پاسخ به این سوال به صراحت در قرآن ذکر شده است؛ تا جای بهانه برای کسی نماند؛ الله پاسخ به آن را تنها به پیامبر یا مجتهدان واگذار نکرده؛ زیرا می‌توان با هزار و یک بهانه از حدیث و اجتهاد مجتهد فرار کرد! الله می‌فرماید: ﴿وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا﴾؛ یعنی […]

 پاسخ به این سوال به صراحت در قرآن ذکر شده است؛ تا جای بهانه برای کسی نماند؛ الله پاسخ به آن را تنها به پیامبر یا مجتهدان واگذار نکرده؛ زیرا می‌توان با هزار و یک بهانه از حدیث و اجتهاد مجتهد فرار کرد!
الله می‌فرماید:
﴿وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا﴾؛ یعنی فرض است که مردم برای الله حج کنند آنان که توانایی رفتن به خانه خدا را دارند.
یعنی هر بالغ چه پسر یا دختر، مجرد یا متاهل که هزینه رفت و برگشت سفر حج را دارد حج بر او فرض است، خواه بر او زکات فرض باشد یا نباشد.

⚡️ فقهاء حنفی بر مبنای همین آیه کریمه تصریح کرده‌اند که اگر کسی پول نقد ندارد اما زمین کشاورزی یا املاک دارد و چنانچه او بخشی از آن را برای هزینه حج بفروشد باقیمانده برای خرج سال او کفایت می‌کند حج بر او فرض است.
نیز فرموده‌اند که حج بر ازدواج مقدم است؛ یعنی اگر کسی هزینه ازدواج را دارد و با آن بجای ازدواج می‌تواند حج کند، نخست باید حج کند، سپس برای ازدواج تلاش کند!

⚡️ گویا الله می‌خواهد افرادی که صحت بدن و اندکی مال جهت کرایه سفر و تهیه غذا در دوران حج و مخارج زن و بچه را در صورت تاهل تا زمان برگشت دارند حتما باید حج کنند و از آثار حج و برکات کعبه و متعلقات آن بهره‌مند بشوند.

⚡️ اشتباهات در فرضیت حج!
برخی تصورشان این است که حج بر همان کسی فرض است که زکات می‌دهد و عمری از او گذشته است. یا نخست والدینش را برای حج فرستاده یا ازدواج کرده و…
تمام این تفکرات اشتباه و از وساوس شیطان‌اند.

به امید آنکه حج و عمره برای تمام مسلمانان جهان به ویژه ایرانیان آسان و بدون صف انتظار باشد.

 

نویسنده: عبدالحکیم سیدزاده