سنت‌آنلاین| کارشناسان در یک سمینار دو روزه در استانبول نگرانی خود را در مورد بدتر شدن شرایط مسلمانان در آسیا ابراز کردند.

 کارشناسان در یک سمینار دو روزه در استانبول نگرانی خود را در مورد بدتر شدن شرایط مسلمانان در آسیا ابراز کردند.

هند و میانمار دو نمونه آشکار از خشونت علیه مسلمانان در آسیا هستند که آزار و اذیت آنها تبدیل به امری عادی شده است.

حسن عبدین، رئیس بخش مسلمانان و اقلیت‌ها در سازمان همکاری اسلامی در سمینار بین‌المللی دو روزه درباره مسلمانان و حقوق بشر در استانبول گفت :رهبران سیاسی در آسیا با سخنرانی‌های تحریک‌آمیز برای دستاوردهای انتخاباتی، مشکل احساسات ضد مسلمانان را تشدید می‌کنند.

عبدین گفت آسیا خانه جدید سرمایه داری است و علیرغم اینکه بسیار متنوع تر از جاهای دیگر است و صدها قوم را میزبانی می کند، از پوپولیسم انتخاباتی سیاه یکی از اثرات استثمارگرانه جهانی شدن است،رنج می برد.

وی افزود : در پوشش امنیت ملی، مسلمانان در سراسر این قاره هدف قرار گرفته و هر گونه برگزاری مناسک از سوی آنها جرم تلقی می شود.

عبدین با اشاره به راهبان بودایی که آشکارا خواستار نسل کشی مسلمانان شده اند، گفت: هم در میانمار و هم در سریلانکا، ما شاهد بسیج یک گروه خاص هستیم که سخنان نفرت انگیز را پخش می کنند.

وی از حضار خواست راه هایی برای ایستادگی در برابر این جنگ مذهبی بیابند، زیرا نادیده گرفتن احساسات ضد مسلمانان تنها فضا و فرصت بیشتری برای متجاوزان فراهم می کند.

عبدین گفت که ما باید از رهبری که گام های مشخصی را پس از حمله به مساجد در نیوزیلند برداشته است، تجلیل کنیم.

وی همچنین از نشست اضطراری که در سال ۲۰۱۹ در استانبول برای بحث در مورد حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند برگزار شد،تمجید کرد.

ضمیر اکرم، نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل متحد، گفت که با وجود بیش از ۲۰۰ میلیون مسلمان ساکن هند، نسخه ای از فاشیسم به دست هندوتوا در حال وقوع است.

میلیون ها مسلمان از تبعیض مذهبی و نژادی، پاکسازی قومی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی رنج می برند.

یک هیئت محترم از کارشناسان، دیپلمات ها، رهبران جامعه و فعالان در سمینار دو روزه در مورد نقض حقوق بشر توسط مسلمانان در استانبول، ۱۶-۱۷ فوریه ۲۰۲۲، به بررسی وضعیت مسلمانان در آسیا پرداختند.

ضمیر با توضیح اینکه دولت مودی هند را بر اساس نفرت و حسادت در مورد مسلمانان اغوا می کند، گفت که مسلمانان به بهانه «کشتار گاو و خوردن گوشت گاو و غیره با مشکلاتی روبرو هستند.

وی افزود: حمله به مساجد، گرویدن اجباری به هندوئیسم، حذف نام مسلمانان از خیابان ها، فروش زنان مسلمان در اپلیکیشن های موبایل و فراخوان آشکار برای نسل کشی مسلمانان در گفتمان ملی این کشور عادی شده است.

ضمیر گفت که دولت مودی از قانون اصلاح شهروندی (CAA) به عنوان سلاحی برای سلب حق رای مسلمانان هند و مجبور کردن آنها به خروج از کشور استفاده می کند.

الحبیب بورانه، مدیر جوامع مسلمان گفت: اگرچه بیشترین جمعیت مسلمانان در آسیا زندگی می کنند، مسلمانان از تبعیض های اجتماعی و اقتصادی رنج می برند و در برخی از کشورهای آسیایی مانند میانمار و هند، روند رو به افزایشی در مورد هدف قرار دادن جوامع مسلمان وجود دارد./شبستان