همه جود سخایم همه وصف شما شد … حسین بن علی که همه رنگ وفا شد مقام بعد خداوند، محمد مصطفی شد … برای او نتیجه حسین مقتدا شد. حادثه‌ کربلا، یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌آید که در آن بسیاری از وابستگان به خانواده‌ی نبوت، جام شیرین شهادت را نوشیدند و […]


همه جود سخایم همه وصف شما شد … حسین بن علی که همه رنگ وفا شد

مقام بعد خداوند، محمد مصطفی شد … برای او نتیجه حسین مقتدا شد.

حادثه‌ کربلا، یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌آید که در آن بسیاری از وابستگان به خانواده‌ی نبوت، جام شیرین شهادت را نوشیدند و به فیض شهادت نائل آمدند. حسین بن علی رضی‌الله‌عنه نیز یکی از شهدای بنی هاشم در واقعه‌ تلخ و ناگوار کربلای سال ۶۱ هجری بود.

ایجاد امنیت و آسایش، برابری و برادری، وفا و مهربانی، عدالت و مساوات، دیانت و مردم سالاری دینی اموری هستند که در ادوار مختلف تاریخ مورد بی‌توجهی عام و خاص قرار گرفته‌اند.

اما سلحشورانی نیک‌نام صفحات وزین تاریخ حیات بشری را با نام و قیام خود مزین کرد‌ه‌اند؛ یعنی اگر اوراق تاریخ را ورق بزنیم و با چشمانی بدون تعصب و جهالت بدان بنگریم نام انسان‌های نیک‌سرشتی را خواهیم دید که: در برابر این فواجع قیام کرده و ملتی را انگشت به دهان نموده‌اند.

یکی از این انسان‌های وارسته سیدنا حسین بن علی رضی‌الله‌تعالیٰ‌عنهما است که با قیام خویش کوشید تا معروفات را جایگزین منکرات و عدالت را جایگزین ظلمِ ظالمان کند و بستر مناسبی برای وحدت و همدلی مسلمانان آن زمان فراهم نماید تا مردم بتوانند خدای واحد را در سایهٔ عدالت و انسانیت عبادت کنند.

امام حسین در راه وفای به عهد خود و برچیدن ظلم یزیدیان شهید شد و تا قیامت نامی نیک و قیامی ماندگار از خود برای همگان بجای گذاشت تا ما میراث‌بر این قیام باشیم.

واقعهٔ کربلا برای همیشه در خزینهٔ خاطرات عمومی ماند؛ زیرا قیام سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه قیامی از جنس قیام انبیاء – صلوات الله علیهم – برای کاهش منکرات و افزایش معروفات بود.

همه مسلمانان بر این واقعیت اجماع دارند که: قیام دلیرانه و مسئولانه امام حسین رضی‌الله‌عنه در برابر انحرافات سیاسی آن روزگار، برخاسته از هسته اندیشه توحیدی و معطوف به احیای ویژگی های یک جامعه برآمده از لا اله الا الله بوده و رنگ اصیل اسلامی داشته است.

ما همواره می توانیم از گل سرسبد و سید و سالار جوانان بهشتی سیدنا حسین بن علی رضی‌الله‌عنهما درس مردانگی و شجاعت بگیریم و در میدان سلحشوری موفق‌ترین باشیم.

این جهان و آن جهان و هر چه هست/٭/ عاشقان را روی معشوق است و بس
گر نباشد قبلهٔ عالم مرا /٭/ قبلهٔ من کوی معشوق است و بس

به امید آنکه خداوند متعال ما را از پیروان راستین مکتب حضرت سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه و دوستداران واقعی اهل بیت پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرار دهد.

✍🏻 سینا سعادتمند