این روزها اوقات تعطیلی زیادی پیش رو داریم. در این مدت بسیاری از مردم اوقات خود را در اضطراب و دلهره می‌گذرانند و با روح و روانی پریشان، فقط اخبار را رصد و تحلیل می‌کنند. اما بهتر است به‌جای صرف تمام وقت به اخبار و مطالب دلهره‌آور، از فرصت ماندن در خانه به بهترین وجه […]

 توصیه‌های دهگانه برای استفاده از اوقات فراغت در منزل

این روزها اوقات تعطیلی زیادی پیش رو داریم. در این مدت بسیاری از مردم اوقات خود را در اضطراب و دلهره می‌گذرانند و با روح و روانی پریشان، فقط اخبار را رصد و تحلیل می‌کنند.

اما بهتر است به‌جای صرف تمام وقت به اخبار و مطالب دلهره‌آور، از فرصت ماندن در خانه به بهترین وجه استفاده کنیم. لازم است در این زمینه با دقت برنامه‌ریزی کنیم. برای حفاظت خود و دیگران از این بیماری، ضمن عمل به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی، ضرورت دارد که با خواندن دعاها و اوراد و تلاوت قرآن از الله تعالی بخواهیم این مصیبت را برطرف کند.

در خانه بمانیم، اما با برنامه‌ریزی هدفمند، محیط منزل را آباد و پربار و در کنار برنامه‌های دیگر زندگی، عرصهٔ تعلیم و تعلم گردانیم.

 بعضی از کارهایی که می‌توانیم در این روزها در منزل انجام دهیم عبارتند از:

  1. قبل از هر کاری به همراه خانواده بنشینیم و برای تمام اوقات خود برنامه‌ریزی کنیم؛ اگر برنامه مکتوب شود بهتر است تا موارد در اذهان بمانند.

  2. اوقاتی را به تلاوت قرآن و دعا اختصاص دهیم و در این اوقات حتما نیازمندانه و عاجزانه به سوی الله تعالی متوجه باشیم.

  3. اوقاتی را به مطالعهٔ کتاب‌های مفید اختصاص داده و برای هر فردی از اعضای خانواده کتاب‌هایی متناسب با سن و سطح سوادش پیشنهاد بدهیم تا مطالعه کند.

  4. روزانه یک الی دو بار تمام اعضای خانواده کنار هم بنشینند و سوره‌هایی از قرآن مجید را بخوانند و یک کتاب مفید با هم مطالعه کنند، یا اینکه یک نفر بخواند و بقیه گوش فرادهند. پیشنهاد می‌شود در این بخش کتابی در موضوع سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌صورت دسته‌جمعی مطالعه شود، زیرا مذاکرۀ سیرۀ آن‌حضرت از مفیدترین راه‌های دفع مصایب و آفات است.

  5. اوقاتی برای تعلیم و آموزش نماز و احکام ابتدایی به کودکان در منزل اختصاص داده شود تا کودکان در کنار بازی‌های کودکانه، نماز و احکام را نیز فرا بگیرند.

  6. بخشی از وقت خودمان را به حفظ سوره‌هایی از قرآن مجید و یا یادآوری سوره‌هایی که قبلا حفظ کرده و اکنون از یاد برده‌ایم، اختصاص دهیم.

  7. در دقایقی از شبانه‌روز به حفظ دعاهایی که در قرآن و احادیث آمده‌اند و یا حفظ اشعار زیبا و مفید مشغول شویم

  8. در روزهایی که باید در منزل بمانیم به جای اینکه تمام وقت خود را با گوشی موبایل و دیدن فیلم‌ها و سریال‌های بی‌محتوا بگذرانیم، بهتر است از این فرصت در راستای ارتقای مهارت‌هایی از قبیل: فراگیری زبان‌های خارجی، نویسندگی، کامپیوتر و سایر مهارت‌ها استفاده کنیم، برای این منظور می‌توان در کلاس‌های غیرحضوری (مجازی) شرکت کرد و یا اینکه از سی‌دی‌های آموزشی استفاده نمود.

  9. گاهی هم تمام اعضای خانواده در کنار هم شنیدن فایل‌های صوتی یا تماشای کلیپ‌های مفید و آموزندۀ اسلامی را در برنامۀ خود داشته باشند.
  10. ـ طلاب و دانش‌آموزان گرامی برنامه‌ریزی داشته باشند تا درس‌هایی را که به علت تعطیلی پیش از موعد کنار گذاشته‌اند، فراموش نکنند، بلکه برای خواندن این کتاب‌ها و تکمیل روند فراگیری آنها از هر طریق ممکن اقدام کنند، زیرا این درس‌ها سبب رشد و پیشرفت آنان می‌شود.

خلاصه اینکه حال که طبق توصیۀ پزشکان باید برای سلامت خود و دیگران در منزل بمانیم، نباید این روزها را که از لحظات مهم و حساس زندگی ما محسوب می‌شوند در غفلت سپری کرده و بیهوده بگذرانیم، بلکه با برنامه‌ریزی صحیح و درست می‌توانیم از وضعیت پیش‌آمده برای خود یک «فرصت» برای تقویت ارتباط با الله تعالی، اصلاح و تزکیۀ نفس و ارتقای سطح علمی و آموزشی بسازیم./ سنی‌آنلاین

✍🏽 مولوی عبداللطیف نارویی