شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امروز (۲۶ خرداد ۱۴۰۲) در مراسم نماز جمعه زاهدان، ضمن ابراز تأسف از عدم توجه به حقوق و جایگاه زنان، «حفظ کرامت و رعایت حقوق» را مهمترین خواستهٔ زنان در ایران دانستند و تصریح کردند تا زمانی که زنان به جایگاه و حقوق‌شان نرسند فریاد و صدای اعتراض‌شان «خاموش» نمی‌شود.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: متاسفانه امروزه در بخشی از جوامع و کشورهای اسلامی آن‌طور که باید به جایگاه زنان توجه نمی‌شود و یکسری سختگیری‌های بیجا که در شریعت ثبوتی ندارند و در کتاب و سنت نیامده‌اند در حق زنان اِعمال می‌شوند، درحالی که زنان بخش بزرگی از جمعیت انسانی را تشکیل می‌دهند و دارای استعداد و توانایی و صلاحیت هستند.
ایشان ادامه دادند: ما باید تاریخ زنان را بررسی کنیم که چه کارهایی انجام داده‌اند و چه حماسه‌‌هایی آفریده‌اند. همسر فرعون در مقابل فرعون می‌ایستد و از حق و از حضرت موسی حمایت می‌کند. حضرت هاجره، همسر حضرت ابراهیم یک شیر‌زن بود، هزاران مرد هم توان و مقاومت ایشان را ندارند، در بیابان خشک مکه همراه فرزندش سختی‌ها را تحمل می‌کند. شما در میان مردانی که امروز ادعا دارند مردی را پیدا کنید که همت حضرت هاجره را داشته باشد. خانه کعبه با همت حضرت ابراهیم و اسماعیل و هاجره ساخته شده است. حضرت ساره نیز به همراه حضرت ابراهیم هجرت می‌کند و سختی‌های هجرت را تحمل می‌کند. حضرت مریم را نگاه کنید؛ وقتی حضرت عیسی متولد شد حضرت مریم تهمت‌ها را تحمل کرد و حضرت عیسی را پرورش داد و تا آخر از ایشان در مسیر رسالتش حمایت کرد.
مولانا عبدالحمید افزودند: به زنان تاریخ اسلام نگاه کنید؛ خدیجةالکبری چگونه از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم در اولین لحظات نزول وحی حمایت نمود و همواره ایشان را حمایت و تقویت کرد و از مال خودش برای تقویت اسلام خرج کرد. حضرت اسماء بنت ابی‌بکر در زمان حملهٔ حجاج به مکه مکرمه، فرزندش را برای دفاع از دین ترغیب و تشویق کرد و از او خواست که برای مقابله با ظلم مردانه بجنگد.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: اینها زنان تاریخ‌ساز و حماسه‌آفرین تاریخ بشری هستند و در طول تاریخ هزاران زن بوده‌اند که در سرنوشت خوب انسان‌ها تاثیرگذار بوده‌اند که شیرمردان هم از همین شیرزنان متولد شده و در دامان آنها تربیت شده‌اند.
مولانا عبدالحمید افزودند: چرا در جامعهٔ امروزی زنان جایگاهی را که باید داشته باشند، ندارند؟! امروز زنان به این خاطر می‌نالند که آن حرمت و کرامت و جایگاه را ندارند و آن‌طور که باید به تعلیم و تربیت زنان توجه نمی‌شود و به آنان بها نمی‌دهند. تا زمانی که زنان به جایگاه خودشان نرسند نمی‌توانید فریاد و صدایشان را خاموش کنید. تا زمانی که علت برطرف نشود مشغول‌شدن با معلول هیچ فایده‌ای نداشته و نتیجه نمی‌دهد. زنان و زندانیان سیاسی را آزاد کنید و به زنان بها و حرمت بدهید. حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم زنان را به مسجد آوردند و بخشی از نمازگزاران مسجدالنبی زنان بودند که پشت سر مردان نماز می‌خواندند و از تعالیم و فرمایشات آنحضرت استفاده می‌کردند. مسجدالنبی تنها یک عبادتگاه نبود بلکه یک دانشگاه و مرکز علمی بود که زنان هم می‌آمدند و علم فرامی‌گرفتند. آنحضرت دستور دادند که زنان به عیدگاه بیایند و با تکبیر مردم تکبیر بگویند و در دعا شرکت کنند. زنان از خطبه‌های آنحضرت استفاده می‌بردند.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: امروزه بسیاری گمان می‌کنند که زن فقط برای نگهداری فرزند و کارهای آشپزخانه است، درحالی‌که جایگاه زن بسیار بالاتر از این است. زنان این کارها را هم مدیریت می‌کنند و می‌توانند در مسائل کلان و مهم هم نقش ایفا کنند و موثر باشند. الآن شما می‌بینید زنانی که در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و یا در ادارات کار می‌کنند چه نقش مهمی ایفا می‌کنند. لذا تمام ملت‌های مسلمان باید به جایگاه و حرمت و به تعلیم و آموزش زنان توجه کنند.
