پانزدهمین دوره مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله نویسی (به زبان‏های فارسی، عربی، انگلیسی و بلوچی)، شعر، مشاعره، سرود و مطبوعات داخلی در بین طلاب مدارس علوم دینی وابسته به شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان پس از دو روز رقابت، به کار خود خاتمه داد. این مسابقات که همه ساله در میان […]

پانزدهمین دوره مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله نویسی (به زبان‏های فارسی، عربی، انگلیسی و بلوچی)، شعر، مشاعره، سرود و مطبوعات داخلی در بین طلاب مدارس علوم دینی وابسته به شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان پس از دو روز رقابت، به کار خود خاتمه داد.

این مسابقات که همه ساله در میان مدارس وابسته به شورا برگزار می ‌شود، در سال تحصیلی جاری به میزبانی عین العلوم گشت از صبح روز سه شنبه (٣/اردیبهشت/١٣٩٢) آغاز گردید و عصر روز چهارشنبه (۴ اردیبشهت) به کار خود پایان داد.

در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات حضرت شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور، مدیریت محترم عین العلوم گشت و دبیر کل شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت استان، به ایراد سخن پرداخته و نسبت به اهمیت و جایگاه سخنرانی و مقاله نویسی در میان مبلغان تأکید و طلاب را در این راه تشویق نمودند.

ایشان در بخشی از سخنان خویش گفت: راه رساندن علم به دیگران دو صورت دارد: یکی تقریر (سخنرانی)، دوم تحریر (کتابت و نوشتن)، و طلاب عزیز در این دو شعبه مشغول تمرین هستند تا افرادی را تربیت کنند که در آینده بتوانند در میدان تقریر (سخنوری) و تحریر (نوشتن) از خود کمالی نشان دهند که این جلسه هم نمونه ‌ای از آن است.

ایشان خطاب به طلاب حاضر در جلسه فرمود: شما فکر نکنید که تنها درس خواندن کافی است و هم چنین اساتید محترم نیز نباید چنین فکر کنند که تنها تدریس کافی است، بلکه لازم است روش‌های ابلاغی و تبلیغی را به مقتضای زمان و به مقتضای احوال انجام دهند؛ بسا اوقات می شود که فردی نمی ‌تواند به خوبی از عهدۀ تدریس برآید، اما در زمینه سخنرانی و نویسندگی می تواند فعالیت نماید. لذا ما به اعتبار مجموع هم باید مدرس باشیم، هم مقرِّر (سخنران) و محرِّر (نویسنده). باید تقسیم کار به گونه ای صورت گیرد که علمایی داشته باشیم که در زمینه تدریس و بعضی دیگر در زمینه خطابت و سخنوری فعالیت نمایند.

شیخ الحدیث در ادامه سخنان خود “تربیت و تزکیه” را در هر حال لازم و ضروری دانسته و خاطرنشان نمود: همۀ این‌ها نیاز به تربیت دارد. علمای محترم، مسئولین حوزه‌ها و هم‌چنین طلابِ آگاه متوجه این امر شده‌اند که نوجوانان و جوانان را در این سه شعبه تربیت کنند و سپس از آن‌‌ها آزمونی به عمل آید.

پس از سخنان مولانا حسین پور، مسابقات به طور هم‏زمان بخش فارسی در مسجد جامع گشت و بخش‌های عربی و بلوچی در محل سالن مدرسۀ عین العلوم با رقابت حدود صد تن از طلاب مدارس شورا آغاز گردید. همچنین عصر روز سه شنبه نیز مسابقه ‌ای علمی تحت عنوان “سیرت نبوی” برگزار شد و نیز نمایشگاهی از نشریات مطبوعاتی طلاب نیز در مدرسه دایر گردید.

