کتاب أحسن المقصود في توحيد المعبود اثر گرانسنگ احياگر توحيد و سنت بلوچستان، مولانا شاه عبدالواحد گشتي معروف به حضرت صاحب رحمه الله کتابي بسيار مهم است که در موضوع توحيد و رد شرک و بدعت نگاشته شده است.

کتاب أحسن المقصود في توحيد المعبود اثر گرانسنگ احياگر توحيد و سنت بلوچستان، مولانا شاه عبدالواحد گشتي معروف به حضرت صاحب رحمه الله کتابي بسيار مهم است که در موضوع توحيد و رد شرک و بدعت نگاشته شده است.
در آن زمان مردم بلوچستان به انواع شرک و بدعات و رسوم جاهليت مبتلا بودند. نوشتن چنين کتابي و تبليغ توحيد، و ترديد شرک و بدعات در آن روزگار برابر بود با فرو رفتن به کام مرگ! (مقدمه احسن المقصود)
حضرت شيخ الحديث مولانا محمديوسف حسين‌پور رحمه الله در مقدمه اين کتاب مى‌نويسد: «از ويژگي‌هاي بارز کتاب اين است که در آن از تمام ضروريات ديني سخن به ميان آمده؛ گويا دريايي در کوزه است و به حق مي توان ادعا کرد که احسن المقصود کتابي است جامع و منحصر به فرد!»
مؤلف پس از پايان کار، کتاب مذکور را جهت تاييد آن به برخي از شخصيات شبه قاره‌ي هند عرضه نمود که آن مورد تاييد بسيارى از علماء من جمله: مولانا مفتى کفايت الله، مولانا سيد اشفاق على، مولانا محمدعلى جالندرى و مولانا مفتى رشيداحمد لدهيانوى و … رحمهم الله قرار گرفت.
کتاب احسن المقصود قبل از تأسيس شوراى هماهنگى مدارس دينى بلوچستان در نصاب آموزشي بسيارى از مدارس بلوچستان و خراسان گنجانده شده بود.
حضرت شيخ الحديث مولانا محمديوسف حسين‌پور رحمه الله در جلسه مديران مدارس که در سال ۱۳۸۸ هـ . ش به ميزباني عين العلوم برگزار شده بود و همچنين در مقدمه چاپ ششم احسن المقصود پيشنهاد داده‌اند که اين کتاب ارزشمند همچون گذشته در نصاب آموزشى مدارس دينى گنجانده شود؛ اما متاسفانه تا هنوز مديران مدارس بر اين پيشنهاد حضرت شيخ الحديث چاره‌اي نينديشيده‌اند.
خوشبختانه اين کتاب مهم در بحث عقايد اهل‌سنت با توجه به همان پيشنهاد حضرت شيخ الحديث رحمه الله در سال تحصيلى جارى (۱۴۴۲/۴۳ هـ.ق) در نصاب آموزشى سال چهارم مدرسه بنات خديجة الکبرى شهر گشت و همچنين در بخش برادران مدرسهٔ عين العلوم به عنوان کتاب درسی در کنار ترجمهٔ سال سوم گنجانده شده است که اين چيز بسي مايه خرسندى است.
اميدواريم: مسئولين مدارس و مکاتب نيز اين کتاب گرانسنگ را در برنامه درسى و مطالعه‌اى طلاب خويش قرار دهند، باشد که برای جامعه اسلامى مفيد واقع شود.

عبدالحمید دهواری

  • نویسنده : عبدالحمید دهواری