این عنوان شاید عجیب باشد؛ منتهی، دو تحلیل ضد و نقیض از همین یک مطلب تغذیه می­‌شوند: برخی قایل به شکست و برخی به عدم شکست.  الف ـ عدم قائلین به شکست آمریکا بر این باورند که آمریکا در افغانستان شکست نخورده بلکه یک تاکتیک جدید بازی کرده که ملت را سپرد طالبان بکند یا […]

 این عنوان شاید عجیب باشد؛ منتهی، دو تحلیل ضد و نقیض از همین یک مطلب تغذیه می­‌شوند: برخی قایل به شکست و برخی به عدم شکست.

 الف ـ عدم قائلین به شکست آمریکا بر این باورند که آمریکا در افغانستان شکست نخورده بلکه یک تاکتیک جدید بازی کرده که ملت را سپرد طالبان بکند یا در منطقه، طالبان را بلند کند و به اهداف خود برای همسایگان افغانستان بویژه ایران برسد یا ملت افغان را به جان هم بیندازد و می‌­خواهد آبروی اسلام را توسط طالبان لکه دار سازد، مگر مي‌­شود که ابر قدرت دنیا، از چهار طالب بی سروسامان و بی امکانات شکست بخورد امکان ندارد!؛ لهذا خلاصه تحلیل و تبصره این است که آمریکا هدفی دیگر را در سر دارد و آن را دنبال می‌­کند، و طالبان آله کار قرارداده شده و ملت افغان هم آزمایشگاه.

ب ـ قائلین به شکست آمریکا، بر این باور و عقیده‌­اند که آمریکا از طالبان شکست خورد و خداوند طالبان را نصرت و کمک کرد و به آنها فتح پیروزی داد و دلیل این باور آیات قران مجید و احادیثی است که وعده نصرت الهي و یاری برای مومنین بیان شده است «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا» ـ «جَاءَهُمْ نَصْرُنَا» ـ «اذا جاء نصرالله و الفتح» ـ «ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا كَذَلِكَ» ـ «وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» ـ «لا تزالَ طائفةٌ من أمَّتي على الحقِّ منصورينَ» و …

دیدگاه دوم از سوی علما بیان می­شود و لازما محبین و منتسبین و راهروان آنها نیز همین باور را دارند، دیدگاه اول از ناحیه غیر از گروه دوم (که نمی‌­توان اسم خاصی بر آنها گذاشت) بیان می­‌شود.

نکته اصلی:

 کدام نظر صحيح و درست است؟

 در کل باید ایمان و اعتقاد داشت و نص صریح قران و سنت است که خداوند مومنین را یاری خواهد کرد، اکنون این یاری و کمک و نصرت، شامل طالبان شده یا نه؟ (نیاز به وضاحت دارد، این ذهنیت ایجاد نشود چون کاتب از قشر علما است لذا هرطور شده همین دیدگاه را تائید خواهد کرد) منتهی این مطلب محل فکر است که آخر، قرار است خداوند متعال در این برهه و در این دنیا چه کسانی را و چه وقت کمک و نصرت کند؟ روی سوال اگر تامل بشود و جوابی تحریر گردد شاید برخی بگویند ملت مظلوم فلسطین ـ بعد از سماع جواب، صفحه دوم را می­‌توان با این جمله شروع کرد که وقتی فلسطین قبول است پس باید طالبان هم قبول باشند زیرا فلسطین، طالبان را قبول دارد و به آنها تبریک و تهنیت نصرت و فتح را داده است.

نیک می‌­دانیم مجاهدت ۲۰ ساله طالبان شهادت‌­ها، رشادت‌­ها، دعاها، از خود گذشتگی، تشنگی، گرسنگی بی‌نتیجه نخواهد ماند «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» ـ «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ» ـ «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ» و …

آیا روز ظالم پایانی ندارد؟ آیا این همه صدای مظلومین جوابی ندارد؟ خداوندی که موسی را بر فرعون و ابراهیم را بر نمرود و اصحاب محمد (صلی الله علیه و سلم) را بر فارس و روم غلبه داد نمی­‌تواند یا نمی­خواهد طالبان را بر آمریکا و هم دستانش غلبه و پیروزی دهد، بسیاری از بزرگان و اهل الله را دیدم و شنیدم که در مکه مکرمه در تاریکی شب غلاف کعبه را گرفته برای نصرت و فتح طالبان دعا می­‌کردند، در میدان و صحرای عرفات در روز عرفه جمع کثیری برای آنها اشک می‌­ریختند و دعا پیروزی آنها را می‌­کردند که امید از پروردگار همین است که مستجاب کرد و فتح و کامیابی به آنها داد.

در هر صورت با توجه به اینکه حقیر، به مخاطب و خواننده این متن، حق مخالفت را می­‌دهد أما بر نوشتهٔ‌ خودم صددرصد یقین و باور دارم که آمریکا شکست خورد و الله تعالی ذلیلش کرد و طالبان را الله نصرت و یاری کرد.

والله أعلم ـ ربنا لا تؤاخذنا ان نسینا او أخطئنا.

نويسنده: محمد زکریا دهوارى، گشت سراوان