سخنراني استاد مولانا عبدالحکيم سيدزاده در یازدهمین همایش فارغ التحصیلی دانش‌آموختگی جامعه اسلامیه سیب‌و‌سوران سال 1397 با موضوع مفاسد اجتماعی و ماهواره‌های فضایی

 

قالَ النبي صلى الله عليه وسلم: إِنَّ الدُّنْيَا خَضِرَةٌ حُلْوَةٌ ، وَإِنَّ اللَّهَ مُسْتَخْلِفُكُمْ فِيهَا فَيَنْظُرُ كَيْفَ تَعْمَلُونَ ، فَاتَّقُوا فِتْنَةَ الدُّنْيَا وَفِتْنَةَ النِّسَاءِ ، فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَتْ فِتْنَةَ النِّسَاءِ
وقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا ، قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مَائِلاتٌ مُمِيلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَمْثَالِ أَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ ، لا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلا يَجِدْنَ رِيحَهَا ، وَإِنَّ رِيحَهَا لَتُوجَدُ مِنْ كَذَا وَكَذَا

جوانان عزیز! همانطور که مستحضر هستید عصر امروز عصر شهوت و فتنه ها است، عصری که تصاویر ضبط شده هر نوع فساد و فحشایی از طریق شبکه های ماهواره ای به جهان هدیه می شود، هدیه ای که اثر منفی آن از بمب اتم هم خطرناک تر است، زیرا که بمب فیلم های مبتذل همه ی ارزش ها را از بین می برد، ایمان جوان را بر باد می دهد و اخلاقیات را از جوان مسلمان می گیرد جهان کفر تمام فسادش را، حتی عمل جنسی خود با حیوانات را ضبط می کند و از طریق ماهواره به جهان اسلام پرتاب می کند، پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرمایدلَيُوشِكَنَّ أَنْ يُصَبَّ عَلَيْكُمَ الشَّرُّ مِنَ السَّمَاءِ حَتَّى يَبْلُغَ الْفَيَافِيَ.
روزگاری می رسد که فتنه ها از فضا پرتاب می شوند و نمونه آن همین شبکه های ماهواره ای هستند.
در حدیثی دیگر آن حضرت صلى الله عليه وسلم می فرمایند: لا يَبْقَى بَيْتٌ منَ العَرَبِ إلاّ دَخَلَتْهُ.
فتنه ای خطرناک در آینده می آید که لا یبقی بیت من العرب الا دخله هیچ خانه ای از عرب و به تبع از عرب هیچ خانه ای از عالم نمی ماند مگر این که فتنه در آن می افتد و در تعبیر دیگر آن حضرت صلى الله عليه وسلم می فرمایند: در آخرالزمان فتنه هایی سرازیر می شوند کمواقع القطر که مثل باران در همه جا می بارند و این فتنه ها همین وسایل و اختراعات جدید هستند امروز اینترنت و موبایل محور زندگی شده است که این مصدر شر است و همه چیز در آن به فروش گذاشته می شود
این عصر، عصر فتنه هاست فتنه ی ربا خواری هست، فتنه اینترنت، فتنه اختلاط دختر و پسر در فضای دانشگاه هست، فضایی که باید علمی باشد اما متاسفانه شهوانی شده است، فتنه ساحرانی هست که به نام دلسوزی امت، پول و مال و ایمان مردم را می گیرند، فتنه جاهلانی که فتوی غلط می دهند و نه تنها که خود گمراه هستند بلکه مردم را هم گمراه می کنند.
جوانان عزیز! همان طور که در فضای مجازی مفاسد میتوان را یافت مصالح را هم میتوان یافت، اما بیشتر فضای مجازی منفی است زیرا که از این طریق اوقات ضایع می شوند، شرک، کفر و الحاد منتشر می شود. چه بسا جوانانی که از همین طریق دچار ارتداد فکری و عقیدتی شده اند تخریب اخلاق، تقلید غرب، اضاعه نماز، گرفتاری در چنگال گمراهان، تنبلی، بیکاری، بی نمازی، ضربه به آموزش و تربیت و ارزش های دینی، همه و همه با استفاده نادرست از این نعمت های پروردگار حاصل می شوند.

