به گزارش سنتآنلاین به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با یادآوری برخورد پیامبر اسلام با زندانیان، تصریح کردند: پیامبر یک اسیر را کتک نزدند و شکنجه ندادند و درحالیکه آنها دشمنان خونی آنحضرت بودند، با آنها محبت کرد و آزادشان کرد. به ایشان پیشنهاد دادند که آنها را بزنید تا دشمنان سست شوند اما آنحضرت نگذاشتند یک نفر را هم بزنند و همه را آزاد کردند و گفتند ما امیدواریم اینها در آینده حق را دریابند.
ایشان افزودند: تعلیم اسلام و سیره حضرت رسول است که با زندانی باید محبت شود. زندانی را نباید کتک زد و نباید با او وحشیانه برخورد کرد. زندانی نباید برای گرفتن اعتراف شکنجه شود. زندانی زن باشد یا مرد، حرمت و احترام دارد. او انسان است و همه انسانیت حرمت دارد. مسئولیت همۀ ما به حیث انسانبودن خوبیکردن به همه انسانهاست و این مسلمان و غیرمسلمان و زن و مرد ندارد. همه انسانها محترمند و نه به عقیده و نه به نژادش نباید نگاه کنیم.
اعتراف اجباری، ضایعکردن حق زندانی است
امامجمعه زاهدان با حرامشمردن اهانت به زندانیان، گفتند: زدن زندانی و فشار آوردن به او جایز نیست و اهانت به زندانی حرام است. زندانی نباید احساس کند که بازجوی من میخواهد بر من حمله کند. اعتراف به اجبار، ضایعکردن حق زندانی است. این تعلیم، تعلیم اسلام نیست. معلوم نیست آنهایی که به این مسائل اجازه دادهاند، چه تفکر و چه برداشتی از دین دارند.
درهای بستۀ انتقاد باعث مشکلات فعلی کشور شده است
مولانا عبدالحمید مشکلات فعلی کشور را ناشی از «بستهشدن درهای انتقاد» دانستند و اظهار داشتند: علما و منتقدان را زندانی نکنید. انتقاد مایه خیر و علاج است. مسائلی که امروز در فضای کشور است، بیشتر از همین به وجود آمده که درهای انتقاد بسته شده است. شاید عده خاصی جایی انتقاد کردهاند اما به عموم مردم اجازه انتقاد ندادهاند.
ایشان افزودند: اهل قلم و روزنامهنگاران باید آزادی کامل داشته باشند تا واقعیتها را انعکاس بدهند و ما بتوانیم ضعفهای خود را برطرف کنیم. این خطاب به همه نظامها و حکومتهاست که بهترین نظام در دنیا آن است که آزادی بیان و قلم داشته باشند و اجازه انتقاد بدهند تا در سایه انتقاد بتوانند راه خود را بیابند. البته بنده هم اعتقاد به تخریب ندارم و انتقاد باید سازنده باشد و واقعیت داشته باشد نه اینکه بر اساس دروغ، تهمت و افترا باشد. این سیره رحمةللعالمین است که از انتقاد استقبال میکردند. سیره سیدنا علی و اهلبیت نیز همین بوده است.
حکمرانی برای اجرای عدالت است نه جمعآوری مادیات
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: سیدنا علی فرمودند حکومتداری برای من هیچ ارزشی ندارد و من حکومت را پذیرفتهام فقط به این خاطر که عدالت برای من ارزشمند است. ارزش حکومت در اجرای عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم و خدمت به مردم است. اگر اینچنین باشد حکومت ارزش دارد. حکومت تا زمانی ارزش دارد که مردم آن را بخواهند و همراهش باشند وگرنه اگر مردم نخواهند، چرا مسئولان خود را به رنج بیندازند؟ چه چیزی عایدشان میشود؟ حکومت تا روزی خوب است که مردم بخواهند. راحتترین مردم ما هستیم که حکومت نداریم و به من چیزی هم بدهند هرگز قبول نمیکنم. ما راحت با زن و بچهها و طلاب نشستهایم. چرا آسایش خود را خراب کنیم؟ حکومتداری و حکمرانی برای آن است که عدالت اجرا شود و حق مظلوم گرفته شود نه برای مادیات و جمعآوری پول و مال.
ایشان در ادامه گفتند: حضرت علی چه انسان وارستهای بود که درویشانه خلافت را گرفتند و درویشانه از دنیا رفتند و هیچچیزی را وقتی امیرالمومنین بودند برای خود جمع نکردند. سیدنا حسن شش ماه حکومت در دستش بود و حکومت بزرگی هم بود اما حضرت حسن در اختلاف بین خود و معاویه، حکومت را به معاویه تحویل داد چون اختلاف بین مسلمانان را به صلاح نمیدانست. حضرت حسن توانایی مقابله با معاویه را داشتند و بیشترین مسلمانان طرف ایشان بودند.
