ابوهریره رضی‌الله‌عنه می‌گوید: رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمود: «العُمْرَةُ إِلَى العُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا، وَالحَجُّ المَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلَّا الجَنَّةُ» (بخاری: ۱۷۷۳ و مسلم:۱۳۴۸) عمره تا عمرهٔ دیگر کفارهٔ گناهان بین دو عمره است و حج مقبول ( پر از نیکی و بدون معصیت یعنی خلاف احکام شرع را انجام نداده به ویژه خلاف احکام […]

ابوهریره رضی‌الله‌عنه می‌گوید: رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمود: «العُمْرَةُ إِلَى العُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا، وَالحَجُّ المَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلَّا الجَنَّةُ» (بخاری: ۱۷۷۳ و مسلم:۱۳۴۸)

عمره تا عمرهٔ دیگر کفارهٔ گناهان بین دو عمره است و حج مقبول ( پر از نیکی و بدون معصیت یعنی خلاف احکام شرع را انجام نداده به ویژه خلاف احکام حج کاری نکرده) این حج پاداشی جز بهشت ندارد.

در یک سال و یک سفر می‌توان چندین بار عمره کرد و این مذهب جمهور است.

عایشه رضی‌الله‌عنها خدمت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم عرض  کرد: ما جهاد را برترین عمل می‌بینیم. آیا جهاد نکنیم؟ رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمود:‌ خیر! برای شما برترین جهاد حج مبرور (پر از نیکی و بدون گناه) است. (بخاری)

در حدیث دیگر آمده است که  حضرت عایشه رضی‌الله‌عنها خدمت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم عرض  کرد: آیا بر زنان جهاد است؟‌ فرمود: آری! بر آنان جهادی است که در آن جنگ و قتال نیست و آن حج و عمره است. (مسند احمد و ابن ماجه سند آن صحیح است.) از این حدیث معلوم می‌شود که حج نوعی جهاد است؛ یعنی جهاد بدون جنگ.

 

خوانندهٔ محترم! با توجه به این احادیث بر یک عمره اکتفا نکن و گاه‌گاهی به زیارت حرم و ادا عمره همّت بفرما و تلاش کن که حج‌ات مبرور یعنی پر از نیکی و به دور از ریاکاری و فسق و جدال و ممنوعات احرام باشد.

 

عبدالحکیم سیدزاده

 

  • نویسنده : استاد عبدالحکیم سیدزاده