انفجار هولناک بندر بیروت برای همه خبری غمناک بود؛ اما برای کسانی که این شهر زیبا را دیده و در آن قدم زده‌اند، غمناک‌تر است. سال ۱۳۸۶ به همراهی شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور – رحمه الله – توفیقی حاصل شد سفر کوتاهی به لبنان داشته باشیم و در شهر زیبای بیروت کنار دریای مدیترانه سکنیٰ […]

عروس خاورمیانه

انفجار هولناک بندر بیروت برای همه خبری غمناک بود؛ اما برای کسانی که این شهر زیبا را دیده و در آن قدم زده‌اند، غمناک‌تر است. سال ۱۳۸۶ به همراهی شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور – رحمه الله – توفیقی حاصل شد سفر کوتاهی به لبنان داشته باشیم و در شهر زیبای بیروت کنار دریای مدیترانه سکنیٰ گزینیم.

زیبایی بیروت به طبیعت کوهستانی و طبیعت دریایی آن است؛ بعضی این شهر را پاریس خاورمیانه و عده‌ای عروس خاورمیانه می‌گویند. اما تحلیل‌گران با وجود زیبایی آن به مشکلات پی‌درپی آن هم نظر دارند؛
می‌گویند شهری است که جمال یوسف – علیه السلام – و غم پدرش و فساد و مکر برادرانش را همزمان دارد.

رفیق حریری می‌خواست لبنان را با جلب توریست وتوسعهٔ بانکداری، سوییس خاورمیانه کند، اما او در سال ۲۰۰۵ در یک انفجار هولناک حذف شد.

انفجار بندر به قول مروان عبود، استاندار بیروت، ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خسارت مالی وارد کرد و ۱۳۷ نفر کشته و ۵۰۰۰ مجروح و هزاران آواره بر جای گذاشت و شدت آن به اندازهٔ چهار نیم در مقیاس ریشتر بود که به نصف پایتخت خسارت وارد کرد. از جمله مسجد معروف رفیق حریری نیز در امان نماند؛ مسجد جامعی که از هر طرف بیروت دیده می‌شود، ابتدا خانقاه کوچکی بود که آن را سلطان عبدالحمید به شخصی به نام محمد النصر جهت عبادت هدیه داد. رفیق حریری آن را توسعه داد و تبدیل به مسجد کرد؛ مسجدی با معماری عثمانی و اسلامی که قبر حریری نیز همان‌جاست.

همچنین مسجد محمد امین با چهار مناره و دو گنبد فیروزه‌ای بعد از بهره‌برداری در سال ۲۰۰۸ یک از اماکن گردشگری شهر زیبای بیروت است.

شهری که سالها جنگ طایفه‌ای داشت و با نوع حکومت ضعیف (رئیس‌جمهور مسیحی، نخست‌وزیر سنی و رئیس مجلس شیعی) که عرف سیاسی آن کشور است و زیر بار قرضهای فراوانی هم قرار دارد، آیا به زودی می‌تواند این خسارت را جبران کند؟

نویسنده: محمد صدیق حقانی