نویسنده: سید علاالدین حیدری در لابلای سیل خبرهای ناخوشایند این روزها، خبری توجهم را جلب نمود و آن، انتصاب دکتر حاتم حسینی، یک استاد کرد اهل‌سنت اهل شهر شاهو در استان کرمانشاه به‌ عنوان رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی همدان بود. فارغ از اینکه دکتر حاتم حسینی شایستگی‌هایش بسیار بالاتر و بیشتر از این انتصاب […]

نویسنده: سید علاالدین حیدری

در لابلای سیل خبرهای ناخوشایند این روزها، خبری توجهم را جلب نمود و آن، انتصاب دکتر حاتم حسینی، یک استاد کرد اهل‌سنت اهل شهر شاهو در استان کرمانشاه به‌ عنوان رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی همدان بود.
فارغ از اینکه دکتر حاتم حسینی شایستگی‌هایش بسیار بالاتر و بیشتر از این انتصاب می‌باشد، اما نفس انتصاب مسرت‌ بخش و امیدوار کننده بود. اینکه یک اهل‌سنت در استانی که حتی یک بومی اهل‌سنت ندارد می‌تواند به ریاست دانشکده‌ای برسد، نشانه این است که انتصاب شایستگان اهل‌سنت #خط_قرمز نبوده و نیست.
اینکه یک اهل سنت در استان همدان به جایگاه ریاست دانشکده‌ای می‌رسد موید فهم درست و منطقی مدیران همدان است که در کنار فرهنگ والای مردم همدان، ظرفیت چنین تدابیری را دارند.
اهل‌سنت به‌ عنوان شهروندان ایرانی وفادار به نظام به درازای تاریخ در کنار دیگر هموطنان نوای خوش وطن را نواخته‌اند. اهل‌سنت در همه صحنه‌های این مرز و بوم با خون خود نقش آفریده‌اند و هیچگاه فارغ از ایران و ایرانی نبوده‌اند. اهل‌سنت با تقدیم قریب ۱۲ هزار شهید و چندین هزار ایثارگر، وفا و تعهد خود به نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران را به اثبات رسانده‌اند.
بزرگان نظام همواره بر برادری‌ها تاکید کرده و بر آن صحه می‌گذارند. سیاستگذاران سیاسی و امنیتی کشور بر وحدت و انسجام تاکید داشته و دارند. نگاه رهبری و رئیس‌جمهور به اهل‌سنت همیشه بر مبنای اتحاد و برادری بوده و هست.
هیچ تحلیلی به حاشیه بردن اقوام و مذاهب ایرانی و اهل‌سنت را به نفع امنیت پایدار ملی نمی‌داند و هیچ‌ وقت آن را به مصلحت ندانسته‌اند. قوانین اساسی و موضوعه کشور و نیز منشور حقوق شهروندی موید این یکی بودن‌هاست.
اما چرا ؟؟….
هرگاه دولتی و یا مدیرانی دغدغه مصلحت و امنیت ملی این کشور را داشته‌اند و یا حرکت بر محور منویات مقام معظم رهبری را در اولویت برنامه‌هایشان گذاشته‌اند، قدم‌هایی در راستای تقویت این انسجام و همرنگی و همدلی همه آحاد جامعه برداشته و شاید بتوان گفت به وضوح ضریب امید و امنیت را در میان جامعه تقویت کرده‌اند.
با وزیدن نسیم تدبیر و امید و پرداختن دکتر روحانی به مقوله مطالبات اقوام و مذاهب ایرانی و اهل‌سنت، امید به تدبیرهای شایسته دولتمردان افزایش یافت. هرچند تحقق این مطالبات و بهره‌گیری از شایستگان اهل‌سنت در حد شعار باقی ماند، ولی تدابیری از این دست موجب تقویت روحیه جامعه اهل‌سنت می‌گردد.
اما اینکه چرا در تهران، همدان و… نخبگان اهل‌سنت می‌توانند در جایگاه مدیریتی قرار بگیرند، اما در استان کرمانشاه علی‌رغم داشتن جمعیتی قریب ۳۰ درصدی، این موضوع هنوز یک تابو است؟ جای سؤال و بسی تعجب دارد.
اینکه علی‌رغم تاکیدات رهبری و رئیس‌جمهور و نیز نگاه مثبت امنیتی بر به کارگیری شایستگان اهل‌سنت هنوز در استان کرمانشاه جای خالی این تدابیر را می‌بینیم، جای تامل دارد.
قطعا به کارگیری نخبگان اهل‌سنت استان کرمانشاه در مدیریت‌های استانی تقویت‌کننده امید و همدلی و نیز بالابرنده ضریب امنیت پایدار ملی بوده و می‌تواند بسترساز وحدت و فراهم‌کننده توسعه پایدار باشد.

منبع: نوریاو