الله متعال داستان‌های انبیاء خصوصاً داستان سیدنا موسی علیه السلام و فرعونیان را جابه‌جا در قرآن بیان نموده است. الله متعال با تأکید و تکرار در کتاب خودش با ذکر این قصه‌ها می‌خواهد یادآور همهٔ فشارها و ظلم‌هایی بشود که پایانش هرچند طولانی بوده، اما نتیجه‌اش به فایده اسلام و مسلمین و اهل توحید بوده […]

الله متعال داستان‌های انبیاء خصوصاً داستان سیدنا موسی علیه السلام و فرعونیان را جابه‌جا در قرآن بیان نموده است. الله متعال با تأکید و تکرار در کتاب خودش با ذکر این قصه‌ها می‌خواهد یادآور همهٔ فشارها و ظلم‌هایی بشود که پایانش هرچند طولانی بوده، اما نتیجه‌اش به فایده اسلام و مسلمین و اهل توحید بوده است. ابوجهل اگر در زمان پیامبر صلى الله علیه وسلم نعره می‌زد، اما جسد بی‌روحش در زیر پاهای مجاهدین اسلام افتاد، فرعون اگر سال‌ها غرید و از بنی‌اسرائیل به عنوان برده استفاده کرد و هزاران کودک را به قتل رساند و از جوانان مفت مفت مثل حیوان کار کشید، اما بالأخره کف روی آب شد که موسویان با نظارهٔ کالبد بی‌روحش شادمانی نمودند، زرق و برق‌هایی که فرعونیان درست کرده بودند، از قصرهایی که سر به فلک کشیده بود و نهرها از زیرش جاری بود و تخت و تاج‌های طلایی و کشاورزی‌های فراگیری که از رود نیل سیراب بودند، همگی برای بنی‌اسرائیل ـ همان بردگان دیروزی ـ ماند و الله متعال چه زیبا می‌فرماید: ﴿كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ﴾؛ چه باغها و چشمه‌سارهای زیادی که از خود به جا گذاشتند! ﴿وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ﴾؛ و کشتزارها و اقامتگاههای جالب و گرانبهائی را. ﴿وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ﴾؛ و نعمتهای فراوان (دیگری) که در آن شادان و با ناز و نعمت زندگی می‌کردند. ﴿كَذٰلِكَۖ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِينَ﴾؛ این چنین بود (ماجرای آنان) و ما همهٔ این نعمتها را به قوم دیگری دادیم (بدون دردسر و خون جگر).
این بود نتیجه ظلم طولانی و بزرگ فرعونیان بر بنی‌اسرائیل.
قرآن مجید این قصه‌های اقوام گذشته را برای پند و عبرت و یادآوری بیان نموده است که ای بشر! قدرت خالق فوق قدرت مخلوق است و آن ذات باری تعالیٰ می‌تواند سخت‌ترین دشمنان را با خواری و ذلت به هلاکت برساند و مظلومین را بر آنها فوقیت دهد و سرافرازشان بگرداند.
امروز در افغان زمین نیز شاهد همین قضایا هستیم؛ ابرقدرت‌هایی که مظلومین افغان را لگدمال می‌کردند، از قدرت معنوی آنها لرزه بر اندام شده و پا به فرار گذاشته‌اند و این مردم افغان هستند که شاهد خرابی‌ها و ولخرجی‌ها و قدرت‌های خراب شده و حیف و میل کردن مال‌های هنگفت آنها که بعضاً به جا مانده است؛ شاعر چه زیبا گفته است: هر موقع دیدی قدرت‌های خیالی باطل زوزه می‌کشند/ رو کَمْ تَرَکُوا بر خوان/ یعنی برو در سورهٔ دخان این آیهٔ ﴿کَمْ تَرَکُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُیُون﴾، که ابر قدرت دنیا فرعون از خود به جای گذاشت را بخوان که هر چه هم قدرت‌ها قوی باشند، ولی قدرت الله فوق قدرت‌هاست و با چشم به هم زدن می‌تواند نابودشان کند و اهل توحید را سرافراز گرداند.
این شواهد قرآنی و امروزی همه درسی است برای زورگویان و ابرقدرت‌هایی که بر مسلمانان می‌تازند که قدرت و عزّت از برای اسلام و مسلمین و اهل توحید است و ظلم پایدار نیست و مژده باد مؤمنین واقعی را که قوی هستند و برای آزادی خود و دیگران تلاش می‌کنند و ناامید نمی‌شوند.

✍🏻ابوعدنان حسنی ماخونیک