوم پزشکی تعیین کنید نمی‌تواند کار کند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: اینها راه‌های برون‌رفت کشور از مشکلات هستند. ما باید از مشکلات عبور کنیم و راه برون‌رفت از مشکلات این است که با مردم بنشینید و به خواسته‌های مردم توجه کنید، زیرا مردم مشکلات را احساس می‌کنند و شما از طریق صحبت با مردم متوجه مشکلات می‌شوید.

مسائلی که علیه دارالعلوم زاهدان گفته می‌شوند تهمت هستند؛ مسیر دارالعلوم زاهدان «اعتدال» است
امام‌جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان گفتند: مسیر دارالعلوم زاهدان که توسط حضرت علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله بنیانگذاری شده است، مسیر اعتدال و میانه‌روی است. علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله از شخصیت‌های ممتاز جهان اسلام و انسان عاقل و متفکری بود. اساس دارالعلوم زاهدان بر این است که در آن برای انسانیت فکر می‌شود. ما بارها گفته‌ایم که دارالعلوم زاهدان فقط مدرسۀ اهل‌سنت نیست، بلکه مدرسۀ تمام مسلمانان است. این مدرسه تنها پایگاه مسلمانان نیست بلکه پایگاهی برای تمام انسانیت است که در آن فکر صحیح و درست می‌شود.
ایشان تصریح کردند: ما در این مدرسه با هر نوع فکر تندی برخورد کرده‌ایم. سخنرانی‌های علنی ما موجود هستند که به طلاب توصیه کرده‌ایم وارد مسائل سیاسی نشوند بلکه فقط مشغول درس خودشان باشند. اگر اینجا راهپیمایی هم بوده مردم شهر بوده‌اند و طلاب همراه نبوده‌اند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: فارغ‌التحصیلان ما در هر کشوری اعم از افغانستان و تاجیکستان و بلاد روسیه و دیگر مناطق برای کسی دردسر درست نکرده‌اند، بلکه بر مسیر اعتدال بوده‌اند و با افراطیون همراه نشده‌اند. حالا بنده منکر نیستم که شاید یک فرد عصبی برود و با یک گروه تندرو همراه بشود و این مورد بسیار معدود است. لذا بعضی مسائل که علیه دارالعلوم زاهدان گفته می‌شوند تهمت هستند.
مولانا عبدالحمید افزودند: مردم عزیز زاهدان اعم از سیستانی و بلوچ و بیرجندی و سایر شهرستان‌ها که در کنار هم زندگی می‌کنند، ما بارها گفته‌ایم راضی نیستیم یک قطره خون از بینی آنها بچکد. در اینجا اگر به مال و ناموس کسی دست‌درازی بشود برای ما چنان سخت می‌گذرد که به مثابۀ مرگ ماست. حتی اگر از غیرمسلمانانی که در شهر زاهدان زندگی می‌کنند چیزی به سرقت رفته‌ است ما افراد را فرستاده‌ایم که بروند و در کوه‌ها تلاش کنند تا وسیلۀ آنها را برگردانند. گروگانگیری‌هایی که توسط بعضی گروه‌ها صورت گرفته است، اگرچه ما با هیچ گروهی ارتباط نداریم، اما برای پیگیری آزادی گروگان‌ها به مردم متوسل شده‌ایم.
ایشان تاکید کردند: ما معتقدیم که امنیت کشور باید حفظ بشود و هیچ‌گاه راه گفت‌وگو و انتقاد سازنده بسته نشود. ما به ضرر کسی نیستیم، بلکه همواره به خیر همه می‌اندیشیم. امیدواریم در آینده شرایط روشنی داشته باشیم که مشکلات اقتصادی مردم و تمام رنج‌های مردم در هر سطحی برطرف شوند.
امنیت مراسم مذهبی برادران شیعۀ ما تامین شود
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان با اشاره به نزدیک‌شدن ماه محرم، بر لزوم «حفظ امنیت مراسم مذهبی برادران شیعه» تاکید کردند و گفتند: ماه محرم را در پیش داریم و عزیزان و برادران شیعۀ ما ممکن است مراسم عزاداری داشته باشند. همۀ مذاهب و اندیشه‌ها و تفکرات باید آزادی داشته باشند. عزیزان شیعۀ ما در هر جای دنیا که بخواهند مراسم مذهبی برگزار کنند باید در امنیت کامل قرار داشته باشند.
ایشان تاکید کردند: توصیۀ ما در داخل کشور آن است که امنیت را برای این عزیزان فراهم کنند تا بتوانند مراسم خودشان را با آرامش و امنیت برگزار کنند. توصیۀ بنده به سایر کشورها نیز همین است که برادران و خواهران شیعۀ ما بتوانند با فکر راحت و احساس امنیت و آزادی مراسم‌های مذهبی خودشان را برگزار کنند.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان