اواخر ماه مبارک رمضانِ امسال پیامی در فضای مجازی پخش شد که نماز عید سعید فطر سراوان در ۱٤ مسجدِ این شهر برگزار می‌شود. این هم جای تعجب بود که در پیام مذکور از ”مصلای وحدت سراوان“ نامی برده نشده و فقط به ”عیدگاه مرکزی“ اکتفا شده بود؛ در حالی که ”مصلای وحدت“ نامی پرابهت […]

اواخر ماه مبارک رمضانِ امسال پیامی در فضای مجازی پخش شد که نماز عید سعید فطر سراوان در ۱٤ مسجدِ این شهر برگزار می‌شود. این هم جای تعجب بود که در پیام مذکور از ”مصلای وحدت سراوان“ نامی برده نشده و فقط به ”عیدگاه مرکزی“ اکتفا شده بود؛ در حالی که ”مصلای وحدت“ نامی پرابهت برای این شهر است که باید برای ماندگاری آن تلاش کرد.
بنده و شاید هزاران نفر دیگر که این پیام را دیده بودند، انگشت به دهان شدیم. متأسفانه جلسه‌ای که هیئت امنای مصلا در هفتهٔ گذشته برگزار کردند، خروجی مناسبی نداشته و تصمیم آخر به روزی دیگر موکول شده که این نگرانی مردم عزیز سراوان را بیشتر می‌کند. مردم فرهنگی و جوانان عزیز سراوانی و کسانی که مصلای بزرگ این شهر را دیده‌اند، به خوبی می‌دانند که برای در نظر گرفتن احتیاط لازم در مقابله با کرونا، بهترین موقعیت را ”مصلای وحدت“ دارد و نه مساجد چهارده‌گانهٔ این شهر.
آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند انسان در چنین مواقعی به جای فضاهای بسته باید به فضاهای باز رو بیاورد و الحمد للّٰه که سراوان دارای چنان مصلای بزرگ با موقعیتی عالی است که این ویژگی را هیچ یک از شهرستان‌های مشابه آن ندارند. به طوری که هم مصلا فضای بسیار وسیعی دارد که اگر نمازگزاران محترم با فاصلهٔ دو متری یا سه متری هم بایستند، جای کسی تنگ نخواهد شد. از نظر دیگر هم اطراف مصلا کاملاً خالی است و برای پارکینگ می‌توان از هر چهار طرف آن استفاده کرد تا کوچکترین مشکل ترافیکی یا ازدحام در دربهای ورودی پیش نیاید. در رابطه با صداگذاری و… دیگر تدابیر لازم در این چند روز باقیمانده می‌توان از جوانان عزیز و ستادهای انتظامات مساجد و مدارس کار گرفت تا نماز عید سعید قربان با هر چه شکوه بیشتر و فقط در همین مصلا برگزار شود.
لذا نباید علما و مردم عزیز سراوان به بهانهٔ ”کرونا“ این اتحاد خود را بشکنند و به جای یک نماز عید، نمازهای متعددی را در شهر برگزار کنند. شاید اگر این اتحاد شکسته شد – و خدا نکند -، دیگر جمع کردنش مشکل باشد. همه می‌دانند که جمعیت شهری مثل زاهدان چند یا چندین برابر سراوان است، اما با وجود آن مردم عزیز زاهدان با چنان نظم و هماهنگی و رعایت قوانین بهداشتی نماز عید سعید فطر را برگزار کردند که حیرت شبکه‌های عربی را برانگیخت! جمعهٔ گذشته در استانبول حدود یک میلیون نفر جهت اقامهٔ نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه جمع شد و کسی به بهانهٔ کرونا اعتراض نکرد. در تهران، مشهد، قم و دیگر شهرهای بزرگ ایران نماز جمعه کما فی السابق یکجا برگزار می‌شود و هیچ کسی تا به حال به بهانهٔ کرونا نگفته که نمازهای جمعه یا اعیاد این شهرها در جاهای متعدد برگزار شود.
نباید بگذاریم تلاشهایی که حضرت شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور رحمه الله برای اتحاد اعیاد سراوان و جمع کردن مردم در مصلای وحدت این شهر انجام داد، به هدر برود و به بهانه‌های واهی این اتحاد بزرگ از هم بپاشد؛ بلکه اتحاد ما می‌تواند الگوی مناسبی برای شهرهای دیگر باشد.

نویسنده: زبیر حسین‌پور/ ٦ ذوالحجه ۱٤٤۱