عکس و اثر مخرب آن بر افراد یکی از مصادیقی که می توان به عنوان ضرر روح انسانی مطرح نمود عکس مبتذل و نمایش تصاویر و فیلم های مستهجن است. مدیر شبکه ماهواره ای تی وی استار آمریکاء می گوید: هرگز به فرزندانم اجازه دیدن فیلم مبتذل را نمی دهم، زیرا این را یک نوع […]

عکس و اثر مخرب آن بر افراد یکی از مصادیقی که می توان به عنوان ضرر روح انسانی مطرح نمود عکس مبتذل و نمایش تصاویر و فیلم های مستهجن است.

مدیر شبکه ماهواره ای تی وی استار آمریکاء می گوید: هرگز به فرزندانم اجازه دیدن فیلم مبتذل را نمی دهم، زیرا این را یک نوع ظلم به خود و خانواده و بشریت می دانم.
پخش این فیلم ها از طرف هرکس که باشد بزرگترین خیانت به نوع بشر است، این گونه فیلم ها باعث از بین بردن ارزشها شده و اخلاق، مذهب، تقوی و معنویت انسان را به نابودی کشانده و بدترین ضربات را بر پیکر ایمانی انسان وارد می کنند.
عکس های مبتذل غریزه شهوانی را در وجود انسان تحریک نموده و هر فعالیت مثبت را از دیده به گونه ای که اعصاب را می کوبد و هیجان های بیمار گونه عصبی در انسان به وجود می آید، حرکات نابه هنجاری که بسا اوقات از افراد مبتلا به دیدن عکس های مبتذل صورت می گیرد خود گواه بر این واقعیت است.

وقتی شخص بیننده به تصاویر و فیلم های مبتذل خیره می شود و راهی برای برآورده نمودن غرایز شهوانی خود نمی بیند به یک نوع جنون عصب دچار گردیده و به طور غیر ارادی دنبال کامل نمودن شهوتش می چرخد و برایش فرقی نمی کند که راهی که می خواهد برای کامل کردن آرزویش و ساکت نمودن شهوتش اختیار نماید، از نظر مردم و افراد با شخصیت قطع نظر از دین) معقول و پسندیده است یا خیر.
مثل شخص معتاد فقط به رسیدن به مقصودش فکر می کند. اصلا به هزینه و پیامد کارش نمی اندیشد، می گویند در دوران شاه در مجلس بزمی، زنی مشغول رقصیدن بود، ناگاه شخصی از وسط جمعیت از خود بی خود شده و فریفته زن رقاصه گردید، بلند شده و خود را به زن رقاصه رساند تا شهوتش را ارضاء نماید، مردم فورا زن رقاصه را از آن مرد جدا نمودند و شکایتی را ترتیب داده به دادگاه فرستادند، قاضی دادگاه وقتی جریان را پرسید آزمایشاتی از مرد گرفت و با توجه به نتیجه آزمایش آن مرد را تبرئه کرد.
علت کارش را اینگونه اعلام کرد که این مرد در موقع انجام آن جنایت هیچ گونه تسلطی بر عقل خود نداشته و در واقع با یک نوع جنون، اقدام بر آن کار کرده است، (قطع نظر از دیدگاه اسلام در مورد حکم ارائه شده) هدف اینست که افرادی که مبادرت به دیدن عکس و فیلم مبتذل می کنند دچار نوعی جنون می گردند که به هیچ پیامدی بعد از آن فکر نمی کنند.
محققان علم روانشناسی به این نتیجه رسیده اند که دیدن فیلم های مبتذل و مشاهده رفتارها و حرکات ضداخلاقی، بر روی بیننده اثر منفی داشته و او را بر انجام اعمال غیراخلاقی وادار می کند. مثل کسی که فیلم های جنگی و رزمی را نگاه می کند، بعد از پایان فیلم حرکاتی مشابه حرکت هنرپیشه های آن فيلم از خود نشان می دهد.