ایشان تأکید کردند: نالهٔ کنونی زنان در اینجا همین است که می‌گویند جایگاه خودشان را ندارند. اگرچه ظاهراً بحث به روسری و این قبیل مسائل کشیده شده، اما همهٔ اینها بهانه‌اند و اصل همان جایگاه و کرامت و حقوق زن است. شما حقوق و حرمت و جایگاه زنان را رعایت کنید بقیه مسائل حل می‌شوند. اگر این موارد رعایت می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید.

 ایجاد مزاحمت نیروهای ضدشورش در قبرستان‌ها کار درستی نیست
 حاکمی که سعه‌صدر نداشته باشد نمی‌تواند حکومت کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان گفتند: یکی از مسائل متداول در دنیا این است که همه با خانواده‌های کسانی که عزیزان‌شان می‌میرند یا کشته می‌شوند ابراز همدردی می‌کنند و این یک وظیفه اسلامی و انسانی است. این روزها می‌شنویم که برای بعضی که برای برگزاری مراسم مذهبی «چهلم» و «سالگرد» عزیزان‌شان به قبرستان‌ها می‌روند مزاحمت ایجاد می‌شود و گاهی اوقات نیروهای ضدشوروش می‌روند. این هرگز کار درستی نیست. این قبرستان‌ها در بیرون از شهر هم هستند و کسانی که آنجا می‌روند مزاحمتی هم برای کسی ندارند و می‌روند اشکی می‌ریزند، حتی اگر آنجا حرفی هم می‌زنند باید تحمل بشود.
ایشان تأکید کردند: توصیه بنده به تمام کسانی که الله تعالی آنها را در رأس قدرت قرار می‌دهد و حاکم می‌شوند آن است که سینهٔ گشاده داشته باشند؛ اگر این افراد سعه‌صدر نداشته باشند و دیدگاه‌شان تنگ باشد این با حکومت سازگار نیست. حاکم باید دید وسیع و نگاه پدرانه داشته باشد و فحش را هم تحمل کند. اگر حاکم نتواند فحش و حرف تند را تحمل کند نمی‌تواند حکومت کند. حاکم باید دل بزرگی داشته باشد و سلیقه‌ها، قومیت‌ها، مذاهب و ادیان مختلف در یک کشور و انتقادات تند را هم تحمل و برداشت کند و سختی‌ها را به دوش بکشد؛ لذت حکومت در همین است. قرآن خطاب به حضرت رسول و مسلمانان می‌فرماید که شما تهمت‌ها و افترائات یهودیان و مسیحیان را تحمل کنید و آنها را ببخشید؛ این اخلاق و تحملی است که اسلام به ما آموزش داده است. لذا ظرفیت خودتان را بالا ببرید، وقتی ظرفیت بالا باشد تحمل هم بالا می‌رود.

«حقوق انسانی و شهروندی» بهائیان، دراویش، زرتشتی‌ها و دیگران در کشور رعایت شود
امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفتند: یک چیز دیگری که بسیار بنده را آزار داده این است که بهائیان شکایت دارند که بعضی جاها می‌خواهند قبرستان آنها را تصرف کنند، یا اینکه شکایت دارند که بسا اوقات جنازه‌های‌شان را تحویل نمی‌دهند.
ایشان تصریح کردند: درست است که بهائیان غیرمسلمان‌اند، اما بشر و انسان و شهروند که هستند. آیا نباید حق شهروندی آنها رعایت بشود؟ آیا نباید جلوی تندروهایی که می‌خواهند قبرستان آنها را تصرف کنند، گرفته شود؟ بنده شنیده‌ام که چند زن از بهائیان را اعدام کرده‌اند و جنازه‌های آنها را تحویل نداده‌اند و خودِ مأمورین جنازه‌ها را برده‌اند و دفن کرده‌اند. این چه کاری‌ست که صورت گرفته است؟! ما وقتی این خبرها را می‌شنویم به‌عنوان یک انسان و مسلمان سرافکنده می‌شویم. دین اسلام این دستور را به ما نداده و این کارها تندروی‌هایی هستند که برخی انجام می‌دهند.
مولانا عبدالحمید تأکید کردند: بهاییان و دراویش و زرتشتی‌ها هم انسان هستند و حق دارند. همهٔ کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، ایرانی هستند و باید حق و حقوق آنها رعایت بشود؛ این دستور اسلام است. اگر اسلام دستوری غیر از این دارد شما ما را قانع کنید. وقتی می‌گوییم کشور اسلامی است باید حقوق همه ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و حقوق زنان و سایر اقشار را رعایت کنیم.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان