سنت‌آنلاین| محمدرضا خاوری، جوان 27 ساله بلوچ، متولد شهر کردکوی و ساکن علی‌آباد کتول استان گلستان، پس از پانزده سال تلاش و ثبت رکورد های مختلف در کشور، موفق شد اخیرا رکورد «روپایی برعکس» را نیز به‌نام خود ثبت کند. وی با ثبت این رکورد بی‌سابقه، از افراد بی‌شناسنامۀ سیستان‌وبلوچستان حمایت کرد. خاوری در گفت‌وگو با سنی‌آنلاین، به شیوۀ ثبت رکورد در گینس، هزینه‌های آن و امیدواری‌هایش برای تبدیل‌شدن به برند جهانی و مطرح‌کردن مشکلات مردم سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آنلاین، محمدرضا خاوری طی سخنانی کوتاه از ورزش “روپایی” به‌عنوان ورزش رکوردی جهان یاد کرد و اظهار داشت: روپایی یکی از ورزش‌های رکوردی در جهان شناخته می‌شود. چه‌بسا بسیاری از ورزشکاران و فوتبالیست‌های تیم ملی ایران و تیم‌های خارجی و حتی بهترین‌ها قادر به چنین رکوردی در دنیا نباشند. خودم به مدت پانزده سال در تلاش بودم رکورد این ورزش را در جهان بشکنم.
وی به شیوۀ ثبت رکورد در گینس اشاره کرد و گفت: گینس سازمان ثبت رکورددارهای بی‌سابقه است. این سازمان در هر کشوری نماینده‌ای دارد. وقتی رکوردی به حد گینس می‌رسد، مستنداتی به نمایندگان گینس فرستاده می‌شود. آن‌ها ورزشکار را دعوت می‌کنند. ورزشکار در حضور نمایندگان، حرکات موردنظر را انجام می‌دهد، رکورد فرد را اندازه‌گیری می‌کنند و می‌سنجند و آن رکورد را به‌نام او در گینس ثبت می‌کنند. یک ورزشکار ایرانی این رکورد را در کشور خود و در کشور امارات می‌تواند ثبت کند.
خاوری در ادامه با اشاره به هزینه‌های ثبت رکورد در گینس در ایران و کشورهای عربی تصریح کرد: متأسفانه افرادی که از ایران برای ثبت رکورد به سازمان‌ مربوطه گینس مراجعه می‌کنند، باید هزینه‌ها را به‌صورت شخصی پرداخت کنند یا از حمایت مالی و اسپانسری برخوردار باشند، زیرا ارگان‌های دولتی و فدراسیون‌های ورزش به ورزشکار کمک مالی چندانی نمی‌کنند. در کشورهای عربی مانند عربستان، قطر و کویت چنین هزینه‌های مربوط به ثبت رکورد به عهده دولت است تا رکوردی‌هایی به‌نام کشورشان در جهان ثبت شود و پرچم‌ کشورشان بالا برود.
وی اضافه کرد: بنده برای ثبت این رکورد هیچ پشتیبان مالی‌ای نداشتم. حدود ۳۰ میلیون هزینه کردم و این رکورد را با هدف حمایت از افراد بی‌شناسنامه استان سیستان‌وبلوچستان به ثبت رساندم تا بتوانم به آن‌ها کمک کنم که بیشتر دیده شوند و تقریباً دیده هم شدند. بسیاری‌ از افراد با بنده تماس گرفتند و پرسیدند که چگونه فرد ایرانی و بلوچ است، اما شناسنامه ندارد! چرا به آن‌ها مدارک هویتی داده نمی‌شود؟! برای بعضی‌ها باور این مسئله سخت بود که در سیستان‌وبلوچستان افراد ایرانی بی‌هویت وجود داشته باشند.
محمدرضا خاوری در ادامه به مدت‌زمان رکورد خود در گینس اشاره کرد و گفت: بنده خیلی راحت رکورد روپایی برعکس را به مسافت ۵ کیلومتر در مدت‌زمان ۲ ساعت و ۵۶ ثانیه در گینس ثبت کردم. تاکنون هیچ فردی موفق به ثبت چنین رکوردی در جهان نشده است. این رکورد بی‌سابقه می‌تواند من را در کشور و در سطح جهان به‌عنوان برند معرفی کند و برای بنده شهرت جهانی به همراه داشته باشد.
این رکورددار روپایی برعکس به روند ثبت رکورد خود در تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این رکورد برای بنده در تهران با حضور نمایندۀ گینس ثبت شد و مستنداتش به گینس ارسال شد. امکان ثبت این رکورد در کشور امارات نیز وجود دارد.
وی در ادامه به انگیزۀ خود از پوشیدن لباسی که روی آن نوشته «فرزند ایرانیم، اما در حسرت شناسنامه» در روز ثبت رکورد گینس در تهران اشاره کرد و گفت: هدف بنده از پوشیدن لباسی با نوشتۀ «فرزند ایرانیم، اما در حسرت شناسنامه» این بود که از افراد اصیل و بی‌شناسنامه سیستان‌بلوچستان حمایت کنم. این افراد از هر نوع خدمات آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و رفاهی محروم هستند. آنان نمی‌توانند به حقوق خود برسند یا از آن دفاع کنند. آنان همواره با هزینه‌های گزاف درمانی مواجه هستند و استعدادها و توانایی‌هایشان نادیده گرفته می‌شود و اگر نخبه هم باشند، بازهم به دلیل نداشتن هویت کنار زده می‌شوند.
خاوری در پایان با اشاره به کارشکنی‌های مسئولین باشگاه در ثبت رکورد وی در گینس تصریح کرد: برای ثبت رکورد در کشور یک سال به‌طور مداوم تمرین کردم. قرار بود این رکورد بهمن‌ماه پارسال در ورزشگاه شهید شیرودی ثبت شود، ولی متأسفانه از سوی مسئولین ورزشگاه کارشکنی شد. در روز ثبت رکورد معاونت ورزشگاه شهید شیرودی به فیلم‌بردار اجازه ورود به استادیوم را نداد تا از رکوردزنی بنده مستندی ساخته شود، اما خوشبختانه رکورد «روپایی برعکس» را در روز شنبه ٢٠ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان گینس و فیلم‌بردار در ورزشگاه “هرندی” در حمایت از مردم سیستان‌وبلوچستان در گینس ثبت کردم.

 

  • منبع خبر : سنی‌آنلاین