وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه (۱۱/مهر/١٣٩٧) از خروج امریکا از «عهدنامه مودت» که در (٢٣/مرداد/١٣٣٤) بین  امریکا و ایران بسته شد، خبر داد. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از رادیو فردا، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا بیان کرد: ایران از عهدنامه مودت به‌عنوان ابزاری برای حمله به امریکا استفاده کرده است. وی افزود: امروز […]

وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه (۱۱/مهر/١٣٩٧) از خروج امریکا از «عهدنامه مودت» که در (٢٣/مرداد/١٣٣٤) بین  امریکا و ایران بسته شد، خبر داد.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از رادیو فردا، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا بیان کرد: ایران از عهدنامه مودت به‌عنوان ابزاری برای حمله به امریکا استفاده کرده است.

وی افزود: امروز در اینجا اعلام می‌کنم که ایالات متحده عهدنامه مودت با ایران را باطل کرده است.

این پیمان با نام کامل «عهدنامه مودّت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» در ۱۳۳۴ شمسی در تهران بین امریکا و شاه وقت ایران به امضا رسید.

تصمیم دولت امریکا به خروج از این پیمان ساعاتی پس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به نفع ایران صورت ‌گرفت.

این دادگاه با صدور قراری موقت حکم داد که ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه جمهوری اسلامی بر کالاهای اساسی یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی در شکایت خود به دیوان بین‌المللی دادگستری دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که با خروج از توافق اتمی تهران و شش قدرت جهانی، عهدنامه مودت بین ایران و امریکا را نقض کرده است.