با پادرمیانی و رایزنی‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دو تیره از یکی از طوایف در سیستان‌‌وبلوچستان به درگیری ۴۰ سالۀ خود پایان دادند. به گزارش سنت‌آنلاین، با رایزنی و پادرمیانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید نزاع و درگیری دو تیره اربابی از طایفه “سَرکَوری” در شهرستان سرباز که حدود ۴۰ سال جریان داشت و در طی این مدت […]

با پادرمیانی و رایزنی‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دو تیره از یکی از طوایف در سیستان‌‌وبلوچستان به درگیری ۴۰ سالۀ خود پایان دادند.

به گزارش سنت‌آنلاین، با رایزنی و پادرمیانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید نزاع و درگیری دو تیره اربابی از طایفه “سَرکَوری” در شهرستان سرباز که حدود ۴۰ سال جریان داشت و در طی این مدت دو نفر قربانی گرفته بود، خاتمه یافت.

نشست صلح این دو تیره روز پنج‌شنبه ( ١٢/ مهر/١٣٤٧) هم‌زمان با سفر مولانا عبدالحمید به شهرستان سرباز در روستای “اسپیتکی” سَرکور برگزار شد.

به گفته مسئول روابط عمومی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید برای رایزنی و متقاعدسازی طرفین این درگیری به صلح، ٥ مرتبه به این منطقه سفر کرده بودند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در نشست صلح این دو طایفه که جمعی از علمای برجسته منطقه و مسئولین شهرستانی حضور داشتند، با ابراز خرسندی از این صلح خاطرنشان کردند: شکر خدا را به‌جای می‌آوریم که خداوند بعد از ٤٠ سال این خانواده‌ها را به صلح و آشتی رسانده ‌است.

در وهله دوم جای دارد از علما، معتمدین، ریش‌سفیدان و مسئولین و هرکسی که در این راستا تلاش کرده و سبب این خیر شده است، تشکر کنیم.

مولانا عبدالحمید با نکوهش اختلاف و درگیری طایفه‌ای اظهار داشتند: اختلاف بسیار بد است، هیچ انسانی نیست که اختلافی ایجاد کند و سرانجام پشیمان نشود.

همه این‌ها [صلح‌ها] تجربه‌اند که اختلاف نکنیم، گاهی تجربه با هزینه‌های گزاف به دست می‌آید، چهل سال دوری و دلخوری هزینه سنگینی است.

مولانا عبدالحمید «غرور، تکبر، خودخواهی و بی‌صبری» را از عوامل بروز اختلاف و درگیری عنوان کردند و افزودند: به‌جای درگیری صبر کنید که صبر برِ شیرین دارد.

دشنام را با دشنام جواب ندهیم. جواب دشنام، چوب، سنگ، توهین و غیره مقابله‌به‌مثل نیست. جوابشان صبر است، صبر سبب می‌شود که طرف پشیمان شود و عذرخواهی کند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بیان داشتند: کشتن یک انسان بی‌گناه به‌مثابه قتل همه انسان‌هاست و جلوگیری از قتل یک انسان به‌مثابه احیا و حفاظت همه انسان‌ها از قتل است.

مولانا عبدالحمید «گذشت» را از ویژگی‌ها و فرهنگ مردم منطقه دانستند و گفتند: یکی از فرهنگ‌های خوب مردم منطقه گذشت است.

مردانگی در انتقام نیست، مردانگی در گذشت است.

سخاوت، مهمان‌نوازی، صلح و گذشت از عادات خوب مردم منطقه هستند.

ایشان افزودند: درگیری بد است. درگیری قومی، مذهبی، خانوادگی و فامیلی بدترین نوع درگیری است. از گذشته به‌هیچ‌وجه یاد نکنید و گلایه نکنید که گلایه کدورت ایجاد می‌کند و حس انتقام‌جویی را تحریک می‌کند.

.