پیامبر گرامی اسلام صلى الله عليه وسلم می فرمایند: «تُعْرَضُ الْفِتَنُ عَلَى الْقُلُوبِ كَالْحَصِيرِ عُودا عُودا. فَأَيّ قَلْبٍ أُشْرِبَهَا نُكِتَ فِيهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ. وَأَيّ قَلْبٍ أَنْكَرَهَا نُكِتَ فِيهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ.» فتنه ها همانگونه بر قلوب عرضه می شوند که تارهای حصیر بر حصیر عرضه می شوند و روی هم می آیند، فتنه ها هم در آخر الزمان یکی پس از دیگری بر قلوب مسلمانان حمله می کنند قلبی که با این فتنه ها انس بگیرد و این فتنه ها را جذب کند آن قلب سیاه می شود، اثر گناه همین است که گناه قلب انسان را سیاه می کند اگه لباس انسان چرکی و غبار آلود شود آن را با آب می توان شست. اما گناه، دل را آلوده و تاریک می کند و باید با توبه و اعمال نیک قلب را شستشو داد.
در ادامه حدیث سابق می آید: قلوبی که این فتنه ها را انکار می کنند و قبول نمی کنند، این دل ها سفید و خالص می مانند در نتیجه طبق این حدیث انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند انسان هایی که دل های آن ها سیاه شده و انسان های که دل های آن ها سفید مانده است بطور کلی یا مومن است یا کافر یا نیک است یا بد، هر چقدر برسی کنیم در می یابیم که ادیان همه دو دسته هستند دین حق و دین باطل تمام مذاهب را که تقسیم کنیم به دو دسته تقسیم می شوند حق یا باطل، راست یا دروغ .
همه در حق یا ناحق بودن خلاصه می شوند انسان ها هم همین طور هستند یا دل هایشان سفید است یا سیاه.
آن حضرت صلى الله عليه وسلم فرمود: آن کسانی که دل هایشان سفید است در آخر الزمان هم دل هایشان سفید می ماند و فتنه در آن ها اثر نمی کند اما انسان های که قلوب شان سیاه شده است این سیاهی بیشتر و بیشتر می شد در نتیجه به تعبیری که حضرت شیخ الاسلام از مولانا حسین علی رحمه الله در جلسه سراوان نقل کردند این قلوب چنان تاریک می شوند که مهر جباریت می خورند، پلمپ می شوند و هیچ خیری در آنها اثر نمی کند که تعبیر آن حضرت صلى الله عليه وسلم چنین است: «مُرْبَادا كَالْكُوزِ» این ها مثل کوزه ای اند که چپه شده و هر خیری که در آن بریزی نمی گنجد و جای نمی گیرد (لاَ يَعْرِفُ مَعْرُوفا وَلاَ يُنْكِرُ مُنْكَرا. إِلاّ مَا أُشْرِبَ مِنْ هَوَاهُ) این دل هایی که چپه شده اند خیر نمی شناسند و از هیچ منکری انکار نمی کنند.

جوانان عزیز! این فتنه های اینترنت و فضای مجازی گرچه جدیداند ولی این ها در واقع وسیله اند، اصل همان فتنه زن است
آن حضرت می فرماید: «مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاءِ»؛ فتنه ای که از همه بیشتر امت من را تهدید می کند از همه زیان بارتر است فتنه زنان است، فتنه عریانی است، و باز امروز مبادی و آلات و راه ورود به این فتنه ها آسان شده است از این جهت ایمان، ثبات بیشتری می طلبد.
پیامبر صلى الله عليه وسلم در حدیثی می فرماید: که ای مردم دنیا شیرین است دل می خواهد، دنیا پر رونق و سرسبز است چشم هم میخواهد، و الله شما را در این دنیا نشانده است تا بنگرد چه می کنید پس مواظب باشید، مواظب دنیا و مواظب زنان باشید، و اولین فتنه ای که امت بنی اسرائیل به آن مبتلاء شد و بعد از آن عقائد و ارزش ها و اخلاقشان خراب شد ریشه از همین فتنه زنان داشت
پیامبر گرامی اسلام صلى الله عليه وسلم در حدیثی دیگر می فرماید: دو گروه از امت من هستند که من آن ها را ندیده ام یعنی آن حضرت صلى الله عليه وسلم در جاهلیت عرب هم این فتنه ها را ندیده است ولی تعجب اینجاست که این ها در جاهلیت عرب نبوده اند ولی الان در جهان اسلام هستند.
قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ؛ فتنه اول مربوط به آن دسته از انسان ها و مردان سنگ دل و ظالمی است که این ها یک مجموعه و یک سازمان و یک نیرو از نیروی های نظامی و انتظامی برخی از کشورها هستند، که چنان سنگ دل اند که « مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَر» شلاق ها و وسایل تعذیبی به همراه خود دارند و انسان ها را عذاب می دهند بسان گاوی هستند که شعور ندارد و انسان را می زند، گاو وقتی بزند راست و چپ را نگاه نمی کند، که چرا می زند، امروز در جهان اسلام برخی از مستکبرین این گونه عمل می کنند این ها گاو هستند به تعبیر پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم و گاو گونه به آدم های پاک دم می زنند.
وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مَائِلاتٌ مُمِيلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَمْثَالِ أَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ ، لا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلا يَجِدْنَ رِيحَهَا؛ جای تعجب است! جهان اسلام با این دین و کتاب مقدس و ارزش های والایی که دارد، اما همه مفاسد در آن وجود دارد، تمام جنگ ها در جهان اسلام هست، نتیجه آن همین است آن حضرت فرموده: روزگاری می رسد که بر شما سلاطین الفتن مسلط می شوند و از آن ها فتنه می بارد و بس.
گروه دومی که آن حضرت در جاهلیت عرب ندیده است و امروز وجود دارند زنانی هستند که لباس پوشیده اند ولی عریان هستند زیرا لباسشان نازک و کوتاه است، قسمتی از بدنشان پوشیده و قسمتی لخت است، و لباسشان تنگ است این ها امروز در جهان اسلام وجود دارد.

