تربیت فرزند در اسلام امری بسیار سترگ، مورد توجه و اساسی بوده است همهٔ ما از این ایده، آگاه هستیم که الگو و شخصیت مرکزی و محوری در تربیت کودکان و فرزندان ما چقدر حائز اهمیت است؛ یکی از مسائلی که ما امروزه با آن مواجه هستیم ناشی از برخورد ارزش‌های نوین و کلاسیک زندگی […]

تربیت فرزند در اسلام امری بسیار سترگ، مورد توجه و اساسی بوده است همهٔ ما از این ایده، آگاه هستیم که الگو و شخصیت مرکزی و محوری در تربیت کودکان و فرزندان ما چقدر حائز اهمیت است؛ یکی از مسائلی که ما امروزه با آن مواجه هستیم ناشی از برخورد ارزش‌های نوین و کلاسیک زندگی است. اگر ما می‌خواهیم رفتار کودکان خود را به شیوه‌‌ای مثبت تحت‌ تاثیر قرار دهیم؛ باید درک متقابل و پیوند مشترک بین حال و نسل‌های قبلی وجود داشته باشد. بعد از امتحانات نوبت دوم همه دانش آموزان و دانش‌پژوهان به مدت چهار ماه تعطیل خواهند شد؛ لذا با توجه به اهمیت فرصت تعطیلات و بهره‌برداری صحیح و درست از اوقات فراغت، هر دانش آموزی باید تلاش کند تا اوقات فراغت خویش را غنی‌سازی کند.
خُب طبیعی است بعضی‌ها خودشان تصمیم به پرکردن اوقات فراغت شان را می‌گیرند؛ بعضی‌ها هم خانواده‌ها و مشاورشان برای پر کردن اوقات فراغت‌شان تصمیم می‌گیرند.
➖ به عنوان مثال یک دانش آموز اوقات فراغت خودش را فقط صرف برنامه‌های چت از قبیل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و دیگر برنامه‌های مرتبط با فضای دیتا صرف می‌کند؛ دستهٔ دیگری از دانش آموزان تعطیلات خودشون را صرف متراژ خیابان‌ها، دوستی و رفاقت خیابانی، پرسه زدن در پارک‌ها، کافی‌شاپ‌ها و شهربازی‌ها می کنند.
➖ اما بعضی از دانش آموزان نوعی دیگر برای غنی سازی اوقات فراغت خویش فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به فکر جبران کمبودهای علمی و دینی خودشان قدم بر دارند.
در این میان دلسوزان مدارس علوم دینی و مکاتب قرآنی کوشیده‌اند که با تاسیس دفتر شورای دانش‌آموزی و اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی و ورزشی گامی موثر در جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مدارس دولتی بردارند و اقدام به برگزاری کلاس های ذیل کرده اند که عبارتند از:
✅ کلاس آموزش تجوید، صوت و لحن قرآن کریم؛
✅ کلاس روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن کریم؛
✅ کلاس حفظ قرآن کریم؛
✅ کلاس داستان پیامبران پیشین؛
✅ کلاس احکام نماز و وضو؛
✅ کلاس سیرت و آشنایی با پیامبر خوبی‌ها”صلی الله علیه وآله وسلم”
✅ کلاس فقه کاربردی و آموزش ادعیهٔ ماثوره
✅ برنامه‌های ورزشی نظیر فوتبال، هندبال، شنا، تنیس روی میز، هنرهای تجسمی، سازه‌های ماکارونی و…
✅ برنامه های تفریحی نظیر اردوهای تفریحی، علمی و شادی
➖ لذا دانش آموزان عزیز در صورت تمایل می‌توانند در این کلاس‌ها که در مساجد و مدارس علوم دینی برگزار می‌شوند شرکت و ثبت نام کنند و هم می توانند در کلاس‌هایی که تحت عنوان پرکردن و غنی سازی اوقات فراغت از سوی سازمان‌ها، سمن‌ها، ارگان‌ها، موسسات دولتی و بخش خصوصی و نهادهای ذی ربط و ذی صلاح برگزار می‌شوند شرکت کنند و اوقات فراغت خوشی را پر و به نحو مطلوب کنترل و سپری کنند.

✍️ سینا سعادتمند