سنت‌آنلاین | مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور، مدیریت عین العلوم و امام جمعهٔ شهر گُشت در خطبه‌های نماز جمعهٔ این هفته (٢۲ جمادى الثانی/ ۱۷ بهمن ١٣٩٩) دربارهٔ «توبه و خداترسی» سخن گفت که مشروح سخنان ایشان به قرار ذیل است: در این دنیا که انسان بر آن حاکم است با اینکه قبل از انسان جِنیات […]

سنت‌آنلاین | مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور، مدیریت عین العلوم و امام جمعهٔ شهر گُشت در خطبه‌های نماز جمعهٔ این هفته (٢۲ جمادى الثانی/ ۱۷ بهمن ١٣٩٩) دربارهٔ «توبه و خداترسی» سخن گفت که مشروح سخنان ایشان به قرار ذیل است:

در این دنیا که انسان بر آن حاکم است با اینکه قبل از انسان جِنیات هم اینجا بوده‌اند؛ اما جنیات امتحان خوبی پس ندادند تا فرشتگان زمانی که الله با آنها در مورد خلقت آدم مشوره کرد آنها انسان را  مثل جن قیاس کردند. و گفتند: آیا بر روی زمین کسی را پیدا می‌کنی که فساد می‌کند در آن و خون ریزی می‌کند؟ پس به خاطر همین فساد و خون ریزی و سرکشی الله تعالی جن را از خلافت روی زمین عزل کرده و انسان را جانشین آن کرد.

 اما اگر انسان ‌‌هم همان کارها را انجام دهد و فساد و خون ریزی کند و فتنه ایجاد نماید این هم مثل همان جنیات شرور است. البته در میان جنیات هم افراد نیک هم است همان طور که در میان انسان‌ها هست در میان آن‌ها هم کافر و مسلمان است. پس یقین بدانیم که خلافتی که الله متعال نصیب انسان کرده است در صورتی مبارک است که انسان مطابق با قوانین الهی در این دنیا همان طوری که الله تعالی می‌خواهد  حکومت کند.  قوانین الله را در این دنیا اجرا کند و اگر این کار را انجام ندهد پس هیچ کاری انجام نداده است؛ اما از آن جایی که الله تعالی در وجود جن و انس نفس را قرار داده است که نفس انسان را وادار به گناه و آن چیزی می‌کند که شیطان راضی می‌شود و شیطان و همراهان جنی و انسی آن  انسان را وادار به گناه می‌کنند.

الله تعالی انسان را عقل عنایت کرده که انسان از عقل خود استفاده کند و آن  مسیر و راهی را انتخاب کند که الله عزوجل دستور داده است در آن مسیری که چاهی هست در آن نرو تو می‌دانی که اگر  این مسیری را بروی آخرش هلاکت است آن  راه را نرو.

ما  اعمال ظاهری را نگاه می‌کنیم حتی در معاملات نگاه میکنیم در  آنجایی که ضرر می‌کنیم یا فایده زیادی در آن نیست در آن وارد نمی‌شویم و حتی به فایده کم هم قانع نیستیم و آرزو داریم که در آن فایده زیادی باشد‌.

در امور دنیوی ما خوب راه و چاه خود را تشخیص می‌دهیم  اگر ببینیم در آن ضرر است در آن وارد نمی‌شویم اما مسلمان همان است که چیزهای پوشیده  به همان چیزهایی که در دین به چشم ما نمی‌آید به آن‌ها ایمان داشته باشیم. وقتی که رسول الله صلی الله علیه و سلم از جانب الله تعالی قرآن را آورده است و قرآن برای ما معرفی می‌کند که عذاب قبر و عذاب جهنم هست. و اگر شما راه الله را رها کنید سرانجام شما سقوط در جهنم است.

این را شخص مسلمان باور می‌کند یکی از تابعین شب ها اصلا نمی‌خوابید از ایشان سوال کردند که چرا تو شب ها نمی‌خوابی؟ این گفت: همین من بر سر بستر بخوابم خیال جهنم در ذهنم می‌آید و من را خواب نمی‌گیرد. و مجبورم بیایم نماز بخوانم. باور این را می‌گویند. این که تنها ما به زبان بگوییم قیامتی هست اما عملا همان کارهایی را بکنیم که خلاف قیامت است این باور نیست این فریبی است که ما خود و برادران مسلمان خود  را می‌دهی؛ پس اگر ما یقین بدانیم که آن مسیری که نفس و شیطان ما را به آن سمت وادار می‌کند.

