یک زن آمریکایی ۶۰ ساله ساکن یکی از شهرهای ایالت ویسکانسن با تماشای مجموعه تلویزیونی «قیام ارطغرل» ساخت ترکیه به دین اسلام گروید و نام «خدیجه» را برای خود برگزید. او در مصاحبه با خبرنگار آناتولی به شرح ماجرای مسلمان شدن خود پرداخته و گفت: یک روز که حال روحی خوبی نداشتم به سریال قیام […]

یک زن آمریکایی ۶۰ ساله ساکن یکی از شهرهای ایالت ویسکانسن با تماشای مجموعه تلویزیونی «قیام ارطغرل» ساخت ترکیه به دین اسلام گروید و نام «خدیجه» را برای خود برگزید.

او در مصاحبه با خبرنگار آناتولی به شرح ماجرای مسلمان شدن خود پرداخته و گفت: یک روز که حال روحی خوبی نداشتم به سریال قیام ارطغرل در پلفترم نتفلیکس برخورد کردم. روایتگر تاریخی بود که هیچ اطلاعاتی درباره آن نداشتم. عبارات الله، اسلام، صلح، عدالت و کمک به مظلومان توجهم را جلب کرد و به تماشای آن نشستم. ارطغرل، تورگون و سلجان خاتون شخصیت‌های محبوبم در این سریال هستند.

وی افزود: شخصیت محی الدین عربی، پیام‌های مذهبی آن و دیالوگ‌هایش که محتوای معنوی داشتند، بعد جدیدی به زندگی‌ام بخشید. سخنان او تفکربرانگیز بود و گاهی اشکم را سرازیر می‌کرد. با دیدن سریال قیام ارطغرل درباره اسلام و تاریخ عثمانی تحقیق و مطالعه کردم.

خدیجه ادامه داد: این سریال نقش مهمی در مسلمان شدن من داشت، علاقه‌ام به تاریخ من را جذب قیام ارطغرل کرد، با تماشای آن چشم‌هایم به روی جهان تازه‌ای باز شد و اسلام را شناختم.

وی تاکید کرد:‌ ترجمه قرآن کریم به انگلیسی را بارها خواندم و تصمیم گرفتم مسلمان شوم. بعد از تحقیقات متوجه شدم که نزدیک محل زندگی‌ام فقط یک نمازخانه کوچک هست به آنجا رفتم و پس از اقامه نماز و ذکر شهادت نام «خدیجه» را انتخاب کرده و مسلمان شدم.

گفتنی است در مجموعه تلویزیونی قیام ارطغرل به کارگردانی متین گونای، بازیگرانی همچون انگین آلتان دوزیاتان (ارطغرل)، اسرا بیلگیچ (حلیمه خاتون)، هلیا دارجان (هایمه آنا)، نورالدین سونمز (بامسی)، جنگیز جوشکون (تورغوت آلپ) و گلسم علی الخان (اصلیحان) نقش افریده‌اند.

ارطغرل غازی پسر سلیمان‌شاه و پدر عثمان یکم بنیانگذار امپراتوری عثمانی بود و رهبری ایل‌ قایی از ایل‌های دولت سلجوقی روم را برعهده داشت.

سریال قیام ارطغرل برخی از وقایع تاریخی دوره قبل از تشکیل امپراتوری عثمانی را روایت می‌کند. در این سریال مبارزات ارطغرل در برابر مغول‌ها و صلیبیون که در نهایت منجر به تشکیل امپراطوری عثمانی شد به تصویر کشیده شده است./aa