ایشان افزودند: اگر امروز زندگی ما با سیره اهلبیت و صحابه تطبیق داشت، دنیا پر از عدل و اخلاق بود. اگر بگوییم خدا را دوست داریم و به دستوراتش عمل نکنیم هیچ ارزشی ندارد. اگر میگوییم حضرت علی، حضرات حسن و حسین و حضرت زهرا را دوست داریم و به سیره آنان عمل نکنیم، شب و روز هم گریه کنیم فایدهای ندارد. محب اهلبیت کسی است که اخلاق و رفتار آنها را اتباع کند.
مولانا عبدالمجید شخصیتی دلسوز بود / انتقاد علما را تحمل کنید
امامجمعه زاهدان در خصوص فشارها به علمای اهلسنت خاطرنشان کردند: مولانا عبدالمجید و مولانا گرگیج و علمای کردستان، ماموستاها، فقط حرف زدهاند و بعضی اگر مصاحبهای کردهاند، این حرفها تحمل شود. حاکمیت و دستگاههای مختلف باید دیدشان را وسیع کنند. علما سِمَت پدری را برای ملت دارند و خیرخواه ملت هستند. حرفی که ما میزنیم جز خیرخواهی نیست. ما خیرخواه همه هستیم. خیرخواه یک قشر نیستیم. به نظر ما همه انسانها حق دارند و همه ما قابل ترحم هستیم که بر ما رحم شود و ما بر دیگران رحم کنیم.
ایشان افزودند: مولانا عبدالمجید شخصیتی دلسوز بودند و امیدواریم ایشان با تلاش مسئولان استانی زودتر برگردند. بسیاری از علمای شاخص و دلسوز کردستان هم که از سر دلسوزی حرف زدهاند آزاد شوند. سایر زندانیها، زن و مرد و جوان، هنرمند و دانشگاهی، از هر طیفی هستند، آزاد شوند. آزادی آنها خوب است. با آنها بنشینید. آنها را سوالپیچ نکنید و تهدید نکنید. اگر اشتباهی دارند روشنشان کنید و اگر حقی دارند آن را بپذیرید. خصوصا قشرهای زنان و کودکان بیشتر قابل رحم هستند.
اعدامهای مواد مخدر هیچ منفعتی برای نظام و جامعه نداشته است / مواد مخدر را که مردم عادی نمیآورند
مولانا عبدالحمید در ادامه نسبت به اعدامهای بیرویه در کشور هشدار دادند و گفتند: چیزی که من را بسیار تکان داد، اعدام دو برادر در کرمان به جرم قاچاق مواد مخدر بود. من گفتم نهایت بیرحمی قاضی است که دو برادر را حکم اعدام داده است. کاش حداقل یکی از آن دو را اعدام نمیکردند. من که میگویم هردو نباید اعدام میشدند. من با اعدام مخالفم و معتقدم تمام اعدامهای مواد مخدر تا به حال هیچ منفعتی به حال نظام و جامعه نداشته است.
ایشان تصریح کردند: مواد مخدر را که مردم عادی نمیآورند و دستهای زیادی در کار است. این کاروان مواد مخدر هم هیچوقت متوقف نشده است. این ادعای من است و حاضرم درباره آن بحث کنم که اعدام، قاچاق مواد مخدر را متوقف نکرده و هیچ فایدهای هم نداشته است. کاش کسانی که این قوانین را تصویب کردهاند، ترحم را در نظر میگرفتند. همه قوانین ما نیاز به تجدیدنظر دارند. این بچهها که یتیم و بیسرپرست میشوند، چه کسی تکفل آنها را برعهده میگیرد؟ آیا توانستهایم آنها را که پدارانشان را اعدام کردهایم، سرپرستی کنیم.
پول ما باید از ارزشمندترین پولهای منطقه میبود
امامجمعه زاهدان با تأکید بر لزوم توجه به درون کشور، گفتند: مهم است که نگاه، چه نگاهی باشد و من بارها تأکید کردهام که نگاه به درون کشور باشد. به جای اینکه بیرون را نگاه کنیم بیشتر به درون نگاه کنیم. نگاه حاکمیت به بیرون باید نگاه صلح باشد و نگاه به ملت را تقویت کند. امروز یکی از دردهایی که مردم فریاد میزنند این است که نگاه درونی ضعیف بوده است. ما باید به درون تمرکز میکردیم و درون را میساختیم.
ایشان ادامه دادند: امروز پول ما باید یکی از ارزشمندترین پولهای منطقه میبود اگر نگاه ما به جای بیرون به درون بود. شایسته ملت ایران بود که شکمش سیر باشد و جیبش پر باشد و دیگران هم از اینجا سیر شوند. خوب است که ما در صنعت تسلیحات و ساخت اسلحه پیشرفت کردهایم و این برای امنیت ما خوب است اما اگر نگاه صلحآمیز باشد باید بخش زیادی از این هزینهها صرف توسعه کشور میشد.
