شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با انتقاد از اوضاع معیشتی مردم در مناطق ساحلی به‌ویژه در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، بر لزوم «توجه ویژه» و «بکارگیری نیروهای بومی» در این مناطق تاکید کردند. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید که شامگاه دیروز (۲۲ آبان) در بخشی از سخنان‌شان در […]

انتقاد مولانا عبدالحمید از اوضاع معیشتی مردم در مناطق ساحلیشیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با انتقاد از اوضاع معیشتی مردم در مناطق ساحلی به‌ویژه در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، بر لزوم «توجه ویژه» و «بکارگیری نیروهای بومی» در این مناطق تاکید کردند.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید که شامگاه دیروز (۲۲ آبان) در بخشی از سخنان‌شان در همایش دانش‌آموختگی مدرسه علوم دینی حیدر کرار روستای “سرگان”- از توابع شهرستان کنارک-، سخنرانی می‌کردند، گفتند: متاسفانه مردم مناطق ساحلی از چابهار گرفته تا بندرعباس و دیگر مناطق که در کنار دریا زندگی می‌کنند با مشکل جدی آب آشامیدنی مواجه هستند، درحالی‌که در دیگر کشورها با دستگاه‌های پیشرفته آب دریا را شیرین و از آن استفاده می‌کنند.

ایشان با اشاره به استثنای چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا از ایران، خاطرنشان کردند: در تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا علیه کشورمان، منطقۀ چابهار مستثنا شده است، لذا مناطق ساحلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. وقتی انسان بعضی از مناطق ساحلی مثل روستای «چادران» را می‌بیند که مردم چگونه در کپرها با مشکلات و محرومیت زندگی می‌کنند برای یک لحظه تصور می‌کند که در یک کشور فقیر آفریقایی قرار دارد و اینجا ایران اسلامی نیست که دارای ذخایر و معادن زیاد است.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید کردند: مسئولین باید بجای اینکه دنبال آوردن افراد و جمعیت از دیگر مناطق کشور به مناطق و شهرهای ساحلی باشند، توجه و رسیدگی را به مردم بومی این مناطق بیشتر کنند و آن را در اولویت قرار دهند، زیرا این مردم واقعا با مشکلات مواجه‌اند. لذا به‌جای اینکه گرسنگان دیگر مناطق را به اینجا بیاوریم، باید بومی‌ها این منطقه را سیر کنیم.

مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به دغدغۀ علمای بلوچستان ازجمله امام‌جمعه اهل‌سنت چابهار نسبت به «طرح توسعه سواحل مکران»، آن را «برحق» دانستند و گفتند: اظهار نگرانی مولانا عبدالرحمان چابهاری و سایر علمای بلوچستان درخصوص پیامدهای احتمالی طرح توسعه سواحل مکران برحق و بجا است. الان وقت آن نیست که از دیگر نقاط کشور به این مناطق جمعیت آورده شود، بلکه برای ساختن و آبادانی ساحل باید از بومیان همین منطقه کار گرفته شود.

ایشان بر «بکارگیری نیروهای بومی» تاکید کردند و گفتند: اینکه ما بر بکارگیری نیروهای بومی در هر منطقه تاکید می‌کنیم به این دلیل است که افراد بومی نسبت به منطقۀ خودشان شناخت بیشتر و بهتر و دلسوزی بیشتری هم دارند. لذا باید به بومیان این منطقه فرصت و موقعیت داده شود تا بتوانند در امنیت و توسعۀ منطقه نقش ایفا کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان از نمایندگان استان به‌ویژه نمایندۀ حوزه انتخابیه چابهار خواستند که مسائل و مشکلات مردم مناطق ساحلی را «به‌طور ویژه» مورد رسیدگی قرار دهند تا شاهد «تحولات چشمگیری» در این مناطق باشیم.

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان «تجدیدنظر در عملکرد و سیاست‌ها» را برای مقابله با تحریم‌ها و مشکلات جدید کشور پیشنهاد کردند و گفتند: پیشنهاد بنده برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای گذشته و جدید آن است که در عملکرد و سیاست‌های خودمان تجدیدنظر کنیم. ازآنجایی‌که ما مسلمانیم باید مردم و مسئولین زندگی خودشان را مورد بررسی قرار دهند که چقدر به اسلام پایبند هستیم.

بدون «تحمل» و «سعه‌صدر» رسیدن به «وحدت» امکان‌پذیر نیست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان بر لزوم «وحدت اقوام و مذاهب» و «تحمل و سعه‌صدر» تاکید کردند و گفتند: وحدت و انسجام بسیار مهم و حیاتی‌ست. ما باید با سیاست دشمنان که ایجاد اختلاف و دودستگی بین مسلمانان و کشورهای اسلامی است مبارزه کنیم. جنگ‌ها و اختلافات قومی و مذهبی بدترین جنگ‌ها هستند که هیچ فایده‌ای برای طرفین درگیر ندارد.

ایشان خاطرنشان کردند: توصیه ما به شیعه و سنی و تمام گرایش‌های اسلامی آن است که یکدیگر را تحمل کنند. باید مدارس دینی، مساجد و نمازخانه‌ها و نمازهای جمعه و عید و مراسم‌های مذهبی یکدیگر را تحمل کنیم و در این زمینه با هم همکاری کنیم. بدون تحمل و سعه‌صدر رسیدن به وحدت امکان‌پذیر نیست.