شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز (۲ تیرماه ۱۴۰۲) در مراسم نماز جمعه زاهدان با بیان این نکته که در راستای منافع ملت ایران «هر تهدیدی» را به جان می‌خرد، «سعادت و منافع دنیا و آخرت مردم ایران» را مهمترین دغدغهٔ خویش عنوان کردند.

 ایران از کشورهایی است که بالاترین آمار فرار مغزها را دارد
به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: فرار مغزها و فرار بسیاری از نخبگان و متخصصان و تحصیلکردگان و انسان‌های توانمند از کشور، یکی از مسائلی است که این روزها به شدت ما و عموم مردم را آزار می‌دهد. ایران از کشورهایی است که بالاترین آمار فرار و مهاجرت مغزها را در بین کشورهای جهان دارد.
ایشان در ادامه به بیان علل فرار مغزها از کشور پرداختند و گفتند: فرار مغزها ناشی از از مشکلات مختلفی است که یکی از مهمترین آنها مشکلات اقتصادی است. متاسفانه پول ما از ارزش افتاده و همین پول کم‌ارزش را هم کسی نمی‌تواند به دست بیاورد. مشکلات اقتصادی به شدت بر مردم فشار آورده است. بسیاری از افراد متخصصی که می‌دانند در کشورهای دیگر از آنان کار گرفته می‌شود و برایشان موقعیت شغلی وجود دارد و ملت‌های دیگر به تخصص‌شان نیاز دارند، از کشور فرار می‌کنند. بزرگترین سرمایهٔ هر کشوری در دنیا نخبگان و صاحبان اندیشه هستند که می‌توانند در منافع ملی و برای مردم و جامعه تاثیرگذار باشند، اما متاسفانه کشور ما این سرمایه‌های بزرگ را از دست می‌دهد.

 منافع ملی ضربه خورده است/ چشم ما آب نمی‌خورد که مشکلات اقتصادی حل شوند
امام جمعه زاهدان افزودند: بنده در گذشته هم بارها گفته‌ام که در کشور ما منافع ملی ضربه خورده است. متأسفانه به آن اندازه که در جهان کنونی و در بین دیگر ملت‌ها به منافع ملی تأکید و فکر می‌شود، در کشور ما دولت‌ها و مسئولان و تصمیم‌گیران بر منافع ملی تمرکز نکردند، بلکه بسیاری از کسانی که نفوذ و توانایی داشته‌اند منافع مختلف و فرصت‌ها را به نفع خودشان تصرف کردند و اینجاست که منافع ملی و منافع عموم مردم و کشور ضربه خورده است و خزانه‌ها خالی شده‌اند. این مشکلات و رنج‌ها تمام طیف‌ها در تمام سطوح را تحت تاثیر قرار داده است.
ایشان ادامه دادند: این روزها بسیاری تلاش می‌کنند اما چشم ما آب نمی‌خورد که بتوانند اقتصاد را درست کنند، زیرا برای اصلاح اقتصاد دو چیز خیلی حیاتی و مهم است؛ یکی ابزار و آلات و دوم سیاستگذاری است؛ هر برنامه‌ای اول نیاز به ابزار و افراد توانمند و دوم نیاز به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دارد؛ تا زمانی که سیاست‌ها اصلاح نشوند و سازوکار درستی روی کار نیاید و تا زمانی که ابزار و آلات مورد نیاز فراهم نشود نمی‌توانند مشکلی مانند اقتصاد و یا سایر مشکلات را حل کنند. در این خصوص نگرانی جدی وجود دارد و ما برای آینده چیزی نمی‌بینیم. البته خدا کند چیزی باشد تا اینکه رنج مردم ایران کاهش پیدا کند. امروز زندگی برای کسانی که درآمد دارند دشوار شده است، کسانی که درآمدی ندارند که مشکلات‌شان بسیار بیشتر است.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: متاسفانه قحط و خشکسالی هم بر مشکلات مردم افزوده است. یکسری فشارها آسمانی هستند و دلیل این فشارهای آسمانی هم کوتاهی در عمل، گناه، ظلم، حق‌کشی و ریختن خون‌های ناحق هستند. نیاز است همهٔ ما به الله رجوع کنیم تا الله تعالی مشکلات را رفع کند.

