سنت‌آنلاین| بیست‌ودومین دوره مسابقات سراسری سخنرانی، مقالهنویسی، شعر و سرود بین طلاب مدارس دینی سیستان‌وبلوچستان، روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه (28 تا 30 آذر 1402) به میزبانی دارالعلوم زاهدان برگزار شد.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از سنی‌آنلاین، در این دوره از مسابقات که به همت دفتر شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان برگزار شد، مجموعاً ۱۲۴ نفر از منتخبین مدارس دینی سراسر این استان در رشته‌های سخنرانی، مقاله‌نویسی و شعر به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و بلوچی (در دو مقطع مقدمات و سطح) و همچنین ۱۵ گروه سرود با یکدیگر به رقابت پرداختند.
داوری این دوره از مسابقات را نیز اساتیدی از مدارس مختلف سطح استان سیستان‌وبلوچستان بر عهده داشتند.

اختتامیۀ این مسابقات صبح پنجشنبه (۳۰ آذر) با حضور علما و اساتید و طلاب مدارس دینی در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد.
در این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، ابتدا آقای محمد رحیم‌پور به نمایندگی از دفتر شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان گزارشی از روند برگزاری بیست‌ودومین دوره مسابقات سراسری سخنرانی و مقاله‌نویسی، شعر و سرود و آمار شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات ارائه کرد، و در ادامه شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداختند.

مولانا عبدالحمید: «رقابت سالم» یکی از بهترین راه‌های پیشرفت و ترقی است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در نشست اختتامیۀ این مسابقات طی سخنانی به بیان اهمیت «رقابت‌ سالم» پرداختند و گفتند: ایجاد رقابت‌ سالم یکی از بهترین راه‌های پیشرفت و ترقی است. الله تعالی انسان‌ها را به سبقت در کارهای خیر توصیه و تاکید کرده و مسیر رسیدن به مغفرت الهی و بهشت را نیز بر اساس رقابت و مسابقه قرار داده است. قرآن عظیم‌الشأن می‌فرماید: «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ» و همچنین می‌فرماید: «سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»
ایشان تاکید کردند: برگزاری مسابقات از راه‌ها و زمینه‌های رشد و ترقی در هر مجموعه‌ای است و نیاز است مدارس دینی نیز در رشته‌های مختلف علمی از قبیل: تفسیر، حدیث، فقه و… و همچنین در زمینه‌های سخنرانی و مقاله‌نویسی و شعر و سرود مسابقات برگزار کنند و در این زمینه از امکانات و وسایل جدید روز بهره ببرند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان علما و طلاب را به «ادای رسالت» توصیه کردند و گفتند: رسالت‌شناسی خیلی مهم است. علما و طلاب باید بدانند که رسالت‌شان همان رسالت پیامبران و رسالت خاتم‌النبیین است. اگرچه تمام مسلمانان و اقشار مختلف جامعه اسلامی دارای رسالت و وظیفه هستند، اما «دین» و «علم» رسالت علما را نسبت به سایر اقشار سنگین‌تر می‌کند. متأسفانه این احساس رسالت امروز در جامعۀ ما از بین رفته است. اگر ما احساس تعهد و رسالت کنیم الله تعالی ما را راهنمایی و حمایت می‌کند و زبان و فکرمان باز می‌شود.
ایشان ادامه دادند: رسالت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم جامع و کامل بود؛‌‌ هم الله را عبادت و بندگی می‌کرد و هم برای اصلاح جامعه انسان‌ها را دعوت می‌داد و در تمام میادین و صحنه‌ها حضور داشت. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم رشته‌ها و فنون مختلف را به صحابه آموزش داد تا دعوت اسلام را به روش‌ها و زبان‌های مختلف به دنیا برسانند. صحابه نیز رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را رسالت خودشان دانستند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه خاطرنشان ساختند: امروز در جامعه در ادای نماز و عمل به سایر احکام و دستورات الهی کوتاهی می‌شود؛ شما طلاب عزیز باید زبان‌های مختلف را فرابگیرید و از تمام ظرفیت‌ها برای ادای رسالت خویش و دعوت انسان‌ها به سوی خیر و نیکی استفاده کنید. مهم است که زبان ملت‌ها و شیوه دعوت بر اساس حکمت را یاد بگیریم تا حق و خیر را به جهانیان برسانیم.
مولانا عبدالحمید اصحاب مدارس را نیز به «افزایش انگیزه و نشاط در طلاب» توصیه کردند و گفتند: کسی که انگیزه داشته باشد توانا و قوی است و می‌تواند حرکت کند. باید با بی‌انگیزه‌ای طلاب مبارزه شود و به طلاب انگیزه و روحیه و نشاط بدهیم. انگیزه‌ها باید خدایی و برای خدمت به دین و انسانیت باشند. ارزش انسان به اعتقاد و اخلاص و نیت و داشتن انگیزه‌های الهی است. انگیزه‌ها و نیت‌های دنیوی و مادی ارزش انسان را پایین می‌آورند.

اعطای جوایز به برگزیدگان هر رشته و مقطع و دعای شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پایان‌بخش برنامه‌های بیست‌ودومین دوره مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله‎نویسی، شعر و سرود بود.

 

  • منبع خبر : سنی‌آنلاین