ولادت و تحصیلات: مولانا محمد دهقان فرزند موسى، در سال ۱۳۱۷ هـ.ش. در محله‌ی بخشان شهر سراوان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ی دینی عین العلوم گشت از محضر مولانا عبدالواحد سیدزاده معروف به حضرت صاحب فراگرفت و با بازگشت مولانا محمدیوسف حسین پور از پاکستان، ادامه‌ی تحصیلاتش را به مدت شش […]

ولادت و تحصیلات:

مولانا محمد دهقان فرزند موسى، در سال ۱۳۱۷ هـ.ش. در محله‌ی بخشان شهر سراوان دیده به جهان گشود.

تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ی دینی عین العلوم گشت از محضر مولانا عبدالواحد سیدزاده معروف به حضرت صاحب فراگرفت و با بازگشت مولانا محمدیوسف حسین پور از پاکستان، ادامه‌ی تحصیلاتش را به مدت شش سال در محضر ایشان گذراند.

سپس بنا به پیشنهاد حضرت صاحب و مولانا حسین‌پور به پاکستان رفت و یک سال در مدرسه‌ی تعلیم القرآن راولپندی به تحصیل پرداخت و سپس به کراچی رفت و دو سال آخر تحصیلاتش را در جامعه دارالعلوم کراچی به پایان رساند و در سال ۱۳۴۱ هـ.ش. (۱۳۸۱ هـ.ق.) از آن مرکز علمی دانش‌آموخته گردید.

ایشان بعد از فراغت از تحصیل دوره‌ی تفسیر قرآن را در محضر مولانا عبدالله درخواستی سپری نمود و هم‌چنین یک بار در دوره‌ی تفسیر مولانا غلام‌الله خان نیز شرکت نموده است.

اساتید:

مولانا دهقان در طول تحصیلاتش از محضر علمای بزرگی به فراگیری علم پرداخت که مشهورترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. مولانا عبدالواحد سیدزاده؛
  2. شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور؛
  3. مفتی محمدشفیع عثمانی، مفتی اعظم سابق پاکستان و بانی و مدیر سابق دارالعلوم کراچی؛
  4. شیخ الحدیث مولانا سلیم الله خان؛ بانى و مدیر سابق جامعه فاروقیه کراچى؛
  5. مفتی رشیداحمد لدهیانوی؛
  6. مولانا اکبرعلی؛
  7. مولانا قاری رعایت الله؛
  8. مولانا سحبان محمود.

مسئولیت‌ها و خدمات:

مولانا دهقان پس از اتمام تحصیلاتش، به زادگاهش بازگشت و با مشوره‌ی شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور، مدرسه‌ی تعلیم القرآن سراوان را دایر نمود و به تعلیم علوم دینی مشغول گردید که افراد زیادی از اقشار مختلف در محضر ایشان به فراگیری علوم دینی پرداختند.

چهار یا پنج سال بعد، ایشان بنا به پیشنهاد شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور برای تدریس به مدرسه‌ی دینی عین العلوم گشت رفت و تاکنون حدود پنجاه سال است که به امر تدریس حدیث، فقه و … اشتغال دارد.

ایشان در کنار تدریس، معاونت مرکز مذکور را از آن زمان تاکنون برعهده دارد و جزو هیأت مدیره آن می‌باشد و هر از گاهی نیز امامت جمعه شهر گشت را نیز برعهده می‌گیرد.

ایشان عضو اصلی شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و رئیس هیأت بازرسی آن شورا می‌باشد.

آثار:

مولانا دهقان در کنار تدریس، به ترجمه و تألیف نیز پرداخته است که به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  1. ترجمه کتاب: نقش اعمال در زندگی دنیا و آخرت، تالیف مولانا اشرف‌علی تهانوی؛
  2. جمع‌آوری و ترجمه تقاریر ترمذی مولانا سلیم‌الله خان.

خانواده:

مولانا دهقان دو بار ازدواج نموده که حاصل آن ۶ فرزند پسر و ۷ فرزند دختر است.

اخلاق:

مولانا دهقان اخلاقی نیک دارد. به وقت خیلی پایبند است. نسبت به تلاوت قرآن، نماز و حضور در مسجد بسیار اهتمام می‌ورزد. در سخن‌وری یدی طولا دارد، زبانش گویا و بیانش شیوا و دل‌نشین است. از تکلفات به دور است.

نویسنده: عبدالستار حسین‌بر