هدف از ایجاد این پدیده شوم
اگر به تاریخچه سکس و فیلم های مبتذل نظری بیندازیم می بینیم که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی این پدیده توسط افرادی که در پی تجارت جنسی بودند پیاده گردید و هدف از آن کسب درآمد بود ولی چون این روش همانند مواد مخدر و افیونی یک نوع اعتیاد به دنبال داشت، صاحبان خودش را به همان چاهی کشاند که برای بقیه کنده بود. لذا اولین کسانیکه شکار این عمل کثیف و غیر اخلاقی شدند، پایه گذاران این حرکت بودند.
خودشان ناخواسته و بی اراده دنبال شهوت رانی رفتند، خانواده شان به این جمع نامیمون پیوست، کانون گرم خانواده شان دچار التهاب بسیار شدید گردید، فرزندان یکی
یکی، پسر به گونه ای و دختر به گونه ای دیگر، از جمع افراد خانواده گریختند و به گودال انحراف و ابتذال سقوط نمودند، نه پدر توانست به عنوان مربی نقش خودش را در خانه درست ایفا کند و نه مادر به آن مسئولیت سنگینی که داشت جامه عمل پوشاند.
فرزندان خانواده ها نه تنها نتوانستند نقش خود را درست اجرا نمایند و باعث افتخار و عزت و آبرو برای پدر و مادر شوند بلکه از آنجائیکه پدر و مادر در قبال آن ها بی تفاوت بودند و مشغول عیش و نوش و شهوت پرستی و شهوت رانی خود بودند، فرزندان در محیط ناآرام و پر مخاطره ای که توسط بزرگان نالایق آن ها پایه گذاری شده بود به انحراف کشیده شدند و در همان آتشی که توسط پدر و مادر و عزیزانشان افروخته شده بود سقوط نمودند، خود سوختند و موجبات سوختن دیگران را هم فراهم نمودند.
این پدیده همانطور که در اول نیز گفتم در ابتدای امر به منظور کسب درآمد و تجارت موارد جنسی پایه گذاری شده بود ولی بعد از آن تغییر یافت و به راه مهمی برای انحراف جوانان تبدیل گشت. سران کفر با وحدت و هماهنگی خاصی، دست به دست هم دادند، شرکت های بزرگی برای شکار افراد، فیلمبرداری از آن ها، مونتاژ فیلم و پخش آن از شبکه های متفاوت با صرف هزینه های بسیار زیاد پایه گذاری نمودند و تقریبا برنامه ای مانند يهود خيبر به نمایش گذاشته اند. آنان در جنگ خیبر دخترانشان را با آرایش کامل برای جوانان مسلمان ظاهر می ساختند تا شاید با نگاه جوان مسلمان به دختران بی حجاب، ایمانشان خدشه دار شود و از ادامه مبارزه و محاصره خسته شده و به مدینه برگردند.
امروز جبهه اسلام ستیزی به گونه ای دیگر وارد معرکه جنگ گردیده است و به اصطلاح امروز به جنگ نرم روی آوردند. قطعا نگاه به عنوان تیر زهرآلود شیطان است و قبل از اینکه بخواهد طرف دیگر را مجروح گرداند اول صاحب خود بیننده) را مجروح و شکار می کند و ایمان او را از بین می برد.
همان عنصری که تمام خوبی ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از او سر می زند، اگر خودمان با حساسیت بیشتری به اطراف خود نگاه کنیم می بینیم در کشور زیبا و اسلامی ما علاقه به اعمال شهوت رانی و فیلم خیلی زیاد شده و فیلم های مبتذل و غیر اخلاقی در بین جوانان و نوجوانان ما مشتری زیادی پیدا کرده و حتی وقتی از بعضی از آن ها سوال می کنی که شما چرا مبتلا به این ها شده ای می گوید: چون روابط جنسی و استفاده از لذت های آن پتانسیل خدمت را بالا می برد و انسان را با نشاط می سازد.
درست مثل همان کسی که تمام زندگیش را در خرید و استفاده مواد مخدر از دست داده است وقتی از او سوال می کنی که چرا مواد مخدر استفاده می کند با کمال بی حیایی و با قیافه شکست خورده و صدایی لرزان می گوید: این عشق است، این غرور است، به خدا وقتی استفاده می کنیم چنان غروری به ما دست می دهد که حتی رئیس جمهور به نظرمان نمی آید.
