هماهنگ کننده روابط استراتژیک «ائتلاف روهینگیای آزاد» بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار را «جنایت علیه بشریت» خواند. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از آناتولی، مائونگ زارنی، هماهنگ کننده روابط استراتژیک یک تشکل مردم‌نهاد موسوم به «ائتلاف روهینگیای آزاد» طی یک گزارش تحلیلی هشدار داد: بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار […]

بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا به میانمار جنایت علیه بشریت استهماهنگ کننده روابط استراتژیک «ائتلاف روهینگیای آزاد» بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار را «جنایت علیه بشریت» خواند.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از آناتولی، مائونگ زارنی، هماهنگ کننده روابط استراتژیک یک تشکل مردم‌نهاد موسوم به «ائتلاف روهینگیای آزاد» طی یک گزارش تحلیلی هشدار داد: بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار که نسل‌کشی در این کشور در حال وقوع است، «جنایت علیه بشریت» خواهد بود.

وی در این گزارش که برای خبرگزاری آناتولی نوشته است، استرداد اجباری مسلمانان آراکان به میهن‌شان بدون ارائه هیچ گونه تضمین امنیتی را مغایر با قوانین بین‌المللی عنوان کرده و افزود: نمی توان مسولیت تامین امنیت جانی این افراد را به عهده دولت میانمار سپرد.

زارنی در ادامه یادآوری کرد: روبرت ماردینی، یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در میانمار چندی پیش به روزنامه‌نگاران گفت که شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه، سالم و محترمانه پناهندگان مسلمان آراکان به میانمار هنوز هم فراهم ساخته نشده است. هیچ کسی نمی تواند مدعی شود که شرایط موجود در آراکان برای بازگشت امن این افراد مطلوب است.

او تصریح کرد: مرزوقی داروسمان، دادستان کل سابق اندونزی و رئیس کمیته حقیقتیاب سازمان ملل طی سخنانی در شورای امنیت در ۲۴ اکتبر بر ادامه نسل‌کشی در میانمار تاکید کرد. مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین هنوز هم به علت شرایط موجود مجبور به ترک این منطقه هستند. شمار زیادی از افراد اهالی بخش شمالی این ایالت تلاش می‌کنند با قایق‌ها از این شرایط جهنمی بگریزند اما با ممانعت نیروی دریایی کشورهای بنگلادش و میانمار مواجه می‌شوند.

زارنی همچنین گفت که تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی با مشارکت کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، کانادا، هلند، سوئد، آمریکا و انگلستان برای پایان دادن به نسل‌کشی در میانمار و تامین امنیت بازگشت مسلمانان روهینگیا به میهن‌شان ضروری است.

مقامات میانمار روز یکشنبه گذشته اعلام کردند نخستین گروه پناهندگان روهینگیا شامل ۱۲۵۱ نفر در نیمه ماه نوامبر جاری از بنگلادش به مناطق خود بازگردانده می شوند.