راه خلاصی از مصیبت‌ها چنان‌چه خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «یا عبادي إنما هي أعمالُکم أُحصيها لکم، ثم أوَفِّیکم إیاها، فمن وَجد خیراً فلیحمدِ الله، و من وَجَدَ غیر ذٰلك فلا یَلُومَنَّ إلَّا نفسَه» (رواه مسلم) ای بندگانم! اعمالتان را برمی‌شمارم و بر اساس آنها با شما برخورد می‌کنم، پس هر کس خیر و […]

راه خلاصی از مصیبت‌ها چنان‌چه خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «یا عبادي إنما هي أعمالُکم أُحصيها لکم، ثم أوَفِّیکم إیاها، فمن وَجد خیراً فلیحمدِ الله، و من وَجَدَ غیر ذٰلك فلا یَلُومَنَّ إلَّا نفسَه» (رواه مسلم)

ای بندگانم! اعمالتان را برمی‌شمارم و بر اساس آنها با شما برخورد می‌کنم، پس هر کس خیر و نعمت یافت، شکر و سپاس خداوند را به جا آورد و اگر کسی غیر از آن را یافت، پس ملامت نکند مگر خود را.

بدون شک ما ایرانی‌ها و بسیاری از مسلمانان جهان با مشکلات اقتصادی و سیاسی و امنیتی مواجه هستیم. در داخل با اختلاسگران و هتاکان و تبعیض‌گران و قحط‌سالی‌ها گرفتاریم و از خارج از سوی دولت‌های دیکتاتور تحریم و تهدید می‌شویم. مسببان داخلی و خارجی مسؤول این وضعیت وخیم هستند. اما چرا این فتنه‌ها بر ما مسلط شده‌اند؟

نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «هیچ مالی در خشکی و دریا هلاک نمی‌شود مگر به علت نپرداختن زکات.»

در جایی دیگر فرمودند: «زلزله‌ها و تزلزلات به سبب بی‌حیایی و زنا هستند.»

خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «رباخواری اعلام جنگ با من است.»

اگر گرانی‌ها و ناامنی‌ها را به گردن حاکمان می‌اندازیم و آنها را مسؤول نابسامانی‌ها می‌دانیم، پس قحطی‌ها و زلزله‌ها و سونامی‌ها را به گردن چه کسی بیاندازیم؟

ای مسلمانان! تنها راه خلاصی از این مصیبت‌ها بازگشت به سوی پروردگار است.