الفاظی خنده آور و دروغ که خودشان را هم به دروغشان خنده می آید، تمام کسانی که به فیلم های مبتذل اعتیاد دارند وضعیتی مشابه همین عزیزان دارند. بعضی از خانواده ها با بی توجهی به اثرات مخرب این بلای خانمان سوز، خود و خانواده خود را در امان می دانند و هرگز روی این قضیه فکر نکرده اند که شاید روزی آن ها شکار این بلای خانمانسوز شوند.
آن ها گمان می کنند که از آسیب های اجتماعی در امانند و این بلاها تنها گریبان گیر دیگران است، بسیاری از والدین از مشاهده مدهای موی و لباس در فرزندانشان و مشاهده کجروی های اخلاقی و اجتماعی نظیر انحرافات جنسی و اعتیاد به مواد مخدر و رفتارهای ضد اخلاقی توسط فرزندانشان عبرت نمی گیرند و اکثر موارد، موضوعات مذکور را ناچیز جلوه می دهند.
در حالیکه باید بدانند راه حل نهایی برای حل این مشکل، بی توجهی و یا فراموشی آن نیست، همانطور که ویروس بیماری زا می تواند بدن ما را در خطر نابودی قرار دهد و تعادل بدن ما را بهم بزند ویروس بی حجابی، برهنگی، فیلم ها و عکس های مستهجن هم می تواند شیرازه ایمان، غیرت و اسلامیت ما را بهم بزند.
مطمئن باشیم اثرات این موارد خیلی کشنده تر و مسموم کننده تر از ویروس های خطرناک شناخته شده امروزی است. همانگونه که تهدید بیماری جسمی و بدنی را جدی گرفته و تمام سعی و تلاشمان را برای درمان و یا کنترل آن به خرج می دهیم باید به همان نسبت برای درمان و یا کنترل بیماری های فرهنگی و اخلاقی تلاش کنیم. قبل از اینکه خواسته باشیم در مورد وسایل صوتی و تصویری و مکالمه ای بحث نمائیم بهتر است.
برای خوانندگان عزیز خاطر نشان نمایم که:
اولا: من نمی خواهم در مورد حلال یا حرام بودن استفاده از این وسایل صحبت نمایم زیرا بحث حلت یا حرمت آن ها به مفتیان عظام و علمای بزرگوار تعلق دارد که بضاعت علمی آن ها در حد لازم است نه به اندازه این طلبه حقير.
ثانيا: نمی خواهم انگشت بگذارم روی نکات منفی و اثرات منفی این وسایل و با استفاده از همان زاویه، آن ها را از ریشه منفی و غیر مفید جلوه دهم بلکه در نظر دارم با بیان یک سری معایبی از استفاده نامطلوب این وسایل جوانان عزیز را از اثرات منفی آن بر حذر دارم.
مثل همان پزشکی که تعدادی از دانشجویان رشته پزشکی پیش او تحصیل می کنند و او به آن ها یاد می دهد که چگونه باید سرم را به بیمار وصل کرد تا بیمار از آن سرم استفاده نماید. لذا به آن ها می گوید دو نوع رگ در بدن داریم یکی سرخ رگ و دیگری سیاه رگ، کار سرخ رگها رساندن خون از قلب به دیگر اعضا و کار سیاه رگها برگرداندن خون از دیگر اعضا به قلب است. پس مواظب باشید که آنژیوکت سرم را به سیاه رگ وصل نمایید تا بوسیله آن به قلب و سپس وارد خون شود و سپس دوباره پمپاژ شده و به تمام اعضای بدن برسد. مواظب باشید بجای سیاه رگ ، آنژیوکت را به سرخ رگ تزریق نکنید که اصلا آن مواد در بدن پخش نخواهد شد و باعث ورم نمودن رگ و پوست و اذیت بیمار می گردد.
الان گفتار من هم مثل همان پزشک است و به عزیزان فقط این را می خواهم بگویم که استفاده نامطلوب از این وسایل غلط است و گرنه با توجه به اینکه امروز بسیاری از سایت ها و شبکه های کشورهای اسلامی، برنامه های مفید، دینی و اسلامی پخش می کنند، يقينا استفاده از آن ها می تواند در بالا بردن سطح معلومات دینی و آگاهی اسلامی انسان، مفید باشد. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که ماهواره ، اینترنت و دیگر اسباب صوتی و تصویری اگر برای یک طیفی از اجتماع مضر و نگران کننده هستند ولی برای بعضی دیگر که تلاش نمودند از برنامه های مفید و اخلاقی آن بهره برداری نمایند، از لحاظ برنامه های دینی ،ورزشی، سرگرمی و آموزشی خیلی مثمر ثمر بوده است.
