ماه مبارک رمضان ماه الطاف بیکران الٰهی است که در آن موانع خیر را کم و انگیزه‌های شر را بی‌رونق کرده است؛ لذا این ماه بهترین فرصت برای اصلاح و خودسازی است. در این مقال مختصر به اموری که این ماه از ما می‌خواهد، پرداخته شده است. ۱️⃣ روزه روزهٔ ماه مبارک رمضان فرض است […]

ماه مبارک رمضان ماه الطاف بیکران الٰهی است که در آن موانع خیر را کم و انگیزه‌های شر را بی‌رونق کرده است؛ لذا این ماه بهترین فرصت برای اصلاح و خودسازی است. در این مقال مختصر به اموری که این ماه از ما می‌خواهد، پرداخته شده است.

۱️⃣ روزه

روزهٔ ماه مبارک رمضان فرض است و انکار آن کفر؛ لذا بر مسلمان عاقل و بالغ و تندرست لازم است که روزهای این ماه را روزه بگیرد و از اعمالی که منافی روزه است، پرهیز کند. رسول اکرم صلى الله عليه وسلم می‌فرماید: «هر کس ماه رمضان را از روی ایمان و دریافتِ ثوابْ روزه بگیرد، گناهان گذشته‌اش بخشوده می‌شوند.»

۲️⃣ نماز شب

نمازِ بیشتر خواندن در شب‌های ماه مبارک رمضان سنت رسول اکرم صلى الله عليه وسلم است که عبارت است از نماز تراویح و هم‌چنین نماز تهجد که در رمضان و غیر رمضان هم هست؛ اما در رمضان توفیقِ برخاستن به همه دست می‌دهد. آن‌حضرت صلى الله عليه وسلم در ادامهٔ حدیث قبلی می‌فرماید: «هر کس شب‌های ماه مبارک رمضان را قیام کند/ نماز بخواند، گناهان گذشته‌اش بخشوده می‌شوند.»

۳️⃣ تلاوت قرآن

خداوند متعال می‌فرماید: ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ﴾ [بقره: ١٨٥]؛ ماه رمضان ماه نزول قرآن است. لذا با توجه به مناسبتی که این ماه با قرآن دارد و ارزش این ماه هم به نزول قرآن است، باید بیشتر به تلاوت قرآن بپردازیم و ساعاتی در شبانه‌روز را به تلاوت آن اختصاص دهیم و چند بار قرآن کریم را در این ماه مبارک ختم کنیم.

۴️⃣ ذکر و درود

توصیهٔ بزرگان دین است که در این ماه «سبحان الله والحمد لله ولا إلٰه إلا الله والله أکبر» را زیاد بخوانیم و هم‌چنین بر رسول اکرم صلى الله عليه وسلم زیاد درود بفرستیم ــ حداقل ٣٠٠ مرتبه در شبانه‌روز ــ که درود یکی از آن عباداتی است که حتماً قبول می‌شود و رحمت الٰهی شامل حال درود فرستنده می‌شود.

۵️⃣ دعا و استغفار

با توجه به اینکه این ماه ماه نزول رحمت‌های الٰهی و باز شدن درهای بهشت و بند شدن درهای جهنم است، دعاها به بارگاه الله تعالىٰ بهتر ارزش قبولیت پیدا می‌کنند، لذا مناسب است که انسان از گناهان گذشته‌اش بار بار استغفار کند و عفو الٰهی را خواستار شود و به بارگاه الله تعالىٰ دست دعا را بردارد و مخصوصاً از الله تعالىٰ جنةالفردوس را زیاد سؤال کند و از جهنم پناه بخواهد.

✍🏻 زبیر حسین‌پور