 در کشور «انتقادپذیری» و «تمرکز قدرت» نیست
مولانا عبدالحمید تأکید کردند: ما در ایران یک مشکلی از گذشته داریم که در ‌دوران پادشاهی در ایران این مشکل بوده و زمانی که جمهوری اسلامی هم روی کار آمده این مشکل ادامه داشته که یک طیف خاص اطراف بزرگان کشور را می‌گیرند و کسی دیگر را به نزدیک راه نمی‌دهند که در نتیجه دردها و خواسته‌های بحق عموم مردم کماحقه به مسئولان نرسیده‌اند. در گذشته هم همین‌طور بوده که اطراف پادشاهان را افراد خاصی گرفته و فقط یک طیف خاص اجازه ملاقات با پادشاه را داشته‌اند و کسانی را می‌پسندند که به پادشاهان بگویند همه چیز بر وفق مراد است. متأسفانه بعدها هم به همین صورت بوده است. ما شهروند همین کشور هستیم و اطلاع داریم که برخی دنبال چه طیف‌هایی بوده‌اند که آنها را با مسئولان و مقامات بالا وصل کنند. در کشور ما انتقادگریزی بوده و از کسی که انتقاد کند و حرف مردم را بزند و به خیر مملکت صحبت کند فرار کردند و او را نپسندیدند. نتیجه این می‌شود که مشکلات به مقامات بالا نرسد. بنده این حرف‌ها را برای حال و آینده می‌زنم که هر کس در هر جایی از دنیا به عنوان حاکم روی کار بیاید و مدیریت کشور در دستش باشد باید در اختیار طیف‌های محروم و فقیر و منتقد باشد.
اگر فقط حرف یک طیف شنیده شود و انتقادها شنیده نشوند نتیجه این می‌شود که تصمیم‌گیری‌ها نادرست باشند.
مولانا عبدالحمید گفتند: متاسفانه در کشور انتقادپذیری نبوده است. هر کسی که انتقاد کرده گروه‌های فشار به او زنگ زده‌اند. حتی اگر نماینده مجلس انتقاد کرده بر او فشار آورده و بر سر او فریاد زده‌اند. گریز از انتقاد بسیار ضرر دارد. تا زمانی که انتقاد نباشد و مشکلات بیان نشوند و بزرگان و تصمیم‌گیرندگان مشکلات را نشنوند چگونه اصلاح امکان‌پذیر است؟ در کشور ما تمرکز قدرت نبوده است. در کشور ما قدرتمند زیاد است و تصمیم‌گیرنده نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. اگر تمرکز قدرت و تمرکز تصمیم‌گیری نباشد و هر کسی برای خودش تصمیم بگیرد و مشورت نباشد و تصمیم‌گیرندگان به جای قانون، تصمیم‌ خودشان را اجرا کنند در کشور قانون‌گریزی می‌آید و در نتیجه منافع ملی فدا می‌شوند. منافع ملی در تمرکز قدرت است.

«اجرای عدالت» و «آزادی بیان» مطالبات محوری مردم ایران هستند که از آنها کوتاه نمی‌آیند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: امروز اجرای عدالت و رفع تبعیض و آزادی‌های بیان و قلم از مطالبات اساسی و محوری ملت ایران هستند که هیچگاه از این مطالبات خود کوتاه نمی‌آید. ملت خواهان رفع تبعیض و اجرای عدالت و آزادی بیان است.
ایشان تأکید کردند: آزادی بیان و قلم و مطبوعات حیاتی هستند و هرگز قابل اغماض نیستند. این آزادی‌ها نیاز و ضرورت کشور هستند و قانون هم در این زمینه اجرا نشده و با اِعمال سلیقه جلوی آزادی‌ها گرفته شده است و این به منافع ملی و به اصل نظام و اصل دین ضربه زده است.

 مسئولان سیاست‌های شکست‌خورده را رها کنند
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: توصیه‌ای به مسئولان دارم که تجربه‌ها و سیاست‌های شکست‌خورده را دنبال نکنند. دنبال‌کردن سیاست‌هایی که جواب نداده‌اند نتیجه‌ای جز ندامت ندارد. لذا سیاست‌های شکست‌خورده را رها کنید و با سازوکار و سیاست‌های جدید و گفتمان و مذاکره با مردم معترض وارد شوید. حرف معترضین را گوش کنید و به خواسته‌های مردم عمل کنید. مردم و ملت در هر سیستم و نظام و کشوری اصل هستند. به مردم توجه کنید. این مردم خیرخواه هستند.
ایشان افزودند: حداقل ما برای خودمان می‌توانیم این تضمین را بدهیم که دنبال منافع شخصی نیستیم؛ نه قدرت می‌خواهیم و نه دنبال منافع مادی هستیم، بلکه دنبال منافع ملی و مردم هستیم و إن‌شاءالله حرف‌های ما ریاکارانه نیست و گزافه‌گویی را هم مناسب نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم حق کسی هم ضایع بشود.

 تا جان در بدن داشته باشیم منافع ملت را دنبال می‌کنیم
 مردم عزیز نگران نباشند؛ همه‌چیز دست پروردگار است
امام جمعه زاهدان تأکید کردند: شاید افرادی هستند که در فکر منافع در آینده باشند، اما ما خیرخواه مملکت و خیرخواه تمام طیف‌ها و طبقات هستیم و به همه توصیه می‌کنیم که دنبال منافع مردم باشند. به مسئولان هم توصیه می‌کنیم با مردم بنشینند. ما باشیم یا نباشیم اما چیزی که می‌خواهیم باشد دین ابراهیمی و دین محمدی و عدالت و انصاف در کشور است. ما می‌خواهیم دین و دنیای مردم آباد بشود. تا لحظه‌ای که نفس در بدن داشته باشیم منافع و سعادت دنیا و آخرت ملت را دنبال می‌کنیم و در این راستا هر تهدیدی را به جان می‌خریم.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساختند: توصیه بنده به شما مردم عزیز هم آن است که [در مورد امنیت بنده] نگران چیزی نباشید. همه‌چیز در دست پروردگار است و هرچه که الله بخواهد همان می‌شود و تا خدا چیزی نخواهد نمی‌شود. دعا کنید؛ دعا خیلی حیاتی است.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان