سنت‌آنلاین| مولانا عبدالحکیم سیدزاده دیروز (۲۵ رمضان ١۴۴۵ هـ.ق./ ۱۷ فروردین ١۴٠۳ ش.) در خطبه‌های مراسم نماز جمعه مسجد جامع خواجه شهر گُشت به «جنایت اسرائیل در غزه» و «مسائل زکات و صدقه فطر» اشاره کرد و گفت:

بدترین جنایت تاریخ و عصر حاضر در غزه در حال رخ دادن است.
مسلمانان از گرسنگی می‌میرند و کسی نیست که این جسدهایشان را دفن کند، سگ‌ها جسدهای کودکان را می‌خورند.
سران کشورهای اسلامی کی غیرت خود را نشان می دهند! چه وقت از آن‌ها حمایت می‌کنند؟
از نظر اسرائیل سران کشورهای اسلامی جرات و غیرت دفاع ندارند وگرنه چنین بی رحمی نمی کرد. لذا جهان کفر از جهان اسلام حساب نمی‌برد.
این جنگ، جنگ اسلام و کفر است.
ما فقط راهپیمایی می‌کنیم و بنر نصب می‌کنیم، با این راهپیمایی‌ها، نصب بنرها و نام‌گذاری جمعه آخر رمضان به روز آزادی قدس، نه قدس آزاد شده و نه جنایات یهود کمترند! گویا فقط داریم به خود فریب می‌دهیم؛ اسرائیل هم از این حرکت‌های ما مرعوب نمی‌شود و فریب نمی‌خورد.
ما و شما که دوریم و مسیر جهاد نداریم، حداقل هر پنج وقت نماز دعا کنیم که ای الله! به مسلمانان فلسطین فتح و پیروزی نصیب فرما و یهود را ذلیل و خوار بکن.

زکات
هر شخصی ۸۷.۵ گرم طلا دارد، یعنی ۳۰ سهر یا ۷.۵ تولا طلا دارد، بر او زکات فرض است. باید یک چهلم این طلاها را به عنوان زکات پرداخت کند.
کسانی که مغازه یا وسایل تجاری دارند نیز اگر سرمایه آن‌ها به اندازهٔ ۸۷.۵ گرم طلا می‌رسد، یک چهلم از اموال تجاری خود را به عنوان زکات به فقرا بدهند و اگر پول می‌دهد، قیمت فروش باید لحاظ شود و یک چهلم بدهد. یا به اعتبار دیگر دو و نیم صد آن را به عنوان زکات پرداخت کند.
عموماً زن‌ها طلا دارند، لذا به این زن‌ها گوش‌زد کنید که حتما زکات طلاهای خود را بدهند. رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم قبل از فرضیت حجاب دو زن را دید که در دست‌شان طلا بود، فرمود: آیا زکات این طلاها را داده‌اید؟ گفتند: نه. فرمود: می‌خواهید این النگوها آتش جهنم شوند؟ گفتند: نه و همه را بیرون کرده و خیرات کردند.
کسانی که گوسفند دارند و اکثر سال در چراگاه بوده‌اند، هر چهل گوسفند، یک گوسفند زکات بدهند تا ۱۲۰ گوسفند، از ۱۲۱ تا ۲۰۰ گوسفند دوتا زکات بدهد، از ۲۰۱ تا ۳۹۹ سه گوسفند و ۴۰۰ چهار گوسفند و اضافه بر این از هر صد گوسفند، یک گوسفند زکات بدهد.
زکات برای پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ و فرزند و نوه و نبیره جایز نیست و برای دیگر خویشاوندان مثل برادر، خواهر، برادرزاده، عمو، دایی، خاله، عمه و…. جایز است.

 صدقه فطر
مقدار صدقه فطر از گندم ۵۰ هزار و از جو ۱۰۰ هزار تعیین شده است؛ ولی شما ۱۰۰ هزار بدهید، احتیاط و منفعت فقرا و مساکین همین است. صدقه فطر قبل از نماز عید داده شود.

 رؤیت هلال
غروب روز سه‌شنبه ۲۹ رمضان بر همه لازم است که برای رؤیت ماه تلاش کنند، خصوصا کسانی که در کوه و مناطق بلند زندگی می‌کنند، اگر کسی ماه را دید بر او لازم است که این شهادت را ادا کند و آن را به مرکز شهر و علما برساند.
مراسم نماز عید در شهر گشت ساعت ۶:۳۰ شروع می‌شود و ساعت ۸ نماز اقامه خواهد شد.