خب کارشان چی بود؟ همین کارهایی که امروزه ما و شما مسلمانان انجام می‌دهیم انسان را می‌کشتند؛ مال یکدیگر را غارت می‌کردند؛ کارهای خلاف عفت انجام می‌دادند و فقط لا اله الا الله را نخوانده بودند و اما بقیه کارهایی که امروزه ما و شما انجام می‌دهیم آنها انجام می‌دانند. و بعد الله تعالی فرمود شما بر پرتگاه جهنم قرار گرفته بودید که اگر اندکی تکان می‌خوردید به جهنم می افتادید اما الله تعالی بر شما رحم کرد و شما را از آن نجات داد.

 پس ما اگر تنها به زبان بگوییم که ما عذاب قبر و جهنم و …. را قبول داریم این قبول نیست در عمل ما کجا نشان دادیم که از خدا می‌ترسیم؟

رسول الله صلی الله علیه و سلم از بین هفت گروهی که در زیر سایه ی عرش قرار میگیرند و هر انسانی به اندازه ی اعمال خود محاسبه می‌شود.

 الله تعالی هفت گروه را زیر سایه‌ی عرش خود قرار میدهد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود یکی از این هست گروه کسی است که خدا را به تنهایی یاد کند و از چشمانش اشک بریزد حالا ما و شما بیاییم و روی همین یک مورد فکر کنیم که آیا ما و شما جزو این گروه هستیم یا نه؟ آیا اینطور است که ما تنها باشیم و خدا را یاد کنیم و از عذاب  خدا بترسیم؟ خیلی کم هستن چنین افراد. و دومین گروهی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند آن انسان و مردی است که یک زن خوش‌سیما و ریشه‌دار او را به کار خلاف عفت دعوت کند اما این شخص بگوید که من از خدا میترسم.

چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم این دو صفت را ذکر میکند به این خاطر که زن به وسیله ی جمال خویش مرد را به طرف خود می‌کشد.

اگر ما به آن سمت برویم به جهنم می‌اُفتیم پس ما نمی‌رفتیم؛ ولی گویا این چیز به ذهن ما نرسیده است و ما فقط ظاهر را می‌بینیم الله تعالی صحابه ای را که قبل از ایمان آوردن به رسول الله صلی الله علیه و سلم چه عملکردی داشته است و فرجام و برجام آنها چه است قرآن آنها را به تصویر کشیده است.

 شما بر لبه پرتگاه جهنم قرار گرفته بودید که الله تعالی شما را نجات داد.

 دوم نسب داری است که فکر میکند اگر من این کار زشت را  انجام بدهم با دیگری بگویم  عزت و آبروی من در دنیا می‌رود. لذا به کسی نمی گوید. پس منظور این است که اسباب ظاهری دعوت موجود است؛ ولی کدام انسان است  که بتواند خود را کنترل کند مگر همان که از الله بترسد.

آیا این چنین اشخاص بین ما هست؟ مال کسی بیرون هست و تنها هستیم ‌اگر آن را برای خود برداریم آیا این احساس را داریم که اگر آن را برداریم الله تعالی ما را می‌بیند؟ اگر این احساس را داشتیم پس ایمان ما قوی هست؛ اگر نیست فقط نگاه می‌کنیم که انسانی ما را نبیند پس بدانید که ضعف ایمان در وجود ما هست  پس الله تعالی به همه ما و شما توفیق دهد که واقعا از الله بترسیم.

الله تعالی می‌فرماید: «وتوبوا الی الله جمیعاً»؛ ای تمامی مؤمنان! بیایید به بارگاه الهی توبه کنید و به طرف الله برگردید. معنای برگشتن این است که حرف های الله تعالی را قبول کن مطابق آنها عمل کن.

اگر تمام اسباب گناه فراهم شد و در آنجا هیچ نوع مانعی وجود نداشت و ما آن کار را به خاطر ترس از الله انجام ندادیم پس واقعا خوف داریم وگرنه نداریم.

بیاییم از ضایع کردن حق مردم و نافرمانی الله تعالی توبه کنیم و و راه کامیابی در دنیا و آخرت همین است. و کسی که راه و روشش این باشد او را هیچگونه دغدغه ای در دنیا پریشان نمی‌کند چرا که وقتی مردم می‌بینند این بنده بی‌آزار است تمام به احترام می‌گذارند؛ حتی مشکلاتش را حل می‌کنند و آن نوع پریشانی هایی که عموم مردم  را حاصل می‌شود به او هیچ تعرضی نمی‌شود چرا که یقینش با الله است و می‌داند هر چه بیاید از جانب الله است.

فلسفه این که وقتی بر انسان مصیبتی می‌آید می‌گوید: «انا لله وانا الیه راجعون»؛ همین است چون می داند این عزیزی که رفته مال الله است، خودم و اعضای من مال الله است.