اختتامیه مسابقات

مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات سراسری سخنرانی مقاله نویسی، شعر، سرود و مشاعره عصر روز چهارشنبه (۴ اردیبشهت) برگزار گردید و به نفرات برتر جوایزی اهداء شد.
سخنران اختتامیه مسابقات نیز حضرت شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور بود.
ایشان طی سخنانی کوتاه برگزاری چنین مسابقاتی را “در مسیر تشویق و ترغیب برای فراگیری کیفیت سخنوری و نویسندگی” دانست و از برگزارکنندگان این دوره از مسابقات تقدیر و تشکر نمود.

مولانا محمد یوسف در ادامه خاطرنشان کرد: مقوله معروفی است که بزرگان می فرمایند: “کار را آن کرد که تمام کرد.” برداشتن قدم‏های ابتدایی آسان است، اما بردن کار تا آخر و تداوم بر آن کاری است مشکل. بنا بر گفته سعدی:

«یا مکن با فیل‏بانان دوستی /٭/ یا بنا کن خانه ای در خورد فیل»

لذا طلاب و علما باید کمی بیندیشند  که انتخاب یک شیوه و راه در ابتدای امر آسان است، اما رسیدن به مقصد و هدف، کار آسانی نیست. کسانی که در این میادین قدم می گذارند روز نخست بیندیشند که ما به کجا می رویم؟ قرآن مجید ادامه راه  را با لفظ «استقامت» یاد می کند.

زمانی که از آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- سوال شد که کدام عمل نزد خدا محبوب و پسندیده است؟ فرمود: «مَا دَاوَمَ عَلَیْهِ صَاحِبُهُ» (آن عملی که عامل بر آن تداوم داشته باشد.) بزرگان دین تداوم را با مثالی برای من و شما توضیح داده اند؛ اگر کسی مشکی پر از آب بر جایی آویزان کند و از آن مشک آب، قطره قطره بر زمین بچکد، پس از مدتی جای چکیدن قطرات گود می شود، اما اگر همه آب‏ها را در یک جا بریزند شاید آن اثر را نداشته باشد.

لذا استقامت در کار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. عزیزانی که در میدان سخنرانی و مقاله نویسی قدم برداشته اند سعی کنند آن را متوقف نکنند، تا اینکه در زمینه خطابت و نویسندگی مهارت حاصل کرده و بتوانند مبلغ واقعی اسلام قرار گیرند، زیرا نیاز شدیدی به مبلغ و نویسنده داریم. لذا لازم است که ما در میادین کارهای خیر از خود استقامت نشان دهیم، همین حرکت‏های جزئی و ضعیف خود را ادامه دهیم تا به نتیجه ای برسیم. امیدوارم در این میدان نوجوانان و جوانان به عقب برنگردند تا بتوانند رضایت خدا و رسول را دریابند.

شیخ الحدیث بر لزوم “اخلاص در اعمال” تاکید کرد و گفت: همان طور که می دانید اگر این حرکت‏های ما به خاطر کسب شهرت در جامعه باشد، نتیجه ای به جز خسارت حاصل نمی کنیم، اما اگر هدف ما این باشد که به این وسیله خدمتی به دین کرده باشیم و رضایت خداوند را به دست بیاوریم، در اینصورت کامیاب و پیروز هستیم، حتی اگر در ابتدای کار قرار داشته باشیم. خداوند متعال می فرماید:

«وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»[النساء/۱۰۰] برای مهاجری که از منزلش هجرت می کند و قدم بیرون می گذارد، رسیدن به هجرتگاه لازم نیست، بلکه همین برداشتن قدم و اسقامت ورزیدن در این مسیر برای دریافت اجر و پاداش الهی کافی است. لذا استدعایم از شما این است که راه را ادامه دهید و- إن شاءالله- به نتیجه واقعی که رضایت خداوند باشد برسیم و مبلغ واقعی قرار گیریم.

