علمای سرشناس، معتمدین، سران طوایف و تحصیل‌کردگان استان سیستان‌وبلوچستان روز چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در مسجد مکی زاهدان گردهم آمدند تا ابعاد حادثۀ خونین جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ در زاهدان را مورد بررسی قرار دهند. آنان در پایان این نشست طی بیانیه‌ای، ضمن «محکوم نمودن جنایت روز جمعه» از مسئولان نظام موارد ذیل را خواستار […]

علمای سرشناس، معتمدین، سران طوایف و تحصیل‌کردگان استان سیستان‌وبلوچستان روز چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در مسجد مکی زاهدان گردهم آمدند تا ابعاد حادثۀ خونین جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ در زاهدان را مورد بررسی قرار دهند. آنان در پایان این نشست طی بیانیه‌ای، ضمن «محکوم نمودن جنایت روز جمعه» از مسئولان نظام موارد ذیل را خواستار شدند:

۱٫ ابعاد این حادثه به‌طور دقیق بررسی شود تا مشخص گردد چه کسانی نمازگزاران بیگناهی را که برای ادای نماز جمعه به مصلّی آمده بودند، هدف گلولۀ مستقیم قرار دادند و به خاک و خون کشیدند. عاملان و آمران این حادثۀ باید شناسایی شوند و به سزای عمل خود برسند.

۲٫ خانواده‌های داغدار شهدای مظلوم و مجروحین این حادثه باید کاملاً مورد دلجویی قرار گیرند و به آنها غرامت پرداخت شود.
این حادثه همچنین سبب شده اموال شخصی بسیاری از مردم زاهدان نابود شود. باید برای جبران خسارات وارده به مردم هم چاره‌ای اندیشیده شود.

۳٫ این حادثه ناکارآمدی اعضای شورای تأمین استان را روشن کرد و نیز نشان داد که مدیریت ارشد استان نیاز به تغییرات اساسی دارد. باید تغییرات جدّی در مدیریت ارشد استان انجام بگیرد تا در آینده شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.