گرچه اعتراف می کنم که آن افرادی که فقط به همین برنامه ها دل ببندند و به سریال ها و فیلم ها و تصاویر مبتذل آن توجه نکنند خیلی کم هستند ولی با این وجود همان افراد به قدر کافی ارزش این را دارند که به آن ها بها داده شود و خط و مشی آن ها از بقیه جامعه جدا معرفی گردد.
شاید کسی بگوید حتی اگر برای همین موارد باز هم از ماهواره و امثال آن استفاده نشود چه اشکالی به وجود می آید؟ اگر هدف شما آگاهی دینی و آموزشی افراد است آن ها را که می توان از کتابخانه تهیه نمود، لذا چه لزومی برای استفاده از این وسایل باقی می ماند؟ جواب من به این عزیزان این است که کاملا حرف شما را قبول دارم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم ولی این را اضافه می کنم که برای کسی که ماهواره و دیگر وسایل را در اختیار دارد و نمی تواند آن ها را از خانه و زندگی خود دور نماید به نظر من استفاده مطلوب از این وسایل مطالبی بود که بیان نمودم.

عوامل پخش فیلم های مبتذل

ماهواره:
یکی از عوامل اصلی پخش و مونتاژ فیلم ها و عکس های مبتذل همین ماهواره هایی است که امروزه در اکثر خانواده های مرفه وجود دارد. پدر با هزینه خودش و آن هم با افتخار این شیطان بزرگ را به خانه آورده و افتخار می کند که الحمد لله پیشرفت کرده ایم.هم منزل خوبی و هم ماشین خوب، علاوه بر همه اینها در خانه ماهواره هم داریم، وقتی به پدر گفته شود که ماهواره مضر است و برای ایمان خانواده ضرر دارد او با اطمینان می گوید اتفاقا ماهواره خیلی هم مفید است زیرا علاوه بر اینکه خبر های صحیح را توسط شبکه های مختلف می توانیم گوش کنیم، می توانیم از کانال هایی که نماز مسجدالحرام و مسجدالنبی را پخش می کنند مستقیم صدای قاریان برجسته اسلامی را گوش کنیم و ایمان مان را تازه کنیم. بعضی هم دلایل ضعیف دیگری را ارائه می دهند که هیچ گونه پشتوانه قوی اسلامی و عقلانی ندارد. مثلا می گویند: چگونگی آشپزی را از ماهواره و فلان شبکه یاد گرفته ایم یا دلایلی از این قبیلخلاصه این که، این عزیزان برای قانع کردن خود یکسری دلایلی را ذکر می کنند غافل از اینکه نوجوان عزیز ما چه دختر و چه پسر، به جای استفاده درست و مفید به استفاده مضر و غير مفید روی خواهند آورد.
چنانچه در قسمت حوادث یکی از روزنامه ها حکایت مجرمی را خواندم که خیلی مهم و مرتبط با این بحث ما بود و ذکر آن خالی از لطف نیست.
دختری از پشت میله های زندان به دختران هم نوع خود حکایت تلخ زندانی شدنش را بیان می کند تا شاید بتواند راهی به آن ها نشان دهد که مثل او به راحتی دچار لغزش و انحراف نگردند.او می گوید: پدرم برای خانه ماهواره ای خرید، هدفش هم این بود که اخبار گوش نماید و برنامه های قرآنی و دینی را از بعضی کانال هایی که خودش آن ها را تعیین کرده بود دنبال نماید. تا اینکه من متوجه شدم که می توان با ماهواره فیلم های مبتذل را هم تماشا کرد. گرچه ما خانواده پایبندی بودیم و همه افراد خانواده از کارهای زشت و خلاف عفت به دور بودیم ولی وجود وسیله ای همچون ماهواره توانست این سد مستحکم را متزلزل نماید و ما را دچار بحران نماید.
