علمای شهرستان‌های «سراوان، سیب‌وسوران، مهرستان و گلشن» امروز دوشنبه (1 آبان 1402) با حضور در دفتر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، ضمن اعلام حمایت از ایشان، «محاصرۀ مراکز مذهبی اهل سنت (مسجد مکی،‌ مصلا و دارالعلوم زاهدان) و بازداشت فله‌ای جوانان و طلاب علوم دینی» و «پلمب کردن نمازخانۀ مرکزی اهل سنت تهران» را باعث جریحه‌دار شدن احساسات «قلوب انسان‌های آزاده و عدالت‌خواه ایران، به ویژه اهل سنت ایران» دانستند.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، «جامعۀ علمای شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران، مهرستان و گلشن» در این دیدار با قرائت بیانیه‌‎ای، «ممانعت از مساجد و بی‌حرمتی به شعائر اسلام» را بدترین ظلم از نظر قرآن یاد کرد.
متن بیانیۀ مذکور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در روزهایی که قلوب مسلمانان از جنایات هولناک اسرائیل جریحه‌دار است، محاصرهٔ مراکز مذهبی اهل‌سنت (مسجدمکی، مصلا و دارالعلوم) زاهدان در ۲۸ مهر ۱۴۰۲ توسط نیروهای نظامی و امنیتی و به دنبال آن مجروح کردن تعداد زیادی از نمازگزاران و بازداشت فَلّه‌ای جوانان و طلاب علوم دینی و از سوی دیگر پلمب کردن نمازخانهٔ مرکزی اهل‌سنت در تهران، قلوب انسان‌های آزاده و عدالت‌خواه ایران به ویژه اهل‌سنت ایران را بیش از پیش جریحه‌دار کرد.

از نظر قرآن بدترین ظلم ممانعت از مساجد و بی‌حرمتی به شعائر اسلام است؛ ﴿وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا﴾، بلکه اولین و مهم‌ترین وظیفهٔ حکومت اسلامی برنامه‌ریزی برای اقامه نماز است؛ چنانکه الله خالق جهان هستی می‌فرماید: ﴿الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ…﴾.

عاقلانه آن است که از مردم زاهدان که خانوادهٔ شهداء و مجروحین هستند، دلجویی شود و عاملان و آمران جمعهٔ خونین قصاص و مجازات شوند؛ نه اینکه برعکس بر زخم‌های یک سالهٔ‌شان مجدداً و مکرراً نمک بپاشند.‌

جامعهٔ علمای سراوان بزرگ بر این باور است که نقشه‌های تحریک‌آمیز مسؤولان استانی نه تنها این ستم تاریخی را پاک نمی‌کند، بلکه برای نظام تبعات سوء دارد.

از مسئولان کشور و مراجع قم و چهره‌های ملّی که خیرخواه و تأثیرگذار هستند می‌خواهیم که بر مبنای وظایف شرعی و قانونی و اخلاقی خویش سکوت را بشکنند و از  مظلومین کشور دفاع کنند و طبق تعالیم روح‌بخش اسلام، راهگشای مشکلات باشند.

علمای حقانی و ربانی پیوسته در جهت رفع مشکلات صدا برآورده‌اند و به نصیحت و خیرخواهی پرداخته‌اند. قرآن کریم این را مذمت کرده است که همهٔ صداها را بر ضد خود پنداشته و خیرخواهان را معاند جلوه دهند؛ بلکه گوش فرادادن به سخنان را بهتر می‌داند. انتظار می‌رود سران کشور صدای دلسوزان را بشنوند و این خفقانی را که برخی با اعمال سلیقهٔ شخصی ایجاد کرده‌اند، بردارند.

جامعهٔ علمای سراوان بزرگ بار دیگر بر حمایت و تجدید میثاق با آرمان‌های بلند حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه‌الله تأکید می‌کند.

جامعهٔ علمای شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن

یک‌شنبه ۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۵ هـ.ق.؛ ۳۰ مهر ۱۴۰۲