مولانا محمد علم حسین بر یكی از چهره‌های ماندگار عین العلوم و شخصیت‌های والای علمی جامعه اهل سنت ایران زمین می‌باشد. تحصیلات مولانا محمّد علم حسین بر، فرزند خلیل، در سال ۱۳۳۲ ش. در گشت دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی دبستان و دروس ابتدایی علوم دینی را در مدرسه عین العلوم گشت كسب نمود […]

یادی از استاد مولانا محمد علم حسین بر استاد برجسته‌ی عین العلوم گشتمولانا محمد علم حسین بر یكی از چهره‌های ماندگار عین العلوم و شخصیت‌های والای علمی جامعه اهل سنت ایران زمین می‌باشد.

تحصیلات

مولانا محمّد علم حسین بر، فرزند خلیل، در سال ۱۳۳۲ ش. در گشت دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی دبستان و دروس ابتدایی علوم دینی را در مدرسه عین العلوم گشت كسب نمود و از محضر حضرت شیخ الحدیث مولانا حسین پور استفاده برد.

سپس جهت ادامه تحصیل و شركت در دوره متوسطه دو سال در دارالعلوم زنگیان به كسب علم پرداخت و از محضر مولانا عبدالعزیز ساداتی و سایر اساتید فیض‌یاب شد و پس از آن به  دارالعلوم كراچی  تشریف برد و به مدت هفت سال از اساتید برجسته‌ و بنام پاكستان؛ مولانا محمدرفیع عثمانی، مفتی محمدتقی عثمانی، مولانا شمس الحق، مولانا غلام محمد، مولانا عبدالحق حقانی، مولانا عزیز الرحمن هزاروی و… استفاده نمود و در سال ۱۳۹۹ هـ.ق./ ۱۳٥۸ ش. فارغ التحصیل شد.

مولانا محمد علم پس از فارغ التحصیلی در سال ۱٤۰۰ هـ.ق. در مدرسه علوم دینی عین العلوم گشت به تدریس پرداخت و سپس در سال ۱٤۰۱ در دانشگاه اسلامی مدینه منوره ثبت نام نمود و در دانشكده دعوت و اصول دین در مقطع لیسانس تحصیل نمود و از اساتید برجسته‌ی آن‌جا همچون دكتر قاری علی بن عبدالرحمان حذیفی و… استفاده نمود.

سابقه تدریس و فعالیت‌های دینی

مولانا محمد علم بیش از ربع قرن در مدرسه علوم دینی عین العلوم گشت در بخش آموزش عالی به تدریس فنون مختلف مشغول بود. ایشان استادی ماهر بود و توانایی تفهیم والایی داشت؛ از این‌رو طلاب مشتاق تدریس ایشان بودند.

ایشان گاه گاهی در مراسم نماز جمعه و اعیاد گشت به خطابت می‌پرداخت و با سخنان دلسوزانه و آرام خویش به مردم جان می‌بخشید.

مولانا امام نماز مسجد صدیقیه محله چكسوجی در شهر گشت بودند و بعضی اوقات پس از نماز فجر به تقسیر قرآن می‌پرداخت.

مسؤولیت اداری

مولانا رحمة الله علیه در بخش  معاونت آموزشی مدرسه عین العلوم گشت همكار مولانا محمد دهقان بودند.

خصوصیات اخلاقی

مولانا محمد علم رحمة الله علیه عالمی قانع بود، هرگز چشم طمع از دستگاه‌های دولتی و ثروتمندان بلوچ نداشت. در لباس، كفش و مسكن ساده بود. از تكلّفات متنفّر بود. ساده‌زیستی و گمنامی و دوری از شهرت و نام، از ویژگی‌های بارز ایشان است. در اوقات فراغت به كشاورزی و امور منزل می‌پرداخت.

بی‌ادبی برخی از طلاب هرگز ایشان را از خشمگین نمی‌كرد، در سال جاری طالب علمی هنگام ثبت نام در حق ایشان بی‌ادبی كرد، بنده مانع ثبت نام وی شدم؛ اما مولانا گفت: به خاطر من وی را از تحصیل محروم نكنید.

فرزندان

مولانا ٦ پسر و ۲ دختر به جا گذاشت، پسر بزرگتر ایشان دكتر محمد اسلم حسین بر استاد دانشگاه می‌باشد.

در پایان از الله تعالیٰ می‌خواهیم كه ایشان را در صف اولیاء و علمای ربانی محشور كند و از روی فضل و كرم خویش در بهشت برین سكنىٰ دهد و فرزندان ایشان را نیك و از باقیات صالحات ایشان بگرداند.

نویسنده:  عبدالحکیم سیدزاده