مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و رئیس بخش امدادرسانی این سازمان با این هشدار که حمله اسرائیل به رفح ممکن است به «قتل‌عام» بینجامد، گفت: مردم در رفح مانند بقیه جمعیت غزه قربانی تهاجمی هستند که از نظر شدت، بی‌رحمی و گستردگی بی‌مانند است و عواقب تهاجم به رفح «فاجعه‌بار» خواهد […]

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و رئیس بخش امدادرسانی این سازمان با این هشدار که حمله اسرائیل به رفح ممکن است به «قتل‌عام» بینجامد، گفت: مردم در رفح مانند بقیه جمعیت غزه قربانی تهاجمی هستند که از نظر شدت، بی‌رحمی و گستردگی بی‌مانند است و عواقب تهاجم به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود.
وی در بیانیه‌ای شدیداللحن تصریح کرد: رفح با بیش از یک میلیون نفر آواره، مملو از مردمی است که «به مرگ خیره شده‌اند».

نماینده سازمان جهانی بهداشت در اراضی فلسطین اشغالی نیز نسبت به وقوع «فاجعه انسانی غیرقابل تصور» در صورت حملۀ زمینی اسرائیل به رفح هشدار داد و خاطرنشان کرد: این حملۀ احتمالی در حالی اتفاق خواهد افتاد که بیمارستان‌ها بار زیادی را متحمل شده و از دَور خدمت‌رسانی خارج شده‌اند و در لبه نابودی قرار دارند.

نخست‌وزیران کانادا، استرالیا و نیوزیلند هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما به شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله زمینی به رفح است. حدود یک‌ونیم میلیون فلسطینی، ازجمله شهروندان ما، به جنوب نوار غزه پناه برده‌اند. غیرنظامیان دیگر هیچ جایی برای پناه‌گرفتن ندارند.»
رهبران کانادا، استرالیا و نیوزیلند در این بیانیه با تصریح اینکه «عملیات نظامی در رفح فاجعه‌بار خواهد بود»، تاکید کردند: «یک آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه ضروری است.»

سران دولت‌های اسپانیا و ایرلند نیز روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در نامه‌ای به کمیسیون اتحادیه اروپا و با هدف رسیدگی به وضعیت صدها هزار پناهجو، نوشتند: حمله به شهر رفح تهدیدی بسیار خطرناک است و جامعه بین‌المللی باید نسبت به آن موضع بگیرد.
آنها ضمن درخواست از اتحادیه اروپا مبنی بر تحقیق در مورد رعایت حقوق بشر از سوی اسرائیل در جنگ غزه، خواستار بازنگری توافقنامه مناسبات میان اتحادیه اروپا و اسرائیل و همچنین آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی و برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شدند.

وزیر خارجه آلمان نیز نسبت به تبعات حمله اسرائیل به رفح هشدار داد و در نشستی خبری در بیت‌المقدس اظهار داشت: «۱.۳ میلیون نفر آنجا در فضایی بسیار کوچک منتظرند. آنها واقعا در شرایط کنونی جایی برای رفتن ندارند… اگر ارتش اسرائیل به رفح که تحت چنین شرایطی قرار دارد حمله کند، یک فاجعه انسانی به بار خواهد آمد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به حضور بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در رفح، هشدار داد: اقدام رژیم صهیونیستی در تجاوز به رفح و تهدید به حمله زمینی به این منطقه می‌تواند موجب وقوع فاجعه‌ای انسانی و جنایت جنگی دیگری علیه ملت بی‌دفاع فلسطین شود.

دفتر رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که امانوئل مکرون روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو حمله به شهر رفح را قاطعانه رد کرد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تنها می‌تواند به یک فاجعه انسانی در مقیاس بزرگ و جابجایی جمعیت منجر شود که نقض حقوق بشر بین‌المللی است و خطرات بیشتری برای تشدید تنش منطقه‌ای ایجاد می‌کند.»

گفتنی‌ست؛ در پی پایان مذاکرات امنیتی در قاهره بدون دستیابی به توافقی بر سر آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در روز سه‌شنبه، بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه (۲۵ بهمن ۱۴۰۲) با انتشار بیانیه‌ای به زبان عبری در حساب کاربری رسمی خود در تلگرام، اعلام کرد: «پس از اینکه به مردم غیرنظامی اجازه دهیم مناطق نبرد را ترک کنند، تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند نیز در رفح می‌شود.»

  • منبع خبر : سنی آنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها