مولانا عبدالکریم در مراسم نماز جمعه (٢٣/آذر/١٣٩٧) گشتِ سراوان با بیان حقوق برادر مسلمان بر پرهیز از تمسخر و غیبت مسلمان تاکید کرد و برتری واقعی را در پرهیزگاری و اطاعت از الله دانست و بر دوری از گناهانی که منجر به اختلاف و درگیری می‌شوند تاکید کرد . به گزارش سنت آنلاین، مولانا سید […]

جایگاه و مقام انسان در میزان «دوری از گناه» و «ترس خداست» نه «پست و مقام» و «مال و نسب»مولانا عبدالکریم در مراسم نماز جمعه (٢٣/آذر/١٣٩٧) گشتِ سراوان با بیان حقوق برادر مسلمان بر پرهیز از تمسخر و غیبت مسلمان تاکید کرد و برتری واقعی را در پرهیزگاری و اطاعت از الله دانست و بر دوری از گناهانی که منجر به اختلاف و درگیری می‌شوند تاکید کرد .

به گزارش سنت آنلاین، مولانا سید عبدالکریم حسین پور در مراسم این هفته نماز جمعه گشت با تلاوت آیات «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون» «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» [سوره الحجرات: ۱۰و۱۱]

فرمود: اگر بین دو برادر و دو قوم و طایفه اختلافی ایجاد شد بدانید که این‌ها با هم مسلمان هستند. هر کسی که کلمه لااله‌الاالله محمد رسول‌الله را اقرار کرد برادر ما است مال هر کجای دنیا باشد برادر ما است. الله تعالی می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ مومنان با یکدیگر برادر هستند بین برادران صلح ایجاد کنید و آنها را با هم آشتی دهید. دامن اختلاف را شعله‌ورتر نکنید بین اینها سخن‌چینی نکنید به تعبیر شیخ سعدی رحمة‌الله‌علیه: «میان دو تن جنگ چون آتش است // سخن‌چین بدبخت هیزم کش است»؛ لذا هیزم کش برای آتش جنگ نباشیم.

ایشان افزود: الله تعالی در ادامه اسبابی را که سبب اختلاف می‌شود را بیان می‌کند و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْم»؛ هیچ قومی قومی دیگر را و هیچ فردی فردی دیگر و طایفه‌ای طایفه‌ای دیگر را مسخره نکند. «عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ»؛ شاید نزد الله مسخره شدگان از مسخره کنندگان بهتر باشند. چرا که الله تعالی می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»؛ کسی که بیشتر از خدا می‌ترسد نزد الله عزت و احترام آن بیشتر است. بهترین و با کرامت‌ترین فرد شما کسی است که بیشتر از خدا بترسد.

امام جمعه گشت ادامه داد: هر کس بیشتر از خدا بترسد از گناه خودش را بیشتر دو نگه می‌دارد. از اینکه انسانی از او ناراضی شود خودش را دور نگه می‌دارد. لذا الله تعالی می‌فرماید: «عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ» برتری ظاهری اعتباری ندارد. اگر انسان مال و نسب دارد اما انسانیت ندارد، پست و مقام دارد اما آداب انسانی را نمی‌داند فایده‌ای ندارد. مال و نسب اعتباری ندارند اعتبار ترس خدا است.

حضرت بلال غلامی سیاه رنگ بود اما رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم صدای کفشش را در بهشت شنید اما در مقابل می‌بینیم ابولهب عموی رسول‌الله است اما الله تعالی می‌فرماید: «تبت یدا ابی لهب» در جهنم است و سخت‌ترین عذاب را می‌بیند. رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم به صراحت می‌فرماید: «نسب شما شما را به بهشت نمی‌برد بلکه اعمال شما هستند که شما را به بهشت می‌برند.»

ایشان در ادامه تاکید کرد: دقت کنیم که پست و مقام، مال و نسب سبب نشود که ما مسلمانی دیگر را مسخره کنیم. مخصوصا جوانان که گاهی با یکدیگر می‌نشینند و به غیبت و تمسخر یکدیگر می‌پردازند. بدانید که شما ایمان و اعمال خود را از بین می‌برید. چون روز قیامت مال و ثروتی نیست که در مقابل حق مسلمانی را که ضایع کرده‌اید بدهید. لذا اگر شاکی حاضر شد و شکایت کرد از همین اعمال نیکی که انجام دادند را به صاحب حق می‌دهند.

ایشان افزود: گاهی چنان می‌شود که ثواب تمام نیک را به صاحب حق می‌دهند و اعمالی باقی نمی‌ماند و از گناهان صاحب حق به آن می‌دهند؛ لذا مواظب باشیم حق کسی را ضایع و کسی را مسخره نکنیم.

مدیریت محترم عین‌العلوم گشت ادامه داد: الله تعالی در ادامه آیه می‌فرماید: «وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُن»؛ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌فرماید: بیشترین جهنمیان زنان هستند به خاطر همین مسخره و غیبت کردنشان. الله تعالی اینجا صراحتا از زنان نام برد چون اینها بیشتر مبتلا هستند. لذا زنان مواظب زبان و قلب خود باشند و زنان دیگر را تحقیر نکنند. بزرگی آنها زمانی مشخص می‌شود که روز قیامت مورد عفو الله قرار گرفتند آنها بالاتر هستند اما بقین بدانید که اینگونه زنان چنین کارهایی را که اکثر زنان مبتلا هستند نمی‌کنند. زنانی که نیک هستند زندگی خود را با غیبت و مسخره تباه نمی‌کنند. الله تعالی از مسخره کردن منع می‌کند تا سبب درگیری و اختلاف بین شما نشود.

ایشان افزود: الله تعالی می‌فرماید: «وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَ زُوا بِالْأَلْقَاب» نام‌ها زیبایی را که پدران و مادران گذشتند را رها کنیم و دیگر نامهای نازیبایی را به یکدیگر بچسپانیم این کار خوبی نیست. الله تعالی در ادامه این آیه می‌فرماید: «بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ».

ایشان خاطرنشان کرد: وقتی شما کلمه خواندید لااله‌الاالله محمد رسول‌الله و شما را مسلمان و مومن گفتند برای مسلمان خیلی زشت است که بعد از ایمانداری و مسلمانی نام گناه‌کاری و فاسقی بر آن گذاشته شود. لذا مسخره کردن، غیبت کردن و نام و لقبی بد بر کسی گذاشتن گناه هستند. زشت است که ایماندار باشیم و لکه این نوع گناه بر ما بچسپد. لذا مواظب اعمال و رفتار خود باشیم.

امام جمعه گشت در پایان فرمود: الله تعالی می‌فرماید: «وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» هر چی در گذشته انجام دادیم الله تعالی بخشنده‌ و مهربان است. اگر حق مسلمانی را ضایع کردیم از او معافی بخواهیم و به بارگاه الله توبه کنیم که الله توبه پذیر و مهربان است و کسی هم که توبه نکند و به طرف الله رجوع نکند و خود را اصلاح نکد و از این گناهان باز نیاید فاسق است.