سخنان استاد مولانا سید عبدالحکیم سیدزاده محفل انس با قرآن کریم پنج شنبه (۲آبان‌ماه ۹۸) مدرسه علوم دینی مجمع العلوم سرجوی سراوان: (وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا) «مزمل-۴» صدای زیبای قاریان این پیام را به ما می دهد که این کلام الهی است و کلام بشر نیست؛ روزی حضرت ابو موسی اشعری «رضی الله عنه» با صدای […]

 سخنان استاد مولانا سید عبدالحکیم سیدزاده محفل انس با قرآن کریم پنج شنبه (۲آبان‌ماه ۹۸) مدرسه علوم دینی مجمع العلوم سرجوی سراوان:

(وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا) «مزمل-۴»
صدای زیبای قاریان این پیام را به ما می دهد که این کلام الهی است و کلام بشر نیست؛ روزی حضرت ابو موسی اشعری «رضی الله عنه» با صدای جذاب خویش قرآن را می خواند، آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» فرمودند: ای ابوموسی خداوند متعال به تو زیبایی صوت حضرت داوود را عطاء کرده است.
زمانی که حضرت داوود مشغول به تلاوت بود کوه ها با حضرت داوود «علیه السلام» هم‌خوان بودند؛ پرندگانی که در هوا مشغول پرواز بودند وقتی صدای داوود علیه السلام را می شنیدند متأثر می‌شدند و با ایشان هم نوا می شدند.انبیاء «علیه الصلاة و السلام» از همه بشر خوش صدا تر بودند.

✅ بهترین تلاوت همان است که روی دل تاثیر بگذارد، و تلاوت حضرت داوود «علیه السلام» بر تمام چیزها مؤثر بوده است چه برسد بر انسان.

قرآن کلام پروردگار است، خواندن و گوش دادن قرآن بر همه لازم است، یکی از اعجاز قرآن صوت قرآن است، کلام پروردگار است از تمام جوانب، از نظر بیا حقایق، پیش‌گویی، و هم بیان احکام، یکی از وجوه اعجاز قرآن نوای قرآن کریم است. بسیاری از خوانندگان در کشورهای مختلف که در فن خوانندگی و موسیقی مهارت دارند، از شنیدن صدای قرآن متأثر شده‌اند، و اقرار کرده‌اند که این کلام الهی است و به بشر ربطی ندارد و به دین اسلام مشرف شده‌اند. این چیز بر همه معلوم است، با یک جستجوی ساده در تار‌نمای اینترنت یا مجلات چنین اتفاقاتی را می توان به وفور مشاهده کرد.
نظم و انظباط، و ادبیاتی که در قرآن وجود دارد در هیچ کلامی جز کلام الهی «قرآن» وجود ندارد.
در صدر اسلام با این که بسیاری از کفار مخالف قرآن و کلام الهی بودند اما بصورت مخفیانه به نوای قرآن گوش فرا می دادند، آن حضرت در شب در نماز تهجد قرآن می خواندند، کفار و سرداران قریش به بطور پنهانی به صدای آن حضرت گوش می دادند، صبح‌گاه قسم یاد می کردند که دیگر صدا قرآن را گوش فرا ندهند. اما جذابیت قرآن درباره آن‌ها به طرف خود می‌کشید.
یکی از کفار به نزد آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» آمد و گفت ای محمد شما خدایان و معبودان را بد و بیراه می‌گویی، آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» به ایشان فرمود: گفته هایت به پایان رسید گفت آری، آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» فرمود الان به گفته های که من برایت می‌خوانم گوش فرا ده، با نوای زیبا و دل ربایش سوره طه را برایش تلاوت کرد، آن شخص متأثر شد و به دین اسلام داخل گشت، وقتی به نزد یاران خود رفت آنها گفتند: با چهره‌ی متفاوتی آمده‌ای، گفت: آری کلام الهی جذابیت و ویژگی خاصی دارد.
وظیفه ما در قبال قرآن هم خواندن و هم شنیدن قرآن است چرا که آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» قرآن را خود ایشان تلاوت می کرد و هم از حضرت جبرئیل «علیه السلام» می‌شنید. بنابر‌این انسان قرآن را هم خود بخواند و هم از استاد گوش نماید.

🔹خواندن و گوش دادن قرآن هر یکی فواید خاصی دارد.

خداوند متعال به دو چیز دستور می دهد: اول قیام اللیل، دوم ترتیل قرآن، (شمرده و درست خواندن قرآن).
خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: مؤمن کامل کسانی هستند که قرآن را شمرده و بصورت صحیح تلاوت کنند.

✨ متأسفانه امروز قرآن غریب است، از نظر تلاوت و هم از منظر مفهوم و مبانی.
متأسفانه در کلاس های تفسیر قرآن کریم که دایر می گردد متأسفانه افراد معدودی شرکت می کنند و این جای بسی افسوس دارد.