اسلام الگوهای بارزی را از شخصیت رفیع و مقام ‌شامخ و متمایز زن در تربيت و پرورش نسل‌های بشری به‌صورت علمی ترسیم کرده است. قرآن زن را اسوه‌ای‌ نیک و الگویی مؤثر از اخلاق، کرامت، آزادگی و استقلال معرفی نموده و این موجود گرامی و صاحب عزت را به عنوان حریم‌ انسانی یاد کرده است. […]

اسلام الگوهای بارزی را از شخصیت رفیع و مقام ‌شامخ و متمایز زن در تربيت و پرورش نسل‌های بشری به‌صورت علمی ترسیم کرده است. قرآن زن را اسوه‌ای‌ نیک و الگویی مؤثر از اخلاق، کرامت، آزادگی و استقلال معرفی نموده و این موجود گرامی و صاحب عزت را به عنوان حریم‌ انسانی یاد کرده است.

با نگرشی منصفانه به تعالیم گهربار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و سیره پاک اهل‌بیت رضی‌الله‌عنهم، درمی‌یابیم که دین نویدبخش اسلام در استیفای حقوق انسان‌ها اعم از جنسیت و گرایش‌های اعتقادی و فکری دستاوردهای بی‌بدیلی را به ارمغان آورده است.

در طول تاریخ اسلام، حاکمان عادل و ائمه در موارد متعددی مسلمانان را به‌خاطر نقض حقوق زنان و مراعات‌نکردن حقوق غیرمسلمانان، مورد بازخواست و عتاب قرار داده‌اند.

زن در جایگاه واقعی خود به‌عنوان انسان در ساختن جامعه و پرورش درست نسل‌های آینده، نقش کمتری را از مرد ایفا نمی‌کند.

اگر با نگاهی حتی گذارا به تاریخ اثربخش زندگی زنان بپردازیم درمی‌یابیم که زنان چه حماسه‌‌هایی آفریده‌اند. قرآن بلقیس؛ ملکهٔ یمن را زنی مدبر و دارای استعداد و صلاحیت‌های غیرقابل‌ تصور معرفی می‌نماید. در رویارویی با لشکر حضرت سلیمان عليه‌السلام، بلقیس راه‌حل‌های مناسبی را انتخاب کرد و با تدابیری مؤثر و اتخاذ سیاست‌هایی درست مملکت خودش را از ویرانگری، جنگ و خونریزی نجات داد. در طول تاریخ، هزاران زن در سرنوشت خوب انسان‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

باوجود برخورداربودن از تعالیم زیبای اسلام، امروز زنان در جمهوری ‌اسلامی نسبت‌به حقوق‌شان دغدغه دارند، از تبعيض‌ و بی‌عدالتی در رنجند و خودشان را در عرصه‌های اجتماعی و میادین سیاسی سرخورده و ناکام تصور می‌کنند؛ این در‌حالی‌ست که در انقلاب ۱۳۵۷، زنان برای رسیدن به حقوق‌شان دوشادوش مردان قیام کردند و به اسلام امیدوار شدند.

امید به اجرای عدالت‌ اسلامی، زنان را به میدان مبارزه آورد اما با گذشت زمان، امیدها به يأس تبدیل شدند. کسانی‌که نسبت به ستم معترض بودند امروز تبعیض‌ و بی‌عدالتی را منشأ مشکلات‌شان قلمداد می‌کنند و باری دیگر برای رسیدن به حقوق ‌مساوی، مطالبه‌گری می‌کنند.

اعتراضات پساوفات مهسا امینی تصاویر زنده‌ای را از نارضایتی زنان ایرانی به نمایش گذاشت. در طول مدت اعتراضات، حرمت زنان شکسته شد، خبرنگاران‌ زن به بازداشتگاه‌ها رفتند و مورد انواع بی‌مهری‌ها قرار گرفتند.

برخورد نامناسب پلیس گشت ارشاد با زنان، بگیروببند و زندانی‌کردن این قشر مظلوم، رفتارهای آزاردهنده‌ و تکان‌دهنده‌ای هستند که با روح اسلام منافات دارند و کرامت انسانی را زیر سوال می‌برند.

نادیده‌گرفتن بسیاری از قوانین اسلامی و شرعی به‌خاطر اجرای یک حکم، به‌دور از سيرهٔ پاک حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است و با آموزه‌های ناب امام ‌علی رضی‌الله‌عنه مطابقت ندارد. در جنگ با خوارج، زنان نیز در صف مخالفان قرار داشتند اما امام علی رضی‌الله‌عنه هیچ‌گاه آنان را اسیر نکرد. واقعیت این است که در جمهوری ‌اسلامی، زنان همانند اهل‌سنت و اقلیت‌های قومی و مذهبی از آزادی‌های برحق برخوردار نیستند و عملا از بسیاری مزایا و مناصب رسمی محروم شده‌اند.

باوجود تلاش‌های فراوان مسئولان برای فرونشاندن اعتراضات، دغدغهٔ حقوق‌ زنان همچنان باقی است؛ هنوز دولتمردان نتوانسته‌اند به مشکلات زنان پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهند. برخورد تند با زنان تنها مبارزه با معلول است و علت هنوز باقی است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کشف حجاب و برداشتن روسری نوعی نافرمانی مدنی است و حاکی از دردی است که زنان ایرانی در رنج آن به‌سر می‌برند. ایجاد محدودیت‌های فراوان علیه زنان و در تنگنا قرار دادن آنان، نتیجهٔ معکوس می‌دهد و منجر به دین‌گریزی و دین‌ستیزی خواهد شد.

اسلام به مراعات حقوق زنان در عرصه‌های مختلف تأکید دارد و هرگونه تبعیض علیه آنان را ناروا می‌داند. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: «النساء شقائق الرجال»، زنان مانند مردان هستند. ابن اثیر می‌گوید: شقائق به معنای نظایر و مانند است. پیامبر در حدیثی دیگر فرمودند: «کامل‌ترین مؤمنان در ایمان، خوش‌خُلق‌ترین‌شان هستند و بهترینِ شما خوش‌خُلق‌ترین‌تان با زنان است». نیز فرمودند: «بهترین‌تان، بهترین شما با خانواده‌اش است و من بهترین شما با خانواده‌ام هستم».

نکته‌ای که حائز اهمیت است، حقوق زنان تنها معطوف به مسئله حجاب نيست. محروم ساختن زنان از موقعیت‌های رسمی و فرصت‌های شغلی، صرفا بخاطر گرایش‌های فکری و سیاسی، بدون درنظرگرفتن توانمندی‌های‌شان باعث بی‌اعتمادی و بدگمانی بیشتر مردم می‌شود و به جای کارگشا بودن به مشکلات می‌افزاید.

 

  • نویسنده : عبدالحکیم سالارزهی - روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای
  • منبع خبر : امتداد