«لَتَتْبَعُنَّ سَنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ، شِبْرًا بِشِبْرٍ»؛ آن حضرت فرمود که این امت از راه و رسوم یهود و نصاری وجب به وجب تبعیت می کند و با فضای مجازی این پیش بینی هم متحقق شده است آن حضرت فرمود: زنانی ظاهر می شوند که این زنان مسلمان هستند آن حضرت این ها را تشبیه می دهد به شتر این ها بسان شتران سرکش هستند، این ها مثل شتر آزادی مطلق و بی بند و باری را می خواهند و این ها موهایشان را بجای اینکه پشت گردن بریزند بر فرق سر یا پشت سر می بندند و می خواهند سرشان بسان کوهان شتر بزرگ باشد کوهان بزرگ متمایل به یک سمت هست این ها هم مو های خود را به یک طرف مایل می کنند. لا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ ؛ این زنان گرچه کلمه‌خوان باشند ولی به بهشت نمی روند و بوی بهشت هم به آن ها نمیرسد حال آن که بوی بهشت از فاصله پانصد سال احساس می شود. پیامبر این حدیث را فرموده است تا جوان مسلمان بداند که جهان کفر از طریق زنانی که مایل به فحشا اند و ممیل اند یعنی دیگران را به فحشا جذب می کنند قصد دارد آنان را در دام خود گرفتار کند و همچنین آن حضرت به دختران مسلمان هم تذکر می دهد که این گونه زنانی وجود دارند که شما را هم به عمل خود دعوت می دهند شما از آنها تبیعیت نکنید شما لباس و پوشش و حجاب کامل داشته باشید، لباس برای زن عبادت است پیراهن پوشیدن برای مردان فرض نیست و عبادت هم نیست بلکه از آداب است، اما پیراهن پوشیدن و چادر پوشیدن زن عبادت است هر سانتیمتر از لباس زن برایش عبادت محسوب می شود زیرا که با لباس خداوند را عبادت و بندگی می کند هر لحظه که در پوشش باشند برایشان عبادت محسوب می شود اما متاسفانه امروزه بی حیایی زنان غربی بر زنان جهان اسلام اثر گذاشته است و این از علائم قیامت است زمانیکه انسان فتنه های آخر الزمان را در کتب حدیث مطالعه می کند گمان می کند که پیامبر با ما همراه هست در جامعه حضور دارد و این گمان به دلیل آن است که پیامبر از وحی سخن می گفت.
رسول اکرم فرمودند روزگاری می رسد که حیا از چهره زنان کشیده می شود، نِخْوَت از سر مردان در آورده می شود، و رحمت از قلوب حکّام کشیده می شود و این آفات و بلیات را در جهان اسلام امروز همه ما مشاهده می کنیم.
پس سروران گرامی راه نجات از فتنه های فضای مجازی این است که ما در عواقب استفاده غلط از آن ها نظر کنیم، زمانیکه ما به عواقب آن بنگریم می بینیم که چه بسا دخترانی بر اثر استفاده غلط از اسباب روز عفتشان از بین رفته است و از کانون گرم خانواده محروم شده اند
چه بسا جوانانی که از نظر عقیده و اخلاق منحرف شده اند ما باید این ها را مطالعه کنیم و از این ها عبرت بگیریم.
استفاده از این امور باید بیشتر در اماکن عمومی باشد نه در اماکن خصوصی زیرا که در فضای خصوصی حمله شیطان شدیدتر می شود و ما باید استحضار عظمت پروردگار داشته باشیم زمانی که ما تفکر کنیم که این آسمان ها و زمین و کوه ها و همه ی انسان ها و همه ی مخلوقات در مقابل عظمت کرسی پروردگار بسان یک حلقه ای هستند که در صحراء افتاده باشد هستند و باز کرسی پروردگار در مقابل عظمت عرش پروردگار بسان حلقه ای که در صحراء افتاده باشد است ؛ پی خواهیم برد که پروردگار ما چه ذات عظیمی است و ما اگر منحرف شویم با چه کسی درگیر شده ایم و حرف چه کسی را بر زمین زده ایم! ما باید چشم ها را حفاظت کنیم زیرا نظر کردن به زن نامحرم زنا حقیقی چشم است و یک زنا اینترنتی هم هست انسانی که از طریق فضای مجازی زن عریان نگاه می کند این زنای اینترنتی است باید چشم ها را حفاظت کرد با زن نامحرم نباید مصافحه کرد و نباید دست داد.