اسامی برندگان
اسامی برندگان و برگزیدگان پانزدهمین دوره مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله نویسی (به زبان‏های فارسی، عربی، انگلیسی و بلوچی)، شعر، مشاعره، سرود و مطبوعات داخلی، به شرح زیر است:

سخنرانی فارسی- سطح
نفر اول:
محمود گرگیج- دارالعلوم زاهدان-  ۵/۹۴

نفر دوم:
ذبیح الله براهویی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۸۹

نفر دوم:
قاسم خیرشاهی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۸۹

نفر سوم:
عبدالجبار قنبرزهی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۸۸

نفر سوم:
آصف احمدی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۸۸

سخنرانی فارسی- مقدمات
نفر اول:
مرتضی نوری زاده- جامعة الحرمین چابهار- ۵/۸۶

نفر اول:
رحمت الله لکزایی- عظیم آباد زابل- ۵/۸۶

نفر دوم:
صدیق میربلوچ زهی- جامعة الحرمین چابهار- ۸۵

نفر سوم:
ناطق احمدی- دارالعلوم زاهدان- ۸۱

سخنرانی عربی- سطح
نفر اول:
فضل الله ریگی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۹۴

نفر دوم:
نذیراحمد نهتانی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۹۰

نفر سوم:
محمد روان- دارالعلوم زاهدان- ۸۸

سخنرانی عربی- مقدمات
نفر اول:
ابراهیم پژوهنده- بدرالعلوم زاهدان- ۵/۹۳

نفر دوم:
عبدالحلیم زاروزهی- بدر العلوم زاهدان- ۵/۸۶

نفر سوم:
صادق قلندرزهی- دارالعلوم زاهدان- ۵/۷۷

مقاله نویسی فارسی- سطح
نفر اول:
جواد بجدی- بدرالعلوم زاهدان- ۹۶

نفر دوم:
عبیدالله نورزهی- دارالعلوم زاهدان- ۹۳

نفر سوم:
عبدالله اسحاق زهی- دارالعلوم زاهدان- ۹۱

مقاله نویسی فارسی- مقدمات
نفر اول:
محمد شکوهی- دارالعلوم زاهدان- ۹۴

نفر دوم:
سعید ریگی- عین العلوم گشت- ۸۸

نفر دوم:
سعید یارمحمدزهی- بدرالعلوم زاهدان- ۸۸

نفر سوم امتیاز لازم را نیاورده است.

مقاله نویسی عربی- سطح
نفر اول:
کرام الدین ایوبی- دارالعلوم زاهدان- ۹۱

نفر دوم:
داود نورزهی- دارالعلوم زاهدان- ۹۰

نفر سوم:
داود یوسفی- فاروقیه زاهدان- ۸۷

سخنرانی بلوچی
نفر اول:
یوسف آسکانی گل- انوار الحرمین پشامگ- ۵/۹۸

نفر اول:
مسلم سرگل نژاد- دارالعلوم زاهدان- ۵/۹۸

نفر دوم:
محمد ساسولی- دارالعلوم عظیم آباد زابل- ۵/۹۷

نفر سوم:
سید محمد میربلوچ زهی- عین العلوم گشت – ۹۷

مجلات و نشریات
اول:
نسیم قهستان- دارالعلوم زاهدان

دوم:
ارمغان طوس- دارالعلوم زاهدان

سوم:
ندای فاروقیه-  فاروقیه زاهدان

مسابقه علمی پیرامون سیرت نبوی
نفر اول:
عبدالناصر توتازهی- مولانا عبدالعزیز- ۴۷

نفر دوم:
نذیراحمد نهتانی- دارالعلوم زاهدان- ۴۱

نفر سوم:
عبدالله شکوری دارالعلوم زاهدان

شعر و شاعران
نفر اول:
اسدالله فلاحی- دارالعلوم زاهدان- ۹۵

نفر دوم:
محمد آسکانی- عین العلوم گشت ۹۰

نفر سوم:
جلیل الرحمن صحت- دارالعلوم زاهدان- ۸۵

سرود
اول:
گروه سرود مدافعان اسلام- دارالعلوم زاهدان- ۹۰

دوم:
گروه سرود حضرت صاحب- عین العلوم گشت- ۸۶

سوم:
گروه سرود عبدالله بن رواحه- جامعة الحرمین چابهار- ۸۴

مشاعره
فضل الله ریگی