حسن روحانی دیروز (٢٢ بهمن ١٣٩٧) با عملی شدن حقوق شهروندی در دولتش گفت: «امروز ۱۸۲۵ نفر از اهل‌سنت در مناصب مختلف از جمله فرماندار، معاون استاندار، بخشدار، شوراها در سمت‌های مختلف مشغول کارند و دو سفیر هم در خارج از کشور از اهل‌سنت هستند.» به گزارش سنت‌آنلاین، در ارتباط با اظهارات روحانی خبرگزاری دویچه […]

واقعیت‌ و غیر واقعیت‌های آماری حسن روحانی دربارهٔ حضور اهل‌سنت در مناصب دولتیحسن روحانی دیروز (٢٢ بهمن ١٣٩٧) با عملی شدن حقوق شهروندی در دولتش گفت: «امروز ۱۸۲۵ نفر از اهل‌سنت در مناصب مختلف از جمله فرماندار، معاون استاندار، بخشدار، شوراها در سمت‌های مختلف مشغول کارند و دو سفیر هم در خارج از کشور از اهل‌سنت هستند.»

به گزارش سنت‌آنلاین، در ارتباط با اظهارات روحانی خبرگزاری دویچه و له با کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و یکی از اساتید مدرسهٔ دارالعلوم زاهدان گفت‌و‌گوی داشت که به شرح ذیل می‌باشد:

کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی استان کردستان، در ارتباط با اظهارات روحانی به دویچه وله فارسی گفت: «ممکن است آماری که آقای رئیس جمهوری ارائه کرده مربوط بشود به شوراهای شهر و روستا، چونکه همهٔ روستاهای اهل‌سنت شورا دارند و اگر ایشان اعضای شورا را هم حساب کرده باشند پس راست می‌گویند. ولی شوراها کاره‌ای نیستند و از دستشان کاری برنمی‌آید.»

کاک حسن امینی یادآور می‌شود که نه تنها در دورهٔ روحانی بلکه در چهار دهه بعد از انقلاب هم یک استاندار سنی‌مذهب نبوده و اهل‌سنت در رده‌های بالا وزیر و مدیر کل نداشته‌اند.

یکی از دست اندرکاران مدرسه دینی دارالعلوم در زاهدان که نخواست نامش برده شود هم بعد از سخنرانی رئیس جمهوری در گفت‌وگو با دویچه وله گفت: «ای کاش! آقای روحانی می‌گفتند: تعداد کل کارمندان دولت و مسئولین در سراسر کشور چه‌قدر است تا بتوان اشتغالزایی ۱۸۲۵ نفر از اهل‌سنت را مقایسه کرد. تا به‌حال دو سفیر از اهل‌سنت را به کشورهای دور افتاده مثل  برونئی و کامبوج فرستاده شده‌اند.

آنچه علما، فرهیختگان و شایستگان اهل‌سنت که همیشه خواسته‌اند این بوده است که اهل‌سنت در سطح کلان استانی و کشوری استخدام شوند.

آقای روحانی باید می‌گفتند:در رده‌های بالا و در سطح کشور چند نفر از اهل سنت انتصاب شده‌اند؟ به باور این استاد مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان آماری که حسن روحانی ارائه کرده‌ در مقایسه با شمار کل کارمندان دولت بسیار ناچیز است. او مثال می‌آورد که در یک اداره کل استان سیستان و بلوچستان برای مثال حدود ۳۰۰ کارمند کار می‌کنند که از آن ۱۰ تا ۱۵ درصد سنی هستند در حالی‌که حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان اهل‌سنت هستند، آمار ارائه شده از طرف رئیس جمهوری حتی در مقایسه با آمار کل کشور هم رقمی بسیار ناچیز است.

هر دو کارشناس تایید می‌کنند که در مشاغل ردهٔ بالا و میانی کشور افراد انگشت‌شماری از اهل‌سنت به کار گمارده شده‌اند.