دکتر محمد راتب نابلسی می گوید: من در آمریکا یک کنفرانس علمی داشتم که عده ای اعتراض کردند که چرا دین اسلام اجازه نمی دهد ما با زن نامحرم در فضای عمومی که خوف فتنه نیست مصافحه کنیم، من از طریق واقعیت روز پاسخ دادم؛ ملکه بریتانیا زن هست ولی از نظر قانون فقط هفت نفر می توانند با وی مصافحه کنند بقیه انسان ها حق مصافحه ندارند چون ملکه هست و هر کس و ناکس نمی تواند به او دست بدهند؛ در دین اسلام هر زنی ملکه هست و هر کس و ناکس نمی تواند با زن مسلمان مصافحه کند مگر محارم وی شما یک نفر را ملکه قرار دادید و دست مردم را از او کنار زده اید، اما الله تمام زنان را ملکه کرده است و دست نامحرم و اجنبی را کوتاه کرده است.

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ؛ الله می گوید نگاه ها را پایین کنید شرمگاه ها را حفاظت کنید این برایتان بهتر است.
ابن تیمیه رحمه الله از این آیه کریمه چنین استنباط را می کند که تزکیه انسان با حفاظت چشم و شرمگاه حاصل می شود و قوی ترین تزکیه انسان حفاظت چشم و حفاظت شرمگاه هست.
جوانان عزیز! فکر نکنیم که ما در مکان خلوت گناه می کنیم هیچ کس خبر نمی شود و آبروی ما محفوظ می ماند، خیر! حضرت ابو درداء رضی الله عنه می فرماید: « الْعَبْدُ يَخْلُو بِمَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَيُلْقِي اللَّهُ بُغْضَهُ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُ»؛ انسان در خلوت گناه می کند و در حالیکه اصلا متوجه نیست الله او را در جامعه مبغوض قرار می دهد ، الله نیاز به تبلیغات روزنامه یا تلویزیون ندارد و الله نیاز به تخریب از طریق رسانه و فضای مجازی ندارد بلکه الله بدون هیچ وسیله ای هر کس را که بخواهد مبغوض جامعه می کند .
سخن بسیار جالبی از ابن جوزی است که می گوید: زمانیکه ما در دلایل وجود پروردگار تامل می کنیم این دلایل از ریگ بیابان ها بیشتر اند اما از تمام این دلایل عجیب تر این هست انسان در مکان خلوت گناه می کند هیچکس خبر ندارد اما رفته رفته الله ظاهرش می کند این قدرت خداست این دلیل بر وجود پروردگار است و باز بر عکس انسان های که در دل شب عبادت می کنند و هیچ انسانی مطلع نمی شود، اما پروردگار عمل نیکشان را ظاهر می کند، مردم خبر می شوند و تعریف می کنند پس مواظب خود باشیم گناه در تاریکی شب هم ما را رسوا می کند، عبادت مخلصانه ای که در دل شب هم انجام بدهیم وسیله نیک نامی ما در جامعه قرار می گیرد.