در محرم سال ۳۳ هجری قمری در روستای «تکیه ی کلان» در چند کیلومتری «لکنو» کودکی متولد شد که چندین سال بعد یعنی در دروان جوانیش انقلاب علمی به پا کرد او شخصیتی بی نظیری بود که در سن دوازده سالگی توانست در کنفرانس بزرگ‌ ندوة العلماء به زبان عربی به سخنرانی بپردازد. در هفده […]

در محرم سال ۳۳ هجری قمری در روستای «تکیه ی کلان» در چند کیلومتری «لکنو» کودکی متولد شد که چندین سال بعد یعنی در دروان جوانیش انقلاب علمی به پا کرد او شخصیتی بی نظیری بود که در سن دوازده سالگی توانست در کنفرانس بزرگ‌ ندوة العلماء به زبان عربی به سخنرانی بپردازد.
در هفده سالگی اولین تالیف خود را که مقاله ای عربی بود در مجله المنار «علامه سید رشید رضا مصری» در موضوع شخصیت «امام احمد شهید» منتشر نماید، در بیست سالگی توانست به عنوان استاد بزرگ در دارالعلوم ندوة العلماء به تدریس تفسیر قرآن و ادبیات عرب بپردازد.
رمز موفقیت «امام سید ابوالحسن ندوی» رحمه الله دو چیز بود یکی اینکه از همان دوران‌کودکی به عربی علاقه داشت و تخصص خودش را در ادبیات عرب زوم کرده بود و دیگری اینکه در پی پر کردن خلأ های جامعه بود تا جامعه اسلامی را رشد دهد و بتواند خدمتی شایان از خودش بجای گذارد. ایشان برای اینکه به زبان عربی تسلط یابد از مجلات و روزنامه های کشورهای عربی بسیار استفاده می نمود و برای آموختن این زبان مبارک عربی به نزد «مولانا خلیل انصاری سیالی» رفت و نزد ایشان در رشته ادبیات عرب تخصص یافت و سپس نزد دکتر تقی الدین مراکشی در ندوةالعلماء به درجه مهارت دست یافت و اینچنین توانست در ادبیات عرب به جایگاهی برسد که او را به عنوان استاد مهم دانشگاه مدینه درخواست‌ نمودند و چندین سال در دانشگاه مدینه تدریس نمود، سپس به عنوان عضو اصلی مجمع زبان عربی در قاهره، دمشق و اردن قرار گرفت. در نتیجه عضو اصلی مجلس مشورتی دانشگاههای اسلامی مدینه منوره شد، ایشان برای پر کردن خلأهای جامعه اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرد.
در قدم اول ایشان در امر دعوت و تبلیغ به مولانا الیاس کاندهلوی اقتدا نمود و سفرهای زیادی در کشورهای مختلف برای انجام تربیت و اصلاح و راهنمایی دینی مردم انجام داد.
در مورد ترقی حوزه های علمیه ایشان‌ محتوای کتاب های حوزوی را با تالیف کتاب های عربی شیرین از جمله : «مختارات من ادب العرب، قصص النبیین للاطفال، قراءة الراشده» بسیار پر رنگ‌تر و قوی تر گرداند که در بسیاری از دانشگاههای کشورهای عربی و حوزه های علمیه هند، پاکستان و ایران تدریس می شود .
ایشان برای مبارزه با فسادهای اعتقادی کتابی را در رد قادیانیت نوشت، تا گروه قادیانیه که مؤسس آن انگلیسی ها بودند را رد نماید و جامعه را از این‌انحراف آگاه سازد.
برای دریافتن جامعه اسلامی چند دانشگاه تخصصی از جمله : « دانشگاه تعلیم آموزش اسلامی و مجتمع عمل اسلامی» در لکهنو را تاسیس کرده و چندین کتاب نیز تالیف نمود که مهمترین آنها «ماذا خسرالعالم بانحطاط المسلمین، المرتضی، رجال الفکر و الدعوه فی الاسلام » و دهها مقاله در زبان های مختلف عربی و اردو می باشد.
تخصص و تعهد از صفات ارزنده «امام سید ابوالحسن ندوی» رحمه الله بود که توانست با این دو خدمت بسیار بزرگی به جامعه اسلامی انجام دهد که امروزه همه داعیان امت و علماء و طلاب از رهنمودهای این استاد بزرگ بهرمند می شوند.
روحش شاد و راهرش پر رهرو باد.
اما آنچه باید بیاموزیم!
امروزه نیز لازم است تا دعوتگران و طلاب و علماء و همه اقشار مختلف راه این مبلغان بزرگ را ادامه دهند و تخصص و تعهد را سر لوحه خویش قرار داده و برای رشد دینی خود و جامعه تلاش نمایند علمای جوان در تخصص تلاش نموده و علمای مسن نیز پیشرفت های بزرگ تر را دریابند و امورات را به علمای جوان واگذار نمایند تا شاهد شاگردان مفیدی همچون مولانا «سید ابوالحسن ندوی» باشیم .

✍🏻احمد حسنی ماخونیک