فضای مجازی یک نعمت است و هر نعمت، امتحانی از سوی الله تعالىٰ است؛ بایستی از خداوند تشکر کنیم که این زمینه را فراهم نمود تا ما مرزهای جغرافیای را در هم شکسته و با اطراف و اکناف این عالم پهناور ارتباط برقرار کرده، با فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم انسانهای فرا منطقه آشنا […]

 

فضای مجازی یک نعمت است و هر نعمت، امتحانی از سوی الله تعالىٰ است؛ بایستی از خداوند تشکر کنیم که این زمینه را فراهم نمود تا ما مرزهای جغرافیای را در هم شکسته و با اطراف و اکناف این عالم پهناور ارتباط برقرار کرده، با فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم انسانهای فرا منطقه آشنا شویم.

فضای مجازی که عکسی از عالم حقیقت است، دارای ابعاد گسترده‌ای است؛ همین گستردگی سببب شده که تا در آن هر گونه افراد، افکار ونظریات پدید آید. لذا در این نوشتار کوتاه به بررسی و کنکاش زوایای مثبت و منفی آن می‌پردایزیم:

مزایای فضای مجازی

۱- فضای مجازی بستری مناسب در زمینه‌ی دعوت اسلامی است که دعوتگران به وسیله‌ی این ابزار مدرن، پیام اسلام و چهره‌ی واقعی آن را برای جهانیان عرضه نمایند.

۲- دشمنان اسلام همواره در تلاش بوده‌اند تا با شبهه پردازی و ایجاد شک، مسلمانان را از تعالیم حیاتی اسلام دور سازند. اینک فضای مجازی فرصت مناسبی برای پاسخ به شبهات و شکوک دشمنان است تا بدین‌وسیله اسرار مرموز و نقشه‌های شوم آنان بر آب شود.

۳- دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف خود، نخست شخصیت‌های شاخص و برجسته را مورد هدف قرار می‌دهند تا پیروان آنان را از آن شخصیت بدبین کرده و به اهداف شوم خود دسترسی پیدا کنند؛ لذا به هتک حرمت پیامبر و آل و اصحاب او پرداخته‌اند. اکنون فضای مجازی فرصت خوبی است تا فرزندان اسلام برای دفاع از ساحت مقدس پیامبر گرامی، ازواج مطهرات و آل و اصحاب گرامی آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم وارد صحنه شده، به دفاع از ساحت مقدس پیامبر و آل و اصحاب او بپردازند.

۴- فضای مجازی زمینه‌ی مناسبی برای عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است.

۵- در قرن حاضر، دنیا به وسیله‌ی فضای مجازی تبدیل به دهکده‌ی کوچکی شده که می‌توان در آنِ واحد به جدیدترین اخبار، اطلاعات، رخدادها، پدیده‌ها و غیره دست‌رسی پیدا کرد.

۶- به وسیله‌ی رسانه‌های گروهی، شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی دیگر، می‌توان با ادیان، فرهنگ، رسومات، و عادات شهرها و کشورهای فرامنطقه‌ای و مرزی آشنایی پیدا کرد.

۷- با تشکیل گروه‌های اسلامی و برنامه‌ریزی‌های دقیق در فضای مجازی، می‌توان پرده‌ی جهل اجتماعی را از میان کسانی که با جامعه مرتبط نیستند، برداشت.

۸- یکی از مزایای فضای مجازی این است که می‌توان به وسیله‌ی نرم‌افزارهای پیش‌رفته، همه‌ی اخبار جهان را رصد کرد تا نیازی به تلاش و جستجو در همه‌ی خبرگزاری‌ها و غیره نباشد.

۹- هر فردی برای رساندن پیام خود می‌تواند اقدام به ایجاد سایت، وب‌سایت، وبلاگ و… نماید.

۱۰- با فضای مجازی می‌توان به هر نوع کتاب، برنامه و نرم‌افزار مدرن دست یافت.

مضرات فضای مجازی

۱- کابران مختلف مذهبی و فکری با افکار گوناگون در فضای مجازی به فعالیت می‌پردازند، که در پی آن جوانان مسلمان، بدون آگهی از عقاید پوچ آنها، به باور و نشر آن می‌پردازند.

۲- گسترش دامنه‌ی فساد به وسیله‌ی پخش و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های مبتذل از شبکه و کانالهای مجازی که این خود، زیان‌های جبران‌ناپزیری به بار می‌آورد.

۳- ارتباط نامشروع میان پسران و دختران جوان از طریق فضای مجازی که آخر الامر راه به جای باریک منتهی می‌شود.

۴- از سرمایه‌ی گرانبهای عمر باید در رسیدن به مقصد استفاده شود؛ اما متأسفانه افرای برای سپری نمودن ایام عمر، به بهانه‌ی سرگرمی، اقدام به چت‌های بی مورد می‌کنند که در پی آن از زندگی حقیقی فاصله می‌گیرند.

۵- بر اثر اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روابط خویشاوندی و صله رحمی به کم رنگی می‌گراید؛ چنانکه انسان در پی آن از جامعه فاصله گرفته و با پیامدهای جبران ناپزیری روبرو می‌شود.

۶- نطم و ترتیب امور در پیشرفت انسان اهمیت به‌سزایی دارد. بر اثر اشتغال بی مورد با شبکه‌های اجتماعی، انسان به برنامه‌های مهم اهمیت نمی‌دهد و در پی آن بی بند و باری در زندگی به وجود می‌آید.

۷- با توجه به گستردگی فضای مجازی و دسترسی اقشار مختلف به آن، در برنامه‌ی درسی دانشجویان و دانش آموزان خلل‌های به‌سزایی وارد می‌شود.

۸- انسان بر اثر مشغول ماندن زیاد با فضا و شبکه‌های مجازی در انجام عبادات سست و بی حوصله می‌شود.

۹- در فضای مجازی بازتاب شایعات، شبهات، قطع و برید و غیره به وفور یافته می‌شود.

۱۰- در فضای مجازی بدون مورد برای وانمود کردن افکار حزبی و جناحی، شخصیت‌های مذهبی، و سیاسی و غیره معرض توهین قرار می‌گیرند.

عبدالوحید عمرزهی