سنت‌آنلاین| جمع بزرگی از علما، ریش‌سفیدان، معتمدین، نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، جوانان و بازاریان و کسبۀ سراوان بزرگ صبح امروز پنج‌شنبه (٥ آبان ١٤٠١) با حضور در مسجد مکی زاهدان، ضمن اعلام حمایت و همبستگی با حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، طی بیانیه‌ای حادثهٔ جمعهٔ خونین زاهدان را به شدت محکوم نموده و خواستار «محاکمه و […]

سنت‌آنلاین| جمع بزرگی از علما، ریش‌سفیدان، معتمدین، نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، جوانان و بازاریان و کسبۀ سراوان بزرگ صبح امروز پنج‌شنبه (٥ آبان ١٤٠١) با حضور در مسجد مکی زاهدان، ضمن اعلام حمایت و همبستگی با حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، طی بیانیه‌ای حادثهٔ جمعهٔ خونین زاهدان را به شدت محکوم نموده و خواستار «محاکمه و مجازات عاملان و آمران این جنایت بزرگ» و «تغییر اساسیِ منصفانه در سطح مدیران ارشد استان» شدند.

به گزارش سنت‌آنلاین، متن بیانیه که خلاصهٔ آن در این جلسه توسط مولوی زبیر حسین‌پور قرائت شد به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
﴿إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِنْ قَبْلُ وَيَتَوَلَّوْا وَهُمْ فَرِحُونَ ٭ قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ﴾ [توبه: ٥٠،٥١]
جنایت بسیار تلخ، بی‌رحمانه و تکان‌دهندهٔ جمعهٔ خونین زاهدان که در آستانهٔ هفتهٔ وحدت صورت گرفت، نشان از پوشالی بودن شعار وحدت و ایجاد رعب و وحشت در میان جامعهٔ اهل سنت داشت. ستمگریِ آشکارِ آن روز حاکی از عقده‌گشایی جناح تندرویی است که بر اثر تبعیض‌های ناروا، بر استان حاکم است که گاهی بر جوان سوخت‌بر بلوچ که نان‌آور چندین خانواده است، آتش می‌گشاید و وقتی دیگر نمازگزار بی‌سلاح و بی‌دفاع سُنی را زیر تیرهای ستمگرانه‌اش به خاک و خون می‌غلطاند. آن که نصیبش شهادت است، به راحتی می‌رسد و آن که سهمش تحمل درد است، سر بر بالین رنج و غم می‌نهد. با وجود این، باز هم جناح تندرو پا را فراتر می‌نهد و همین مظلومِ در خاک و خون خفته را «تروریست» و «تجزیه‌طلب» قلمداد می‌کند. این نهایت وقاحت و بی‌شرمی است که در این عصرِ انفجارِ اطلاعات ــ که همه چیز بسان روز روشن است ــ رخ می‌دهد.
ما به نمایندگی از طوایف و گروه‌های مختلفِ مردمیِ شهرهای سراوان، سوران، مهرستان، بم‌پشت، سیب، پسکوه، گُشت، ناهوک، اسفندک، هیدوچ، کنت و… حادثهٔ جمعهٔ خونین زاهدان را که افراطیون، ظالمانه برادران و خواهران‌مان را هدف گلوله‌های آتش‌بارشان قرار دادند، به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار محاکمه و مجازات عاملان و آمران این جنایت بزرگ هستیم. نیز تغییر اساسیِ منصفانه را در سطح مدیران ارشد استان خواستاریم و غیر از این، مرهمی بر دل‌های زخم‌دیدهٔ مردم استان نمی‌بینیم و از مسؤولان ارشد جمهوری اسلامی می‌خواهیم نگاه تحقیرآمیزِ آمیخته با تبعیض را که سال‌هاست بر استان حاکم است، بردارند و با سعهٔ صدر به مردم شریف استان سیستان و بلوچستان بنگرند و عزت و کرامت آنها را حفظ کنند؛ مردمی که سال‌ها به آنها اعتماد کرده و رأی داده‌اند. چنانکه در انتخابات گذشته با وجود تمام ناملایمتی‌ها باز هم مردم استان با امید تغییر، به «دولت مردمی» رأی دادند، متأسفانه نه اینکه اوضاع بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد و باید گفت: ﴿أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا﴾.
حادثهٔ اسفناک جمعهٔ خونین زاهدان با وجود تبلیغات منفی رسانه‌های مختلف، نه تنها گسستی بین مردم و علما ایجاد نکرد، بلکه علاقه و محبت مردم را به علما و مخصوصاً به پیشوای مذهبی‌شان حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله تعالىٰ بیشتر و بیشتر کرد و نه تنها اهل سنت، بلکه بسیاری از منصفین شیعه را هم وادار کرد به خیرخواه و صادق بودن این شخصیت بی‌نظیر اذعان کنند. او بود که به تنهایی در مقابل غول‌های رسانه‌ای دروغ‌پراکن ایستاد و حقیقت را بر همگان آشکار کرد و در کنار مردمش ماند و نگذاشت که خون این شهدای بی‌گناه در پی پروپاگانداهای ایجاد شده به ناحق به هدر برود.
مردم شریف، مؤمن، متدین و فرهنگی سراوان بزرگ با توفیق إلٰهی همگام و همصدا با تمام مردم استان و خارج از استان، همبستگی و حمایت همه جانبهٔ خود را از شخصیت شخیص حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله تعالىٰ اعلام می‌دارند و هرگونه هتک حرمت به ساحت پاک ایشان را محکوم می‌کنند و با ایشان در تحقق آرمان‌های بلندشان تجدید بیعت می‌نمایند و تا احقاق حقوقشان از هیچ کوششی دریغ نخواهند ورزید. خداوند متعال طول عمر با عزت به این شخصیت ارزنده و سرمایهٔ عظیم جهان اسلام عطا فرماید و ایشان را از گزند حاسدان و مفسدان در پناه خویش نگه دارد.

هم‌چنین عرض تسلیت و اظهار همدردی داریم با خانواده‌های معزز شهدای حادثهٔ خونین زاهدان و از الله تعالىٰ خواستاریم که آنان را رفع درجات عنایت کند و با شهدای صدر اسلام و کربلای خونین محشور بگرداند و مجروحان حادثه را شفای کامل و عاجل عنایت فرماید و اسباب آزادی بازداشت‌شدگان بی‌گناه را هر چه سریع‌تر فراهم نماید؛ وما ذلك على الله بعزیز.

جا دارد تشکر ویژه داشته باشیم از ستاد انتظامات مسجد مکی و جوانان سخت‌کوش زاهدانی که در این مدت جان‌نثارانه در کنار حضرت شیخ الإسلام حفظه‌الله بوده و هستند و متحمل زحمات و قربانی‌های فراوانی گشته‌اند. نیز از پرسنل زحمت‌کش رسانه‌ای دفتر حضرت شیخ الإسلام و دارالعلوم زاهدان سپاسگزاریم که در این مدت تنها رسانهٔ مردمی بودند که اخبار صحیح و درست و صدای شهروندان را به جهانیان رسانیدند. خداوند متعال بر توفیقاتشان بیفزاید و همهٔ ما را به عدل و انصاف رهنمون نماید.

وصلى الله تعالىٰ وسلم علىٰ سیدنا و مولانا محمّد وعلىٰ آله وصحبه أجمین.
٥ آبان ١٤٠١ ش.