پنجمین مراسم تجلیل از دانش‌آموختگان مدرسه دارالقرآن سراوان شامگاه جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ (۷ رجب ۱۴۳۷)، برگزار شد. در همایش دانش‌آموختگی دارالقرآن سراوان که از ١٨ حافظ کلام‌الله مجید و ١٧ خواهر فاضله تجلیل به‌عمل آمد، علما و سخنوران برجسته‌ای همچون مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، مولانا محمدعثمان قلندرزهی، مولانا بهزاد فقهی (از علمای خراسان‌زمین) و […]

پنجمین مراسم تجلیل از دانش‌آموختگان مدرسه دارالقرآن سراوان شامگاه جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ (۷ رجب ۱۴۳۷)، برگزار شد.

در همایش دانش‌آموختگی دارالقرآن سراوان که از ١٨ حافظ کلام‌الله مجید و ١٧ خواهر فاضله تجلیل به‌عمل آمد، علما و سخنوران برجسته‌ای همچون مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، مولانا محمدعثمان قلندرزهی، مولانا بهزاد فقهی (از علمای خراسان‌زمین) و محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوانِ در مجلس دهم شورای اسلامی، به ایراد سخن پرداختند.

در این همایش همچنین مولانا فضل‌الله رئیسی و شمس‌الدین سرودی (از استان هرمزگان) سرودهای جذابی اجرا کردند.

مولانا بهزاد فقهی: امت اسلام امت رحمت و رسالت است

مولانا بهزاد فقهی، از دعوتگران استان خراسان رضوی، طی سخنانی، امت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم را، «امت رسالت» و «رحمتی بر تمام ملل» دانست و گفت: امت اسلام آمده است تا درس حیات و زندگی را به قیصرها و کسری‌ها بیاموزد.

ایشان در فرازی از سخنانش خاطرنشان کرد: چیزهایی (بمب اتم و سلاح‌های دیگر) را که باطل رمز موفقیت می‌داند این امت آن‌ها را رمز موفقیت نمی‌داند. زمانی که پیامبر و صحابه به‌منظور ضربه‌زدن اقتصادی قصد حمله به کاروان مشرکین مکه را داشتند، با پشتوانه‌ی اعتماد بر خداوند و نماز و گریه‌های شبانه به‌ راه افتادند. ارتباط قوی صحابه با خدا سبب می‌شد تا در بسیاری از صحنه‌ها توسط فرشتگان الهی نصرت شوند.

مولانا فقهی در پایان بر لزوم اصلاح و خودسازی تاکید کرد و گفت: اگر ما خود را تغییر دهیم خداوند در جهان تغییر به‌وجود می‌آورد، همان‌طورکه وقتی مسلمانان صدر اسلام در مدینه منوره خود را تغییر دادند، خواب و آرامش را از ابرقدرت‌های قیصر و کسری گرفتند. مسلمانان آن زمان در مدینه بمب اتم نداشتند، بلکه بزرگترین نیرو و قدرت آنان قرآن و سنت بود.

مفتی محمدقاسم: مؤمنان واقعی در هر حال بر الله توکل می‌کنند

مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، مدیر بخش‌های تخصص دارالعلوم زاهدان، در سخنانش در همایش دانش‌آموختگی دارالقرآن سراوان، به بیان صفات مومنان پرداخت و گفت: الله تعالی صفات مومنان را در قرآن این‌گونه بیان می‌فرماید: دل‌های‌شان در برابر عظمت خداوند متعال بیمناک می‌شود و هنگامی‌که آیات قرآن بر آنان تلاوت می‌شود ایمان‌شان افزوده می‌شود. آنان همچنین در هرحال بر الله توکل می‌کنند.

استاد برجسته دارالعلوم زاهدان در فرازی از سخنانش گفت: کسی که بر الله به‌طور کامل توکل کند از نعمت و فضل الله و حفاظت از هر بدی و رضوان الهی بهره‌مند می‌شود. وقتی به اصحاب خبر رسید که دشمن در کمین است و می‌خواهد شما را از بین ببرد در جواب گفتند: ما را الله کافی است.

ریاست دارالافتای دارالعلوم زاهدان در ادامه با بیان اینکه «اعتماد به “پست و مقام”، “مال و منال” و “قوم و قبیله” ایمان انسان را به مخاطره می‌اندازد و ضعیف می‌کند»، بر لزوم اعتماد بر الله تعالی تاکید کرد.

مفتی قاسمی در پایان، ضرورت «مسئولیت‌شناسی» در عصر حاضر را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در دین اسلام زندگی بدون احساس مسئولیت در قبال اوضاع جامعه معنایی ندارد.

مولانا محمدعثمان: بعثت پیامبر اکرم مختص زمان و مکان خاصی نبود

برنامه‌های همایش با سخنرانی مدیر مدرسه دینی مدینة‌العلوم خاش پی گرفته شد. مولوی عثمان در سخنانش به شرایط سخت آغاز بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم اشاره کرد و گفت: وظیفه پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم نسبت به سایر پیامبران سنگین‌تر بود. بعثت پیامبران ادیان گذشته مقعطی و مخصوص یک قوم بود، اما بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم جهانی است و مختص زمان و مکان خاصی نبود.

امام جمعه اهل‌سنت خاش در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم «عقیده توحید» تاکید کرد و اظهار داشت: مشرکین در طول تاریخ بت و مجسمه‌هایی از انبیا و بزرگانی همچون حضرت عیسی و عزیر را می‌ساختند و با این ادعا که خدا در آنها حلول می‌کند این بت‌ها را عبادت می‌کردند و در مقابل آنها به سجده می‌افتادند، درحالی‌که تمام انواع سجده و عبادات مختص خداوند متعال است.

در بخشی از این همایش، محمدباسط درازهی، منتخب مردم سراوان برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از عرض خیرمقدم به میهمانان و تشکر از میزبانان و برگزارکنندگان این مراسم، با بیان اینکه «در انتخابات ۷ اسفند دوران رقابت به پایان رسید و اکنون دوران رفاقت است»، بر لزوم اتحاد و دوری از اختلاف و تفرقه تاکید کرد.

پنجمین همایش تجلیل از حافظان و دانش‌آموختگان دارالقرآن سراوان با دعای مفتی محمدقاسم قاسمی به پایان رسید.