وظیفهٔ مسلمان این است که در قبال تقدیر الهی گردن خود را تسلیم کند، هر چه از الله تعالی آمد آن را با سر و چشم قبول کند. وقتی انسان با این طرز تفکر روی مصیبت‌های خود فکر کند او را هیچ غمی نمی‌شود. و بندگان مخلص الله تعالی همین طور هستند خوف و ترسی از گذشته و آینده  ندارند،‌ «لاخوف علیهم ولاهم یحزنون».

این فکر را نکنید چون ما به زبان  کلمه را می‌خوانیم و دو رکعت نماز اداء می‌کنیم پس ما کامیابی را حاصل کردیم. این برای این است مشخص شود که ما فرمانبرداری الله را در این ارکان می‌کنیم؛ اما این عمل ما را به جایی نمی‌رساند. حدیث صحیح رسول الله است که می‌فرماید: هیچ کسی از شما به وسیلهٔ اعمال نیک خودش به جنت نمی‌رود صحابه پرسیدند: حتی شما ای رسول الله؟ فرمودند:‌ بله حتی من، مگر این که الله تعالی رحمتش را شامل حالم بگرداند.

پس بیاییم به بارگاه الله توبه کنیم همه‌مان گناه داریم اینطور نیست که کسی ملا و عالم یا تبلیغی شد او کوتاهی ندارد.  ما در زندگی خود کارهایی انجام می‌دهیم که ما فکر نمی‌کنیم که این‌ها گناه باشند؛ اما در حقیقت گناه هستند.

 یک صحابی در آخر دور صحابه، به شاگرادن خودش که تابعی بودند فرمود: که پیامبر صلی الله علیه وسلم سه قرن را پشت سرهم ذکر کردند و فرمایش کردند که بهترین‌های امت همین‌ها هستند. بعد از صحابه، بهترین افراد تابعین و تبع تابعین هستند.

صحابی به تابعی می‌گوید: شما در زمان خود کارهایی انجام می‌دهید که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم این کارهای را جزو مهلکات می‌دنستیم.

 الان ما بیاییم این زمان خود را که ۱٤ قرن گذشته نگاه کنیم واقعا اگر یک صحابی زنده می‌شد در بین ما  مسلمانان می‌بود و عملکردمان را می‌دید، اصلا ما را مسلمان حساب نمی‌کرد پس کوشش کنیم که به راه الله برگردیم.

سال قبل الله تعالی به ما وشما باران داد و سال آبادی بود، اما امسال همان اوایل یک باران کمی شد ولی بارانی که فایده ای داشته باشد نبود لذا همهٔ ما و شما به درگاه الله تعالی توبه کنیم و برگردیم و دعا کنیم الله تعالی باران رحمت خود را سرازیر کند.

و جز به برگشتن به درگاه الله دیگر هیچ راهی نداریم. اینطور فکر نکنیم که امروزه مثل قدیم نیست که زندگی ما به کشت و کشار و دو گوسفند می‌گذرد و پول زیاد است لذا نیازی نیست. این فکر اشتباهی‌ست اگر همین باران جای دیگر هم نشود و آنجا محصولی بدست نیاید من و تو چه می‌خوریم؟  پس یقین بدان که باران با رحمت بر تمام دنیا تاثیر دارد. آن برکتی که در باران با رحمت هست در این پول‌های ظاهری نیست؛ نه تنها ما بلکه ماهی‌های دریا هم به باران نیاز دارند. و هر وقت باران شود ماهی ها زیاد می‌شوند و هر وقت قحطی شود در آنجا هم قحطی می‌شود.

در دهه فجر قرار داریم که ۲۲ بهمن نزدیک است این را یقین بدانید که در هر زمانی الله تعالی عملکرد مردم را تغییر می‌دهد و هر وقتی که ظلم و زور زیاد شود الله حکومت‌ها را تبدیل می‌کند.

لذا ما از دولتمردان خواهشمندیم که نسبت به زیر دستان ظلم نکنید اینطور نشود که دعای مظلومی شما را بگیرد و این حکومت چند روزه‌ی شما برباد شود.

آنطور که قانون اساسی و قانون این کشور است باید مطابق آن قانون عمل کنید؛ طوری نکنید که با عملکرد خود و ظلم بر ملت مظلوم خود رهبران بالای خود را زیر سؤال ببرید، الله تعالی انقلاب های واقعی را همیشه پایدار بدارد و حکومت های ظالم را الله عزوجل زیر و زبر کند.

 

دانلود فایل صوتی سخنان مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور