دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، عصر انفجار اطلاعات نامیده می‌شود. ما به عنوان افراد عادی، مخاطبان صدها و بلکه هزاران رسانه هستیم که برای جلب رضایت ما با یکدیگر سخت در رقابت هستند. بیشترین اطلاعاتی که ما از دنیای پیرامون خود داریم، به وسیله‌ی همین رسانه‌ها به سمع و نظر ما رسیده و […]

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، عصر انفجار اطلاعات نامیده می‌شود. ما به عنوان افراد عادی، مخاطبان صدها و بلکه هزاران رسانه هستیم که برای جلب رضایت ما با یکدیگر سخت در رقابت هستند. بیشترین اطلاعاتی که ما از دنیای پیرامون خود داریم، به وسیله‌ی همین رسانه‌ها به سمع و نظر ما رسیده و می‌رسد. پس لازم است در مواجهه با آنها و استفاده از این منابع عظیم اطلاعاتی، هوشمندانه برخورد کنیم. لازم است با انواع رسانه‌ها، کارکردهایشان و ترفندهایشان برای شکار مخاطبان و متأثر نمودن آنان آشنا بشویم. باید بدانیم رسانه با فکر و ذهن مردم چه می‌کند، چه نکات مثبت و منفی‌ای دارد و اصولا چه مراحلی را در طول تاریخ طی کرده تا به این شکل مدرن درآمده.
خالی از فایده نیست اگر بدانیم روزنامه با مجله چه تفاوتی در قالب و محتوا دارد، رسانه‌های چاپی چه تفاوتی با رسانه‌های شنیداری و دیداری دارند و چرا تلویزیون محبوب‌تر از روزنامه است و چرا روستائیان به رادیو و تلویزیون بیشتر علاقه دارند تا روزنامه و مجله و کتاب و… ضرورت دارد بدانیم ماهیت خبرگزاری چیست و برای چه هدفی تأسیس شده؟ تفاوتش با سایت خبری چیست و بزرگ‌ترین خبرگزاری‌های جهان چه نام دارند و اهمیت کارشان در چیست؟
حتما اصطلاح «سواد رسانه‌ای» را تا به حال شنیدید و برداشت‌هایی هم از آن دارید؛ وقت آن رسیده که در این مورد مطالعاتی داشته باشیم و با ماهیت، اصول و راهکارهای آن آشنا بشویم. باید بدانیم چرا بعضی از متن‌ها، تابلوها، طرح‌ها، عکس‌ها، نواها، صحنه‌ها و تعابیر باعث می‌شوند – ناخودآگاه – نسبت به بعضی افراد، گروه‌ها، کشورها و… حس خوب یا بدی پیدا کنیم. چکار کنیم که مخاطب فعال رسانه‌ها باشیم نه منفعل و مصرف‌کننده محض. باید توانایی نقد رسانه‌ها را داشته باشیم و صحیح را از سقیم تشخیص دهیم.
دانستن موارد فوق برای هر شهروند امروزی لازم است، اما دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان که مراحل یادگیری رسمی را طی می‌کنند، بیش از دیگران باید کمر همت ببندند و با غنی‌سازی معلومات خود، سعی کنند شهروندانی آگاه و بیدار باشند. اگر در برنامه درسی و آموزشی ضعف‌هایی هست، با مطالعات شخصی این ضعف‌ها را باید جبران کرد.
به همین مناسبت، توفیق یار شد تا سیزدهم و چهاردهم بهمن‌ماه سال جاری کلاسی آن‌لاین با طلاب بخش تخصص فقه عین‌العلوم گُشت داشته باشم که برای شخص بنده بسیار مفید بود؛ شرکت‌کنندگان در کلاس هم می‌گویند خیلی استفاده کرده‌اند. (دعا کنید توفیقی حاصل شود تا چکیده‌ی مباحث مطرح‌شده را در قابل جزوه تهیه و تنظیم کنیم) این اقدام بلندنظرانه‌ی مسئولین تخصص فی‌الفقه عین‌العلوم گُشت قابل تقدیر و تقلید است. خداوند بر توفیقات همه‌ی ما بیفزاید./کشکول مجازی

✍🏻 عبدالحکیم شه‌بخش