شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح امروز چهارشنبه (٢٥/مهر/١٣٩٧) با علمای غرب زاهدان در مدرسه حضرت عبدالله ابن زبیر روستای «دومَگ» دیدار کردند. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گزیده سخنان مولانا عبدالحمید در این نشست به شرح ذیل است: باید با زمان پیش برویم ما امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم […]

باید با زمان پیش برویمشیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح امروز چهارشنبه (٢٥/مهر/١٣٩٧) با علمای غرب زاهدان در مدرسه حضرت عبدالله ابن زبیر روستای «دومَگ» دیدار کردند.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گزیده سخنان مولانا عبدالحمید در این نشست به شرح ذیل است:

باید با زمان پیش برویم

ما امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که با شرایط دیروز متفاوت است و ممکن است دنیای فردا، دنیای امروز نباشد. شرایط و نیازهای هر روز متفاوت‌اند. ما باید با زمان پیش برویم. شرایط، نیازها و مشکلات زمان را درنظر بگیریم و برای آن آمادگی کنیم. اگر ما از زمان عقب بمانیم تلاش‌های ما مؤثر واقع نمی‌شود. ما باید برای چالش‌های حاضر راهکار ارائه کنیم.

مواظب جنگ نرم دشمن باشیم

اینترنت درعین‌حال که «نعمت» است، «آفت» هم است. همان‌طور که نصرت دین با اینترنت ممکن است با اینترنت فساد و گناه هم منتشر می‌شود. در گذشته دشمنان از طریق جنگ و با رفت‌وآمد می‌خواستند فرهنگ و دین خود را بر مسلمانان تحمیل کنند‌، امروز می‌کوشند از طریق اینترنت فرهنگ خود را بر مسلمانان تحمیل کنند و خواهشات نفس را که در همه انسان‌ها موجود است تحریک کنند.

ما باید در مقابل نشر گناهان و فرهنگ غرب ایمان، تقوا و دین را تقویت کنیم تا دین حفظ شود. عقل درست، وجدان و غیرت باید در جامعه احیا شوند. راهی غیر از نشر قرآن نداریم چون قرآن است که از همه فتنه‌ها و چالش‌های حاضر نجات بدهد و می‌تواند از آفات جلوگیری کند. قرآن باید در تمام خانه‌ها آموزش داده شود چون قرآن را چه شخص بفهمد یا نفهمد تأثیرش را می‌گذارد.

بدبخت‌ترین عالِم و حافظ

بدبخت‌ترین حافظ و اهل علم کسی است که از خواندن قرآن بی‌بهره است و توفیق خواندن قرآن ندارد چون نجات خود شخص و نجات مردم در قرآن است و قرآن است که هدایت است، قرآن افضل الذکر است.

ضرورت عمل‌گرایی

اسلام دین عمل است، ما با عمل به دستورات اسلام ساخته می‌شویم و با عمل به احکام قرآن نجات حاصل می‌کنیم.

به کثرت درود بخوانیم، به ذکر، تسبیح، تلاوت، تهجد و سایر اعمال مشغول بشویم، توبه و استغفار کنیم که کامیابی با عمل است.

«مربی» در عمل به شریعت باید الگو باشد

موفقیت پیامبر در تربیت انسان‌ها از آنجا بود که در عمل پیشاپیش همه حرکت می‌کرد، آن‌حضرت در مدیریت و قیادت دنیا افرادی ساخت که دنیا را متحول کردند.

آدم زمانی در رجال سازی موفق می‌شود که خودش اصلاح شود و در عمل بر شریعت الگو و نمونه و از همه جلوتر باشد.

ما باید با نفس، منکرات و معاصی مبارزه کنیم و امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم تا به موفقیت برسیم.

للهیت و اخلاص، ذکر پروردگار و تلاوت قرآن برای موفقیت نیرو و انگیزه بزرگی ایجاد می‌کنند.

اهمیت تعلیم و تعلم

برای الله تعالی هیچ‌چیزی به‌اندازه تعلیم و تعلم مسرّت‌بخش نیست چون بدون علم نه دنیا آباد می‌شود و نه آخرت. علم بزرگ‌ترین ابزار برای رشد و شکوفایی است. بهترین میراث برای بچه تربیت درست و علم است نه سرمایه و مال دنیا.

«علما» مردمی باشند

برای بهداشت و سلامتی جامعه و مشکلات مردم فکر کنیم. مردمی باشیم، در غم و شادی مردم شریک باشیم، مریض‌ها را عیادت کنیم، مردم را به کار، تحمل زحمت، اشتغال و دنبال کردن رزق حلال تشویق کنیم. سخاوت، مهمان‌نوازی، شجاعت و فرهنگ‌های خوب محلی را احیا کنیم. صله‌رحمی را تقویت کنیم، سلام را افشا کنیم. فی‌نفسه منصف باشیم. امانت، صداقت و وفاداری را که از برجستگی‌های دین ما هستند تبلیغ کنیم. این‌گونه می‌توانیم با گناهانی که دیگران پخش می‌کنند مبارزه کنیم، اگر ما خود را اصلاح کنیم.

با کمک پروردگار ان‌شاءالله بتوانیم مایه نجات خود و دیگران باشیم. تا ایمان تقویت نشود تقوا حاصل نمی‌شود، مسیر جامعه باید مسیر ایمان، تقوا و دین باشد.