سنت‌آنلاین| مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور، امام جمعهٔ شهر گُشت در خطبه‌های امروز (١٦ ربیع‌الثانی ١٤٤٤ = ٢٠ آبان ١٤٠١) ضمن محکومیت کشتار ظالمانهٔ جمعهٔ خونین خاش، خواستار برخورد قاطعانه با عاملان این جنایت شد و تهمت تجزیه‌طلبی را دروغ محض دانست و خواستار تغییر کلی ساختار استان گردید و از نمایندگان مجلس خواست چهرهٔ […]

 

سنت‌آنلاین| مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور، امام جمعهٔ شهر گُشت در خطبه‌های امروز (١٦ ربیع‌الثانی ١٤٤٤ = ٢٠ آبان ١٤٠١) ضمن محکومیت کشتار ظالمانهٔ جمعهٔ خونین خاش، خواستار برخورد قاطعانه با عاملان این جنایت شد و تهمت تجزیه‌طلبی را دروغ محض دانست و خواستار تغییر کلی ساختار استان گردید و از نمایندگان مجلس خواست چهرهٔ واقعی اهل‌سنت و خصوصاً مردم بلوچستان را برای دولتمردان بیان کنند و مردم را به اتحاد بیشتر تشویق کرد. گزیدهٔ سخنان ایشان به شرح ذیل است:

 جنایت خاش را محکوم می‌کنیم
در جمعهٔ گذشته در خاش همان جمعهٔ خونینی که در زاهدان بود تکرار شد، ما این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم و از دولت جمهوری اسلامی خواهانیم که قاطعانه با اینها برخورد کند.
اما چیزی که نائب رئیس مجلس، به ما تهمت می‌زند که تجزیه‌طلبید یا حملهٔ مسلحانه بر پاسگاه‌ها کردند، دروغ محض است. این دلالت بر دشمنی این نوع افراد با ملت مسلمان بلوچ دارد. سلاح کجا و تجزیه‌طلبی از کجا بوده است؟ بلوچ چه می‌داند که تجزیه‌طلبی چیست؟ این مُلک، ملک ماست؛ سرزمین ما ایران است، بلکه حدود نصف ایران از ما بلوچ‌ها بوده است. بلوچستان جزو ایران بوده و هست و ما هرگز تجزیه‌طلب نیستیم. تجزیه‌طلبی اسبابی می‌خواهد که در خیال جوان بلوچ هم نمی‌آید. لذا این تهمت را به ما نزنید.
ما مسلح نیستیم که با سلاح به مسجد برویم و با یکی مبارزه کنیم. ما فقط حق خود را می‌خواهیم، ما با حکومت مبارزه‌ای نداریم. ما می‌گوییم اگر دولت، دولت منطقی است، ما از روی منطق حق خود و حق خون‌هایی را که در این دو شهر و شهرهای دیگر ریخته، می‌خواهیم. باید این ضاربان مجازات شوند و از خانواده‌های این مساکینی که به ناحق کشته شده‌اند، دلجویی شود. آیا سلاح این مردم همان جانمازشان بر دوش‌شان بوده که برای نماز رفته‌اند؟!

 به هر نوع فراخوان یا شعاری لبیک نگویید
درخواستی که از شما جوانان داریم این است که هوشیار باشید، به هر نوع اعلامیه‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود، فوراً لبیک نگویید و با هر شعاری که داده می‌شود، همراه نشوید. ما شعاری نمی‌دهیم که خلاف شؤونات اسلامی باشد. کسی که در اجتماع ما می‌آید و ما او را نمی‌شناسیم و شعار ضد حکومتی و ضد اسلامی می‌دهد، از ما نیست. در هر منطقه‌ای که برای نماز جمعه می‌روید این چیز‌ها را رعایت کنید، اینها بلوچ نیستند، اما لباس بلوچی می‌پوشند و می‌خواهند شما را به کشتارگاهشان سوق دهند.

 دولتمردان عدالت را رعایت کنند
ما حق خود را مصرّانه از حکومت می‌خواهیم، ولی سلاح برنمی‌داریم. خواهان عدالتیم، حکومت باید عدالت را رعایت کند؛ واقعاً این ظلم است که جاهای دیگر از تیرهای مشقی و پلاستیکی استفاده شود، اما در بلوچستان با تیر جنگی و مستقیم به سر و قلب زده شود. ما می‌خواهیم که چنین ظلمی نباشد. اسلام هرگز دستور کشتار جمعی نداده است.

 باید در ساختار کلی استان تغییر بیاید
باخبر شدیم که فرمانده نیروی انتظامی تغییر کرده است، ولی این کافی نیست. باید ساختار کلی در استان تغییر داده شود تا اینکه این تبعیض و بی‌عدالتی‌ها مرتفع شوند.

نمایندگان چهرهٔ واقعی بلوچ را معرفی کنند
از نمایندگان محترم استان در مجلس، می‌خواهیم که چهرهٔ واقعی بلوچستان را نشان دهند تا امثال مصری نگویند که این‌ها تجزیه‌طلب بوده‌اند. چند سال قبل که بنده به تهران رفته بودم، شخصی مرا با این لباس‌ها دید، پرسید: اهل کجایی؟ گفتم:  بلوچستان. گفت: اگر من به بلوچستان بیایم سر مرا می‌بُرید؟ گفتم: نه، چرا سرت را ببریم! گفت: شنیده‌ام که هر که آن‌جا بیایید سرش را می‌بُرند. گفتم: اشتباه رسانده‌اند. باز پرسیدم روزنامه می‌خوانی؟ گفت: بله! گفتم: قسمت حوادث را می‌خوانی؟ گفت: بله. گفتم: در خود تهران روزی چند نفر کشته می‌شود؟ گفت: زیاد! گفتم: چرا نمی‌گویی که تهرانی‌ها آدم می‌کُشند و تنها بلوچ‌ها آدم‌کش شدند؟!
متأسفانه چهرهٔ مسلمان بلوچ که در طول این چهل سال انقلاب وفاداری‌اش را به جمهوری اسلامی نشان داده است، این‌طور نشان داده شود، واقعاً ظلم است و جای گلایه دارد. حکومت‌مردان و نمایندگان مجلس باید چهرهٔ واقعی مجموعهٔ اهل‌سنت والجماعت و بالاخص بلوچستان را برای دولتمردان بیان کنند و کینه و نفرتی را که در دل‌هایشان است، باید بیرون کنید.

در این هفته کمکی برای یتیمان و خانواده‌های شهدا جمع‌آوری می‌شود، با دلی باز و دستی پر استقبال کنید؛ زیرا این‌ها واقعاً نیازمند هستند، برخی کسانی هستند که تنها نان‌آور خانه همین شخص بوده که شهید شده است. دولت به بعضی از این خانواده‌ها گفته که به شما دیه می‌دهیم، این‌ها گفتند که دیهٔ آنها را نمی‌خواهیم، لذا وظیفهٔ من و شماست که آنها را کمک کنیم.

این را هم متوجه باشید که امروزه ما و شما بیش از هر زمانی به اتحاد و انسجام نیاز داریم.