سنت‌آنلاین| بعد از ظهر روز دوشنبه ( ۱۶ آبان ۱۴۰۱) جمعی از علمای سراوان و گُشت، با حضور در مدرسهٔ علوم‌دینی مدینة‌العلوم خاش با مولانا محمدگل کرم‌زهی (مدیریت مخزن العلوم) و مولانا محمدعثمان (مدیریت مدینة‌العلوم) دیدار کرده و ضمن محکومیت جنایت جمعهٔ ۱۳ آبان خاش، مراتب تسلیت و اظهار همدردی خویش و مردم سراوان و […]

سنت‌آنلاین| بعد از ظهر روز دوشنبه ( ۱۶ آبان ۱۴۰۱) جمعی از علمای سراوان و گُشت، با حضور در مدرسهٔ علوم‌دینی مدینة‌العلوم خاش با مولانا محمدگل کرم‌زهی (مدیریت مخزن العلوم) و مولانا محمدعثمان (مدیریت مدینة‌العلوم) دیدار کرده و ضمن محکومیت جنایت جمعهٔ ۱۳ آبان خاش، مراتب تسلیت و اظهار همدردی خویش و مردم سراوان و گُشت را به علما و مردم خاش ابراز داشتند.

به گزارش سنت‌آنلاین، گزیدهٔ سخنان علما در این دیدار به شرح ذیل است:
 مولانا عبدالصمد ساداتی رئیس شورای عالی علمای سراوان:
دل هر انسانی که انسانیت داشته باشد از این واقعه و حادثه خونینی که برای مردم خوب و مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی خاش به وجود آوردند، دردناک و متأثر می‌شود.
قطعاً خون مظلوم و رایگان نمی‌رود و خداوند متعال مظلوم را یاری می‌کند ولو بعد حین …
از این مظلومیت بیشتر چیست کسی که سلاحی نداشته باشد؛ اما مرد مقابل سلاح در دست داشته باشد که بجنگد و بدون سلاح به وسیله سلاح جنگی قتل بشود؛ به هر حال این خیلی خطرناک است.
طوری که بنده خبر شدم مردم فقط در خیابان آمده و تظاهراتی کردند؛ به‌هرحال اگر کسی هم‌ سنگی پرتاب بکند جواب سنگ، گلوله نیست؛ جواب سنگ، تیر جنگی نیست.
شعار دادن‌ و عنوان کردن مطالبات و خواسته‌ها، در دولت جمهوری حق مشروعی است که پذیرفته شده است.
در نظام شاهنشاهی ممکن است به کسی اجازه تجمع ندهند که خواسته خود را عنوان کند؛ اما در نظام‌های جمهوری اساس و پایه با جمهوریت و خواست مردم است.
کشتار مردم اینقدر سخت است که الله تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: «من قتل نفسا دون نفس فکأنما قتل الناس جمیعا»؛ یعنی کسی که نفس انسانی را به نا حق بکشد، چه برسد که مسلمانی باشد که اگر مسلمانی را بکشد در آنجا می‌فرماید: آن قاتل جهنمی است برای همیشه؛ «غضب الله علیه ولعنه وأعد له عذابا الیما».
اگر ما به قرآن و کلام الهی معتقد باشیم نص قطعی که متفق علیه همه مسلمانان هست این است که قتل بسیار کار خطرناکی‌ست.
مسئله اعدام کردن و قتل کردن و با سلاح گرم حمل کردن هم کار بسیار خطرناکی است.
علما همیشه مرد را به آرامش دعوت کنند؛ حضرت مولانا محمد عثمان حفظه‌الله که در نماز جمعه مردم را به آرامش دعوت کردند و همینطور علمای دیگر، در زاهدان حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید مردم را به آرامش دعوت کردند بدون اینکه تنش و درگیری باشد.
توصیهٔ علما همیشه به آرامش بوده؛ حالا اگر کسی سنگی زد یا شعاری داد باید ما مقداری تحمل کنیم، این تحمل کردن ما نتیجه‌اش خوب است.
تمام مردم ایران چه سنی و چه شیعه همه با هم هستند و همه ایرانی هستند؛ اگر غیر مسلمانی هم در محدودهٔ دولت اسلامی باشد و حفاظتش بر او لازم است و او همان حق زیستی که دیگران حق زیست دارند، را دارد ما نمی‌توانیم او را تهدید کنیم و باید حق و حقوقی که برای او هست به او بدهیم.
امیدواریم همچنین اتفاقاتی با مدیریت درست و صحیح مسئولین دیگر اتفاق نیوفتد.
این حادثهٔ دردناک را از طرف خود و مردم شهرستان سراوان و علمایی که حضور دارند؛ علمای بزرگواری که حوزه علمیه عین العلوم گشت هستند و دوستانی که از شهرستان سراوان هم هستند تسلیت عرض می‌کنیم و امیدوار هستیم که خداوند متعال این عزیزان سفر کرده و شهدا را با شهدای صدر اسلام محشور بگرداند و خداوند متعال این خانواده‌های دردمند و مردمی که غم‌زده هستند صبر و اجر بی‌پایان نصیب فرماید.