شبی یکی از دوستان هم کلاسی ام که به منظور آمادگی برای امتحان به خانه ما آمده بود، دستگاه تلویزیون و ماهواره را داخل کمد خانه ما مشاهده کرد و با تعجب پرسید: شما هم ماهواره دارید؟ گفتم : بله مگر چه اشکالی دارد. او گفت: یعنی شما همیشه ماهواره نگاه می کنید، گفتم: اگر فرصت کردیم بله و گرنه خیر، گفت: چطور می شود کسی ماهواره داشته باشد و فرصت نگاه کردن آن را نداشته باشد، ماهواره وسیله ای نیست که به فرصت نگاه کند. من از حرفش شگفت زده شدم مگر ماهواره چیست؟ او گفت: ماهواره برنامه هایی دارد که هیچ کس نمی تواند از آن دور باشد، گفتم: چه برنامه ای؟ گفت: حالا درس بخوانیم آخر شب برایت نشان می دهم، وقتی تمام افراد خانواده ام خوابیدند برایش گفتم: بگو آن برنامه ها چیست؟ او هم دستگاه را روشن کرد و یک راست به سراغ فیلم های مستهجن رفت که تا به حال اصلا ندیده بودم.
یک کم که نگاه کردم فورا دستگاه را خاموش کردم، احساس خجالت نمودم و با خود گفتم اگر پدرم بفهمد من را تنبیه خواهد کرد قطع نظر از پدر، خدا که می بیند با ترس عجیبی به خواب رفتم ولی آیا می شد بخوابم؟ ترس تمام وجودم را گرفته بود.
صحنه های فیلم در ذهنم تکرار می شد و تا صبح به همین حالت کلنجار رفتم، صبح خودم را آماده کردم و به مدرسه رفتم ولی مثل یک مرده متحرک همه ذهن و فکرم دنبال فیلم دیشب بود، تا اینکه با خستگی بسیار زیاد به خانه برگشتم. گر چه داخل خانه کتاب جلویم باز بود ولی مثل معتاد ها اصلا به کتاب فکر نمی کردم و فیلم دیشب ذهنم را مشغول کرده بود.
آخر شب وقتی خانواده ام خوابیدند خودم دستگاه را روشن نمودم و تا ساعت ها به آن فیلم ها که یکی پس از دیگری پخش می شد نگاه کردم و نتیجه ی همان نگاه ها باعث ای آن شد تا من که از یک خانواده دینی و اسلامی بودم امروز به جرم سنگین و زشت زنا پشت میله های زندان قرار بگیرم.
لذا به تمام دختران هم سن و سال خودم توصیه می کنم که چشمتان را از همان اول بر روی اینطور فیلم ها و برنامه ها بسته کنید تا برای همیشه از شر آن محفوظ بمانید و اگر خدای ناکرده بر ایمان خود اطمینان نموده و به سوی آن رفتید یقین بدانید که آینده ای بهتر از من نصیب تان نخواهد شد.
اگر جوان ما در داخل کوچه مد لباس و یا موی جوان فرانسوی و یا آمریکایی را برای خود اختیار می کند از کجاست؟ اگر دختر مسلمان در مجالس عروسی با لباس های بسیار زننده و آرایش بسیار بد و موهای مردانه حاضر می گردد آن ها را از کجا یاد گرفته است؟ اسوه و مقتدای او چه کسی است؟ آیا فاطمه زهرا خلق چنین حالتی داشته یا عایشه صديقه ؟ پس وقتی به این موارد دقت می کنیم معلوم می شود که ریشه انحرافات اخلاقی جامعه ما در مرحله اول برخی از برنامه های ماهواره هایی هستند که در آن برنامه هانه از عفت خبری است و نه از شرم و نه از حیا. گرچه در پاره ای از موارد برنامه های خوب و سازنده ای مثل مواردی که در ابتدای بحث ذکر شد در ماهواره وجود دارد ولی ضرر های آن و پخش فیلم های مستهجن به قدری زیاد است که موارد خوب و مفیدش اصلا به چشم نمی آید و بی اثر خواهد بود.

منبع: کتاب تهاجم فرهنگی

مولف: مولانا عبدالرحمن شکوری