بسم الله الرحمن الرحیم مصوبات و پیشنهادات مجمع فقه اهل سنت ایران در خصوص مسایل مربوط به ویروس کرونا در مورخه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ نشست اضطراری مجمع فقه اهل سنت ایران به صورت ویدئو کنفرانس با شرکت اکثریت اعضا برگزار گردید و در رابطه با سوالات زیر، مصوبات و پیشنهاداتی ارائه گردید. سوال اول: حكم […]

بسم الله الرحمن الرحیم

مصوبات و پیشنهادات مجمع فقه اهل سنت ایران در خصوص مسایل مربوط به ویروس کرونا

در مورخه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ نشست اضطراری مجمع فقه اهل سنت ایران به صورت ویدئو کنفرانس با شرکت اکثریت اعضا برگزار گردید و در رابطه با سوالات زیر، مصوبات و پیشنهاداتی ارائه گردید.

سوال اول: حكم استفاده از الكل برای ضدعفونی کردن و امحای ویروس چیست؟

جواب: با توجه به تحقیقات انجام گرفته، الکلی که برای ضد عفونی استفاده می شود. الکل صنعتی بوده و از اشیای حرام و نجس گرفته نمی شود، لذا استعمال خارجی آن اشکالی ندارد.

سوال دوم: حکم قرنطینه افراد سالم برای در امان ماندن و یا مبتلایان به کرونا برای عدم ابتلای دیگران چیست؟

جواب: قرنطینه افراد مبتلا و یا افراد سالم، اصل شرعی دارد و جهت پیشگیری از ابتلا و حفظ افراد سالم لازم بوده و منافاتی با توکل ندارد؛ چرا که توكل، امری باطنی است و رعایت بهداشت فردی بنا به دستور شریعت لازم است.

سوال سوم: حكم غسل، تکفین، نماز جنازه و تدفین اموات کرونایی با در نظر داشتن احتمال سرایت به افراد مرتبط و کادر درمان را بیان نمایید.

سوال چهارم: در صورت عدم غسل و تیمم اموات کرونایی، حکم نماز جنازه بر قبور آنان چیست؟

جواب سوال سوم و چهارم: الف: از لحاظ شرعی، غسل دادن اموات کرونایی لازم و ضروری است، بنابراین با رعایت تدابیر و نکات بهداشتی غسل داده شوند و در صورت عدم امکان، از دور بر آنان آب پاشیده شود. اگر این هم مقدور نبود با رعایت تدابیر و توصیه های بهداشتی، تیمم داده شوند و در صورت عدم امکان غسل و تیمم، بدون غسل و تيمم دفن گردند.

ب : بر اموات کرونایی، نماز جنازه خوانده شود، به این ترتیب که با رعایت تدابیر و توصیه های بهداشتی در صورت امکان، جنازه در مقابل نمازگزاران قرار گیرد و اگر بنا به تأكید پزشکان و ستاد مبارزه با کرونا، امکان نماز گزاردن به صورت مستقیم بر جنازه وجود نداشت و بدون نماز جنازه دفن گردید، بر قبر وی، نماز جنازه استحسانا خوانده شود.

سوال پنجم: حکم تعطیلی نمازهای پنجگانه با جماعت و جمعه در مساجد یا به صورت دسته جمعی در جای دیگر را بیان نمایید.

جواب: مساجد تعطیل نشوند، بلکه نماز با رعایت توصیه های بهداشتی؛ اعم از ضد عفونی کردن مساجد، استفاده نمازگزاران از ماسک، سجاده شخصی و رعایت فاصله مناسب، اقامه شود.

البته توصیه می شود نماز گزاران، سنت های قبلی و بعدی را در منزل اقامه کنند و فقط جهت اقامه نماز فرض با رعایت نکات یاد شده در مسجد حضور یابند. افرادی که مبتلا به ویروس اند یا علائم ویروس را دارند، به مسجد نیایند و افرادی که خوف و ترس ابتلا به کرونا را دارند، از حضور در مساجد معذور می باشند نماز جمعه در مساجد با رعایت نکات یاد شده و با ایراد خطبه و نماز به صورت مختصر اقامه شود و از هر گونه ازدحام و تجمع بیش از حد، خودداری گردد.

سوال ششم: در صورت برگزاری نماز جماعت، حکم فاصله گذاری بین نماز گزاران جهت پیشگیری و یا بیم ابتلا را بیان نمایید.

جواب: نماز گزاران در هنگام اقامه نماز جماعت، فاصله مناسب را رعایت نمایند و این امر، خللی در نماز ایجاد نمی کند در پایان توصیه می شود جلسات دینی اعم از کلاس های قرآنی تعلیم مساجد، اعتکاف نفلی و غیره تا زمان اعلام وضعیت سفید، تعطیل و یا با رعایت کامل فاصله و توصیه های بهداشتی و جمعیت محدود برگزار شود و تا حد امکان این گونه برنامه ها در فضای مجازی و به صورت غیر حضوری دنبال شود.

مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران، مردم را به تضرع إلى الله، تلاوت قرآن، نماز، درود شریف، صدقه و استغفار توصیه می کند.

مجمع فقه اهل سنت ایران

۲۰ فروردین ۱۳۹۹ مطابق با ۱۴ شعبان ۱۴۴۱ ه ق