 مولانا محمدگل کرم‌زهی مدیریت مخزن العلوم خاش:
تشریف‌فرمایی و احساس همدردی و همبستگی شما باعث تسلی و تسکین و اطمینان قلبی برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند می‌شود.
بیشتر از هر چیز از شما تقاضای دعا داریم که الله تعالی خود این فتنه‌ها، اجحاف و این دروغ و اتهامات را بگیرد.
با توجه به این همه ناملایمات و مصیبت‌ها که به وجود آورده‌اند به جای خود و یک صدمه و ناراحتی ما همین قتل و کشتار و شهادت این نونهالان و نوجوانان است و این دروغ‌پردازی و اتهامات و دگرگون جلوه دادن و رسانه‌ای کردن این حوادث چیزی بدتر است، گویا زخم‌ها را به جای مرحم، فلفل و نمک می‌پاشند.
الله تعالی در مقابل این ناملایمات و امتحانات به ما صبر و استقامت بدهد، خداوند خود با قدرت کاملش جواب این‌ها را بدهد. ولو بعد حینٍ، امید است که به نفع جهان اسلام، نفع کشور فیصله بکند.
همانطور که خود شما مستحضرید بیشتر از ٥٠ روز است که در سراسر کشور و کلان شهرها اعتراضات و تظاهرات وجود دارد ولیکن در استان همه‌اش حفظ کردن آرامش، تحمل کردن و مشکلات را با دل خود کشیدن بوده است، همین چند هفته اخیر است که با توجه به این همه مشکلات چند جوان و نوجوان شعاری دادند و سنگ‌پرانی کردند؛ اما جواب‌شان را با مسلسل و رگبار و اسلحه جنگی دادند.
آن از نمازگزاران مسجد مکی و این هم از نمازگزاران خاش!
همهٔ شما عکس‌ها را دیده و می‌بینید! آیا شما در شهدای زاهدان و شهدای خاش شخص بزرگی را دیده‌اید که شهید شده باشد؟
به غیر از نونهالان و نوجوانان و مردم بی‌تجربه و بی‌دفاع که فقط اگر شعاری دادند یا سنگی پرتاب کرده‌اند، جوا‌شان به این شکل داده شده است.
این به جای خود، اما این دروغ‌پردازی، اتهامات و نسبت‌ دادن‌ها درد بسیار بزرگی برای مردم هستند. و سبب تازه شدن زخم‌های مردم می‌شود و این دردآور است.
متاسفانه نصف یا بیشتر کشته‌شدگان این پنجاه‌واندی روز اعتراضات کل این کشور پهناور، از خاش، زاهدان، کردستان و مناطق سنی‌نشین بوده است.
متأسفانه برخی از ملاها هم با ترفند و دروغ‌تراشی‌های خود، یا فریب داده شده‌اند و فریب خورده‌اند با آن‌ها هم‌صدا شده و همبستگی دارند و ذهن تعدادی از ریش‌‌سفیدان و معتمدان را هم خراب کرده‌اند، دعا کنید خداوند همه را هدایت و کند و درک و فهم صحیح عنایت فرماید.
مسئله خاش و زاهدان کلاً با هم پیوند دارد، بعضی سعی می‌کنند که این‌ها ار از هم تفکیک و جدا کنند و ذهن مردم را خراب کنند، نه خیر! درد و غم و ناراحتی و همه چیز این‌ها یکی است. گویا همین یک پرونده هست.
دیدند که مردم لطف کردند و همبستگی خود را نشان دادند برخی آتش گرفته‌اند و بر علیه حضرت شیخ الاسلام دامت برکاته چه توطئه و ترفندهایی را دارند به کار می‌برند!