ایشان یادآوری کردند: من با وزیر صنایع و معاون اول رئیسجمهور در دوره آقای روحانی صحبت کردهام و گفتهام نگاه شما به صنعت درست نیست و با دلیل گفتهام صنعت دارد نابود میشود و نباید از تولیدکننده مالیات بگیرید؛ بلکه باید تولیدکننده را تقویت کنید تا صنعت گسترش پیدا کند.
معتقدم لائیکها هم باید در حکومت به کار گرفته میشدند
مولانا عبدالحمید در ادامه بیان داشتند: نگاه باید فراقومی، فرامذهبی، فراجناحی و فرادینی میبود. من معتقدم لائیکها باید در حکومتها بهکار گرفته میشدند. من را ملامت نکنید. من به کشورهای دیگر هم در این باره نامه نوشتهام. مردم همه دیندار نیستند ولی شایستگی و لیاقت و وجدان دارند. آنها را به کار بگیرید. این سیاست درست است.
ایشان ادامه دادند: اگر نگاه حکومتهای دنیا فراجناحی و فراحزبی و فراقومی و فرادینی باشد، این برای حکومت رحمت است و ملت بر اساس شایستگی همراه میشود نه بر اساس دیانت. همه اینها ملت هستند. نگاه باید عوض شود و تا این کار انجام نشود، هر رئیسجمهور، مسئول و هر حکومتی باشد، مسائل به درستی حل نمیشوند.
از رعایت حقوق انسانی ملت هم که میگوییم، توهین میکنند
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: ما گفتهایم حقوق انسانی و حقوق بشری ملت را رعایت کنید. بعضی شروع به توهین کردهاند. ما میگوییم صلح و بعضیها میگویند صلح نه. من گفتم صلح عادلانه. ما صلح ظالمانه را قبول نداریم. این جمله بنده است. اینجا هم ما همین را گفتیم.
حملهکنندگان به مساجد، بویی از اسلام نبردهاند
امامجمعه زاهدان حمله تروریستی در مسجدی در پیشاور پاکستان را نیز محکوم کردند و گفتند: چیزی که برای من بسیار تکاندهنده بود، انفجار در مسجدی در پیشاور پاکستان بود. این واقعا دلخراش بود. اینها چه کسانی هستند که مساجد را منفجر میکنند؟! این انفجار را کسی به عهده نگرفته، اما هرکس باشد، بویی از اسلام نبرده است. اینها خیال کردهاند به بهشت میروند اما اینها را نزدیک بهشت هم راه نمیدهند. این چه دینی است؟ این دین حضرت رسولالله و دین قرآن نیست که به مساجد حمله شود. هرجایی که باشد این خیلی دردآور است.
ملت عزیز ایران و مسئولان به زلزلهزدگان خوی توجه کنند
ایشان در ادامه ضمن ابراز همدردی با زلزلهزدگان خوی، اظهار داشتند: حادثه دلخراش دیگری که این هفته رخ داد، زلزله خوی بود که هموطنان عزیز ما آواره شدند و شهید و مجروح دادند و در این فصل سرما گرفتار هستند. توصیه ما هم به مسئولان و هم به مردم آن است که به آنان توجه شود. ملت عزیز ایران باید به آنها برسند و مسئولان هم وظیفهشان را ادا کنند.
خواسته مجروحان جمعه خونین، مجازات دستوردهندگان حمله است / مسئولان نگران امنیت نباشند
مولانا عبدالحمید در خصوص ملاقات با مجروحان جمعه خونین زاهدان اظهار داشتند: این هفته ملاقاتی با مجروحان جمعه خونین داشتم. نزدیک به سیصد نفر مجروح و حدود صد نفر در این حادثه شهید شدهاند. پانزده نفر تقریبا چشمشان کور شده است و بعضیها قطع نخاع شدهاند. خواسته همۀ مجروحان، رسیدگی به پرونده است. انتظار آن است که آمران و دستوردهندگان مجازات شوند.
امامجمعه زاهدان در پایان خواستار برقراری شرایط عادی در شهر زاهدان و رفع فضای امنیتی شدند و گفتند: فضای امنیتی به اقتصاد شهر ضربه میزند. طبق اخباری که ما داریم بعضی از سرمایهداران میخواهند به شهرستانها مهاجرت کنند و این به اقتصاد شهر زاهدان و مردم استان ضربه می زند.
ایشان خاطرنشان کردند: توصیه ما آن است که مسئولان نگران نباشند و وضعیت عادی باشد بهتر است. تا زمانی که مردم همکاری کنند ما برای امنیت مشکلی نخواهیم داشت. همۀ ما امنیت را میخواهیم و تا به حال همگی از آن حراست کردهایم و نگذاشتهایم کسی مخل امنیت شود و به آن ضربهای بزند.
- منبع خبر : پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان