عضو دفتر مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران با اشاره به برخی مشکلات اهل‌سنت در این کشور، گفت که اهل‌سنت ایران از روند اداره این کشور کنار گذاشته شده‌اند. به گزارش سنت‌آنلاین، دکتر لقمان ستوده، عضو دفتر مرکزی «جماعت دعوت و اصلاح» طی نشست جریان شناسی اهل‌سنت ایران دربارۀ شرایط اهل‌سنت این کشور به خبرگزاری […]

علمای اهل‌سنت ایران از روند ادارۀ کشور کنار گذاشته شدندعضو دفتر مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران با اشاره به برخی مشکلات اهل‌سنت در این کشور، گفت که اهل‌سنت ایران از روند اداره این کشور کنار گذاشته شده‌اند.

به گزارش سنت‌آنلاین، دکتر لقمان ستوده، عضو دفتر مرکزی «جماعت دعوت و اصلاح» طی نشست جریان شناسی اهل‌سنت ایران دربارۀ شرایط اهل‌سنت این کشور به خبرگزاری آناتولی گفت: در کشور ما فرصت‌های خوبی وجود دارد اما در عین حال محدودیت‌های آزاردهنده‌ای هم وجود دارد. توقع شهروندان از یک نظام مدرن و امروزی بیشتر از حقوقی است که امروز از آن برخوردار هستند.

ستوده همچنین با اشاره به اینکه اهل‌سنت در ١٥ استان ایران زندگی می‌کنند دربارۀ اهل‌سنت ساکن تهران توضیح داد: در مورد تهران وضعیت اهل‌سنت متفاوت است. در کشور ما همه چیز برمی‌گردد به سلیقه آن مدیر در حوزه خودش. برخوردهای سلیقه‌ای تعیین کننده است. در مقاطعی که مدیر با درایت‌تری هست فرصت‌ها بیشتر و چالش‌ها کمتر می‌شود.

او همچنین موضوع مسجد اهل‌سنت تهران به‌عنوان یک «چالش» دانست و افزود: چالش مسجد اهل‌سنت در تهران از دوران رژیم گذشته هم وجود داشته است. قدرت‌هایی خارج از ساختار رسمی هستند که در تصمیم‌گیری قوی‌تر هستند. بزرگترین مرکز اقامت نماز ما مسجد صادقیه در غرب تهران است که هر جمعه ۲ هزار نفر نماز می‌خوانند.

وی معتقد است تکرار مطالبه به حق داشتن مسجد کمکی به عملی شدن آن نمی‌کند: زمانی که مسجد صادقیه را بر پا کردیم تا کنون فهمیدند که ما ایجاد مشکل نمی‌کنیم. نماز عبادی سیاسی هم نیست و مگوییم نماز جمعمان عبادی عبادی است.

ستود در ادامه افزود: در برخی استان‌ها ١٠ درصد و در برخی ٩٠ درصد ساکنان آن اهل‌سنت هستند و بسته به سلیقه سیاسی و امنیتی هر استان وضعیت اهل‌سنت متفاوت می‌شود.
عضو جماعت دعوت و اصلاح درباره این تشکل نیز توضیح داد: جمعیت دعوت و اصلاح یک تشکیلات مدنی است و رویکرد محوری سیاسی نداریم. بنا به ویژگی خاص مناسبات سیاسی و اجتماعی کشور ما، فعالیت مدنی و فرهنگی هم ویژگی سیاسی پیدا می‌کند بدون اینکه ما اراده کرده باشیم سیاسی باشیم.

او با اعلام این نکته که این تشکل کاملا میانه‌رو اهل‌سنت بعد از سال‌ها فعالیت هنوز مجوز ندارد، اظهار داشت: از دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و بعد احمدینژاد و اکنون هم دولت روحانی با آنکه تبلیغات زیادی برای انتخابش کردیم هنوز مجوز فعالیت نداریم.

ستوده با بیان اینکه جامعه ایران بیش از هر چیز به اخلاق احتیاج دارد ادامه داد: ادبیات رسانه‌ها وحدت آفرین نیست. دگرستیزانه است. چالش‌هایی ایجاد می‌کند که مدیریت آن هزینه ساز است. امیدوارم در آینده رویکرد فکری و انسانی‌تری باشد.