 مولانا عبدالکریم حسین‌پور مدیریت عین‌العلوم گُشت:
از کسانی که خود دستور کشتن می‌دهند، انتظار دادخواهی نباید داشت.
ما غیر از خدا کسی را نداریم و باید به درگاه او روی بیاوریم. هر چه ظلم بیشتر باشد، الله تعالیٰ ظالمان را سخت‌تر خواهد زد.
رهبر ما حضرت شیخ الإسلام است و هر تصمیمی که ایشان بگیرد، سخن ما هم همان است.
کدام بلوچ است که مخالف حضرت شیخ الإسلام باشد، بیاید و مخالفتش را صراحتاً اعلام کند!

 

 

 

 مولانا محمدعثمان قلندرزهی مدیریت مدینة‌العلوم خاش ضمن خیر مقدم و تشکر از اظهار همدردی و همبستگی با مردم خاش، با انتقاد از عملکرد نیروهای انتظامی و شرح چگونگی اتفاق افتادن این فاجعه فرمودند:
واقعیت اینست که بعد از نماز جمعه تعدادی از جوانان احساساتی شدند و شعاری دادند.
به محض شروع شعارها ما مردم را به صبر و شکیبایی دعوت دادیم و گفتیم که فقط تکبیری بگویید و به اموال عمومی تعرض نکنید.
همچنین از نیروهای امنیتی خواستیم که از تیراندازی خودسر خودداری کنند. با تاکید زیاد گفتیم که شما ماموران را جمع کنید ما خود مردم را آرام می‌کنیم تا موضوع خاتمه پیدا کند.
ما در حال ادای سنت ها بودیم که ناگهان صدای تیر شنیده شد و خبر رسید که چند نفر به شهادت رسیدند.
دوباره تاکید کردیم که به سمت مردم تیراندازی نکنید؛ اما بازهم توجهی نشد. حتی با مسئولین تماس گرفتیم که نیروهای خود را از اطراف مسجد الخلیل جمع کنید؛ اما متاسفانه نتوانستند کاری کنند و نیروهای انتظامی مبادرت به تیراندازی از چهار طرف کردند که تعداد زیادی از مردم و نمازگذاران شهید و زخمی شدند.
اعتراضات و خیزش‌های عمومی بیش از پنجاه روز است که در سطح کشور در جریان هست و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور به خیابان‌ها آمدند و معترض به فضای موجود هستند.
«اعتراض» حق قانونی ملت است؛ پاسخ اعتراض با گلوله جنگی خلاف قوانین کشور و بین المللی است.
شکستن شیشه قابل جبران است؛ اما ریختن خون انسان بدون دلیل شرعی جرم، ظلم و ممنوع است.

الله تعالی می‌فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ».
بعضی از عزیزانی که کشته شده‌اند اصلا در تظاهرات شرکت نداشتند و از خیابان در حال تردد بودند.
واقعا متاسفم برای نائب رئیس مجلس جمهوری اسلامی که می‌گوید: ما به نیروی‌های انتظامی می‌گوییم که باید به وظیفه خود مقتدرانه عمل کنند.
عجیب است که در خانه ملت اینگونه صحبت می‌کنند.
نه قانون، نه شرعیت، حتی انسانیت را در نظر نمی‌گیرند و به مامورین می‌گویند: مقتدرانه عمل کنید.
نتیجهٔ اقتدار شما، کشته شدن کودکان و معلولان در معابر می‌شود.
متأسفانه به بعضی از شهدای ما اهانت شده که آن‌ها را کشتند و زیر پل انداختند.
آیا کشتن و انداختن زیر پل عملی انسانی، قانونی و یا شرعیست؟؟ مسلمان به جای خود، حتی صهیونیست‌ها چنین جنایتی را انجام نمی‌دهند.